عصر خودرو

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس خبر داد

بهره برداری از هشت پروژه با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی

عصر بازار- مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس از افتتاح و بهره برداری شش فاز پارس جنوبی با صرف اعتبار و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلار با حضور رئیس جمهور کشور در اوایل هفته آینده خبرداد.

بهره برداری از هشت پروژه با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مهدی یوسفی با بیان این که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم در وزارت نفت برخی فازهای پارس جنوبی اولویت بندی شدند و کمتر از چهار سال این فازها با شتاب چشمگیری به نتیجه رسیده‌اند اظهارداشت: فازهای 17، 18، 19 (‌ معادل 2 فاز استاندارد)، 20 و 21 فازهایی هستند که اکنون تکمیل شده و به دست رئیس جمهور به همراه چند طرح بزرگ پتروشیمی و طرح برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید.

    وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات مهم و مؤثر وزارت نفت، افزود: در چهار سال دولت یازدهم، معادل بیش از 11 فاز پارس جنوبی به بهره برداری رسید.

    وی با اشاره به این که همزمان با حضور رئیس جمهور محترم کشور در پارس جنوبی چهار طرح دیگر در فازهای مجتمع‌های پتروشیمی کاویان دو، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که به‌دست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است افتتاح خواهند شد، گفت:‌ با راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی‌ها هزاران تن پلی‌استایرلن در منطقه پارس جنوبی و سالانه دو میلیون تن به تولید و دو میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات کشور در بخش پتروشیمی افزوده می شودکه این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به این که هفته آینده افتتاح بزرگ و تاریخی را در عسلویه به ارزش 20 میلیارد دلار که این میزان بیش از یک پنجم کل سرمایه گذاری صورت گرفته در میدان مشترک پارس جنوبی به شمار می‌آید خواهیم داشت، تصریح کرد: همزمان با افتتاح شش فاز گازی پالایشگاهی در پارس جنوبی چندین مجتمع‌های پتروشیمی و طرح برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیز به بهره برداری خواهد رسید و امسال با تلاش و همکاری مهندسین داخلی و فعالیت‌های شبانه روزی متخصصین با قطر در برداشت و تولید از میدان گازی پارس جنوبی برابر خواهد شد.

    وی با تاکید بر این که راه اندازی پروژه‌های عظیم در پارس جنوبی دستاورد و موفقی بزرگ و ملی است، اظهار کرد: تحقق این تدابیر با برنامه ریزی بلند مدت و به دست بیش از 61 هزار ایرانی که در منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس فعال‌اند اجرا شده است.

    مهدی یوسفی به برابری تولید گاز ایران از پارس جنوبی با قطر اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته تولید گاز در پارس جنوبی بیش از دوبرابر و صادرات محصولات مایع و جامد نفتی و پتروشیمیایی ان هم با صد درصد افزایش به بیش از ٣٤ میلیون تن رسیده است.

    وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در پارس جنوبی پس از برجام گفت: پارس جنوبی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری مشمول برجام نبود، زیرا قراردادهای پارس جنوبی قبل از برجام بسته شده بود بلکه موضوعی که پس از برجام در پارس جنوبی رخ داد، آزادسازی محموله‌هایی بود که در خارج کشورمانده بودند.

    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآورشد: پارسال قرارداد نهایی 10 طرح به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در حوزه پایین دستی پتروشیمی برای استفاده از محصولات شش فاز پارس جنوبی از فاز 17 تا 21 در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به مرحله نهایی رسید و در فروردین ماه امسال نیز قرارداد چندین پروژه پایین دستی پتروشیمی به ارزش 7 هزار میلیارد تومان دیگر نهایی خواهد شد.

    یوسفی افزود افتخار مجموعه‌ی فعالان وزارت نفت در منطقه أعم از بخشهای خصوصی و دولتی این است که مقام عظمای ولایت کار و تلاش انها را نوعی جهاد فی سبیل الله دانسته است.

    برچسب ها