عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت کشور:

صادرات غیرنفتی کشور پارسال ۴۴ میلیارد دلار بود

عصر بازار- معاون سازمان توسعه تجارت کشور، میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته را ۴۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال ۹۴، چهار درصد رشد داشته است.

صادرات غیرنفتی کشور پارسال ۴۴ میلیارد دلار بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی چهارشنبه شب در حاشیه بازدید از مرزهای خسروی و پرویزخان افزود: میزان صادرات غیرنفتی در سال 95 نسبت به برنامه پیش بینی شده،16درصد فاصله دارد.

    وی اظهار کرد: برای تحقق اهداف پیش بینی شده، باید در برنامه تولید داخل تجدید نظر شود تا صادرات افزایش یابد.
    وی افزود: در سال جاری این کار با توجه به ظرفیت‌های موجود انجام خواهد شد.
    مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: پارسال در استان کرمانشاه صادرات با کاهش مواجه بود. این در حالیست که در سال‌های پیش از آن تجربه رشد صادرات مطلوب بود به طوری که میزان صادرات از مرزهای استان کرمانشاه در سال 95 یک میلیارد و 800 میلیون دلار بود.
    وی علت کاهش صادرات کالا در سال گذشته از مرزهای استان کرمانشاه را ناامنی های موجود در عراق و تغییر مسیر کالاهای صادراتی بیان کرد و افزود: با این وجود در برخی مناطق مرزی کشور شاهد افزایش صادرات کالا بودیم به طوری که در مرز مهران استان ایلام، صادرات کالا با 60 درصد رشد همراه بود.
    مودودی گفت: با توجه به اتفاقات خوبی که در عراق به لحاظ بازگشت تدریجی امنیت به این کشور در حال شکل گیری است، امید است صادرات در مرزهای استان کرمانشاه افزایش یابد.
    وی همچنین هدف از بازدید از مرزهای کرمانشاه را برنامه ریزی و ارزیابی برای توسعه صادرات در سال جاری با توجه به زیرساخت های این استان اعلام کرد.
    وی گفت: در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شده است، توسعه صادرات را به شکل جدی دنبال می کنیم زیرا ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات و تجارت در استان کرمانشاه وجود دارد.
    معاون سازمان توسعه تجارت کشور، ادامه داد: اقدام‌های زیادی در مرزهای پرویزخان و خسروی انجام شده و تلاش می کنیم کمبودها این 2 مرز رسمی را برطرف و فضا را برای گسترش صادرات هموار کنیم.
    مودودی در ادامه گفت: بحث الحاق کشورمان به سازمان تجارت جهانی همواره مطرح بوده و پیگیر این موضوع هستیم که زمینه و شرایط را به یک موقعیت پایدار تبدیل کنیم تا عضوی از باشگاه بزرگ تجارت جهانی شویم.
    وی از دلایل الحاق نشدن کشورمان به این سازمان بین المللی را مسائل سیاسی ذکر کرد و گفت: این موضوع ربطی به ظرفیت های اقتصادی ما ندارد، ولی نیاز است این برنامه را به طور جدی دنبال کنیم و ظرفیت های رقابتی کشور را در سطح تولید داخل بالا ببریم تا نقش موثرتری در تولید بازار داشته باشیم.
    وی در خصوص تحقق شعار امسال نیز گفت: یکی از نکته های اصلی که به طور جدی دنبال می کنیم، شناسایی مزیت های رقابتی و صادراتی در داخل کشور و در سطح استان‌ها است.
    وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه، در زمینه صادرات باید سالیانه 21 و شش‌دهم درصد رشد داشته باشیم و به همین منظور برای توسعه فرهنگ بازار و صادرات کشور برنامه طولانی تدوین شده که مشتمل بر آموزش، اطلاع رسانی، برندینگ به طور ویژه و اعزام و حضور هیات‌های تجاری در نهادهای بین المللی برای معرفی کالاهای ایرانی است.
    وی همچنین در خصوص مشوق‌های صادراتی برای تاجران و فعالان اقتصادی کشور نیز گفت: هر سال به منظور تشویق بازرگانان برای صادرات بیشتر درخواست‌هایی را به دولت ارائه می‌کنیم که با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب این مشوق ها باید شفاف و پایدار مطرح شود.
    مودودی گفت، این امر بستگی به ظرفیت مالی دولت دارد.
    مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال 86 به مرز رسمی تبادل کالا تبدیل شد.
    هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
    نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
    مرز پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که 54 درصد صادرات غیر نفتی به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
    مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد، بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
    شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.
    روزانه 800 تا هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
    همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

    برچسب ها