عصر خودرو

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد:

ثبت نام ۵۸ تیم از ۱۰ استان در مسابقه استارتاپی فین استارز فرابورس

عصر بازار- فین استارز ۲۰۱۷، رویدادی که در جریان دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار خواهد شد، در حال برگزاری مسابقه استارتاپی اینترنتی است که تاکنون ۱۵۸ نفر در قالب ۵۸ تیم ۲ تا ۷ نفره در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

ثبت نام ۵۸ تیم از ۱۰ استان در مسابقه استارتاپی فین استارز فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، علی عبداللهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و یکی از داوران مسابقه استارتاپی فین‌استارز یکی از ویژگی‌های این رقابت را آنلاین بودن آن دانست و گفت: به این ترتیب دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست و این امر باعث شده است که از شهرهای مختلف داوطلب داشته باشیم، به طوری که در حال حاضر از حدود 10 استان برای شرکت در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند.

    عبداللهی با بیان اینکه فین استارز در دو بخش حضور فین‌تک‌ها و مسابقه استارتاپی توسط فرابورس ایران برگزار خواهد شد، افزود: برای توسعه کارآفرینی در هر حوزه‌ای نهادهای مختلف باید دست به دست هم بدهند. برای مثال، یک بخش حاکمیتی و بخش دیگر سرمایه‌گذاران هستند. همچنین، می‌توان بخش دیگر را نهادهای آموزشی، صاحبان ایده و یا افرادی معرفی کنیم که قصد ایده‌پردازی دارند و این بخش‌ها در مجموع زیست بوم و اکوسیستم کارآفرینی را تشکیل می‌دهد.

    وی با طرح این موضوع که رویداد فین‌استارز به دنبال این است که یک اکوسیستم کارآفرینی به صورت کامل و واقعی در فضای فین‌تک‌ها شکل بگیرد، گفت: در فین‌استارز 2017 که برای دومین سال متوالی و این بار توسط فرابورس ایران برگزار می‌شود سرمایه‌گذاران، نهادهای حاکمیتی، استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها حضور دارند و افزون بر این، رویداد مسابقه استارتاپی نیز همزمان با برگزاری این رویداد در سال جاری شکل گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی برای استارتاپ‌های مشارکت‌کننده در رویداد برگزار خواهد شد در خصوص رویداد فین‌استارز اظهار کرد: این رویداد نمونه بارز شکل‌گیری یک اکوسیستم کارآفرینی حول محور فین‌تک است و در صورتی موفق خواهد بود که این روند ادامه‌دار و ماندگار باشد و صرفا به عنوان یک رویداد صرف به آن نگاه نشود.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: در مرحله داوری رقابت استارتاپی فین‌استارز بین 58 تیم، داوری و ارزیابی اولیه صورت می‌گیرد و 10 تیم برای ارائه حضوری انتخاب می‌شوند که این 10 تیم در زمان برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به صورت حضوری به ارائه طرح و ایده خود می‌پردازند و در انتها از بین این 10 تیم، 3 تیم برتر معرفی خواهند شد.

    به گفته وی یکی از نکات بارز رقابت فین‌استارز حضور نمایندگانی از مجموعه‌هایی است که تمایل به سرمایه‌گذاری روی ایده‌های فین‌تکی دارند و این نمایندگان که از شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و سایر نهادها هستند این امکان را دارند که در همان فرایند مسابقه به سرمایه‌گذاری روی ایده ابراز تمایل کنند.

    عبدالهی شرط موفقیت و اثربخشی رویداد فین‌استارز را مانا و پایدار بودن آن دانست و گفت: این رویداد نباید تنها به چند روز برگزاری آن محدود شود، بلکه یک فرآیند پیوسته و ادامه دار است که هدف از برگزاری آن، حمایت از تیم‌های صاحب ایده‌ در زمینه بورس، بانک و بیمه است تا این تیم‌ها بتوانند ارتباط خود را با سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و سایر نهادها برقرار کنند. به عبارت دیگر، هدف از شکل‌گیری این اکوسیستم به صورت یک فرآیند پایا و مانا است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر مسابقه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این مسابقه به صورت آنلاین در حال انجام است و شرکت‌کنندگان از اسفندماه ثبت نام‌ را شروع کرده‌اند. یکی از قابلیت‌های این مسابقه نیز مشارکت تیم‌ها در این فرآیند بعد از 24 ساعت از ثبت نام آن‌ها بوده است ضمن آنکه این سیستم تا روز یکشنبه 20 فروردین ماه، باز بود و امکان طراحی و ویرایش مدل‌ها وجود داشت.

