عصر خودرو

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۷۰ درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تأمین می‌شود

عصر بازار- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از تدوین طرح ۱۰ساله کشت کلزار در کشور خبرداد و گفت که با اجرای آن نزدیک به ۷۰درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.

۷۰ درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تأمین می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان، عباس کشاورز در بازدید از کارخانجات عرقیات گیاهی و سبزی‌خشک‌کنی طبس با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 92 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی محصول کلزا از کشورهای دیگر تأمین می‌شود اظهار کرد: این طرح برای کاهش نیاز ایران به واردات روغن این محصول اجرا می‌شود.

      وی افزود: واردات کشور به کلزا یکی از ضعف‌هایی است که باید رفع شود و به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی یک طرح 10ساله را ‌برای کشت این محصول تدوین کرده که با اجرای آن نزدیک به 70 درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی، یکی از اقدامات اجرایی مهم در خصوص تولید کلزا را، افزایش سطح زیرکشت و عملکرد این محصول با استفاده از فناوری روز دنیا و بهره‌مندی از بذرهای هیبرید کشورهای پیشرفته به‌خصوص فرانسه اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح در مصرف آب، کود، بذر و سایر نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در بازدید از مزارع کلزای طبس گفت: دستورالعمل خرید کلزا ابلاغ شده و امسال اولین خرید آن، دو هفته قبل، از چابهار آغاز شده است. حتی اگر روزی مشکل تأمین روغن خوراکی در کشور حل شود بازهم حتماً باید 20 تا 25 درصد غلات کشور شامل کشت کلزا باشد.

    وی با اشاره به اهمیت روغن کلزا برای سلامت جامعه گفت: ریشه گیاه کلزا خاک را احیا می‌کند و از کشت این گونه محصولاتی که کشاورزی را پایدار، خاک را غنی و به تولید استاندارد مناسب کمک می‌کند، حتماً حمایت می‌کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به خودکفایی تولید گندم، سال گذشته در کشور افزود: این خودکفایی قولی بود که به دولت و مردم دادیم و توانستیم با کاهش سطح زیرکشت و افزایش بهره‌وری، آن را محقق کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در بازدید از مزارع کلزای و جوی بشرویه گفت: ظرفیت کشت کلزا در کشور تا سه سال آینده می‌تواند به 600 هزار هکتار برسد و این موضوع هم به بنیه اقتصادی کمک می‌کند و هم افزایش تولید روغن و کنجاله را به‌دنبال دارد و در واقع گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

      کشاورز افزود: کشاورزان برای حفظ مزارع کلزا از آفات باید در صورت مشاهده شته، سریع مزارع و محصول را شستشو دهند. با توجه به وضعیت کمبود آب، باید بذر و الگوی کاشت دانه‌های روغنی دیگری همچون گلرنگ را تهیه کنیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص محصول پنبه بشرویه گفت: هنوز فصل کشت پنبه فرا نرسیده ‌اما باید تمام تلاش خود را برای کمک به پنبه‌کاران به کار بگیریم و بذرهایی را که طول رشد کمتر، عملکرد بالا و نیاز آبی کمتری دارند به کشاورزان معرفی کنیم.

    کشاورز در خصوص رفع مشکلات اخذ مجوز تولید بذر جو در بشرویه نیز قول مساعد داد.

    ولی‌پور مطلق، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی   نیز با اشاره به وجود 757 هکتار زمین زیر کشت کلزا در استان گفت: گیاه روغنی کلزا سبب افزایش تولید در کشت تناوب پس از برداشت کلزا به‌ویژه برای گندم می‌شود که افزایش 30 تا 35 درصدی را در عملکرد محصول دارد.

    برچسب ها