    وی به آغاز زمان داوری‌ها اشاره و بیان کرد: از روز دوشنبه 21 فروردین ماه داوری‌ها آغاز شده و نهایتا تا پایان هفته 10 تیم برتر مشخص و اعلام می‌شوند و از این تیم‌ها برای ارائه طرح‌هایشان در برابر داوران به صورت حضوری دعوت خواهد شد تا به صورت پرسش و پاسخ از ایده خود دفاع کنند.

    عبدالهی در پاسخ به اینکه آیا امکان قبول نشدن هیچ کدام از ایده‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: چون تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد است و طرح‌های مطرح شده از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند، بعید به نظر می‌رسد که کسی به مرحله نهایی نرسد. اگرچه در حال حاضر برای این اظهار نظر زود است، چون این تیم‌ها باید حداقل امتیازها را کسب کنند تا بتوان در این خصوص نظر داد. ولی برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که ایده‌های خوبی طراحی و ارائه شده است، ولی این موضوع باید به فرآیند داوری، نظر داوران و سرمایه‌گذاران موکول شود.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد اینکه چه فاکتورهای در فرایند ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های ارائه شده مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: ایده‌ها و طرح‌های مطرح شده در صورتی انتخاب می‌شوند که امکان‌پذیر و قابل اجرا باشند؛ مدل کسب و کار تکمیل شده باشد؛ ایده‌ها جدید و خلاقانه بوده و تکراری نباشد؛ در مدل کسب و کار انسجام لازم وجود داشته باشد؛ ارزش‌های پیشنهادی را در MVP (حداقل محصول قابل عرضه) خود به خوبی نشان داده و مشتری و بازار را به خوبی بررسی کرده باشند و در نهایت توانمندی خود تیم‌ها نیز به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

    این داور مسابقه فین‌استارز با بیان اینکه برای ماندگار بودن این اکوسیستم باید یک نهاد، متولی این کار شود، توضیح داد: در حال حاضر بحث بر سر این موضوع است که این نهاد باید نهادی حاکمیتی باشد یا خیر؟ همچنین باید یک دبیرخانه دائمی برای این اکوسیستم شکل بگیرد که فرابورس ایران به عنوان برگزارکننده رویداد فین‌استارز 2017 و مسابقه استارتاپی همین ایده را دارد و در واقع این دبیرخانه دائمی شکل گرفته است.

    وی در عین حال یکی دیگر از شروط اثرگذاری رویداد فین‌استارز در زمینه فعالیت فین‌تک‌‌ها را لزوم نهادسازی برای این رویداد و برگزاری جلساتی دوره‌ای و تداوم آن عنوان و اظهار کرد: همچنین باید از ابزارها و بسترهای فناوری اطلاعاتی و IT در این خصوص استفاده شود تا این فرآیند را تسهیل کند.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پیشنهاد کرد، می‌توانیم شبیه مسابقه استارتاپی آنلاین را به صورت 3 یا 6 ماهه برگزار کنیم که تصمیم‌گیری این موضوع بر عهده فرابورس است و یا برگزاری کارگاه‌های آموزشی را به صورت ماهانه دنبال نماییم.
    به گفته وی مواردی همچون دعوت از استارتاپ‌ها به صورت فصلی، تلاش برای شکل‌گیری نهادهای ذی‌نفع‌ دیگر مانند شتاب‌دهنده‌های مخصوص حوزه فین‌تک‌ها، شکل‌گیری نهادهای آموزشی متخصص و شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که فقط از حوزه فین‌تک‌ها حمایت کنند از دیگر اقداماتی به شمار می‌روند که موجب تداوم حیات فین‌تک‌ها و حمایت از آنها در جهت رشد و توسعه و رفع چالش‌های بازار مالی خواهد بود.

    برچسب ها