عصر خودرو

دلار از اخبار مستقل عمل کرد؛

کشمکش سکه در مرز روانی

عصر بازار- در پنجمین روز هفته، سکه از مرز روانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین نرفت، بلکه خود را به کانال یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رساند.

کشمکش سکه در مرز روانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی با 7 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان رسید. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که روز دوشنبه فلز گران‌بهای داخلی4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک میلیون و 203 هزار تومان رسیده بود. با توجه به ثبات بهای اونس در اولین روز بازارهای جهانی، عده‌ای از معامله‌گران انتظار داشتند در صورت بالا نرفتن قیمت فلز زرد در روزهای آینده، قیمت سکه کاهش بیشتری را تجربه کند و به زیر مرز روانی برود.

    با این حال، روز چهارشنبه قیمت اونس تا ساعت 3 بعدازظهر بالای محدوده هزار و 270 دلار بود؛ عاملی که موجب شد سکه تمام در کشمکش مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان حرکت به سوی کانال بالاتر را انتخاب کند و در مقاطعی حتی به قیمت یک میلیون و 213 هزار تومان برسد. برخلاف افزایش بهای سکه، روز چهارشنبه، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و در نهایت با 2 تومان افت به قیمت 3 هزار و 767 تومان رسید. به این ترتیب، اگر افت بهای دلار نبود، سکه می‌توانست رشد بیشتری را تجربه کند. گروهی از فعالان بازار اعتقاد داشتند، افت بهای دلار ناشی از افزایش فروش ارزی بخشی از معامله‌گران سکه بود. به گفته فعالان، هدف سکه بازان این بود که اثربخشی از افزایش اونس در بازارهای جهانی را با اهرم دلار خنثی کنند، چرا که بالا رفتن بهای سکه به سود آنها نبود و در معاملات آتی دچار ضرر می‌شدند. تحت تاثیر افزایش عرضه ارز توسط این دسته، قیمت دلار تا 3 هزار و 760 تومان پایین رفت، ولی در ادامه روز توانست تا قیمت 3 هزار و 767 تومان بالا بیاید. البته با وجود این برگشت قیمتی، ارزش دلار همچنان 2 تومان پایین تر از روز دوشنبه بود. برای بازگشت قیمت دلار دلایل متفاوتی عنوان شد؛ عده‌ای آن را به جوسازی برخی معامله‌گران پیرامون اخبار ثبت نام نامزدهای ریاست جمهموری نسبت دادند. این در حالی بود که بیشتر معامله‌گران اعتقاد داشتند اخبار انتخابات اثر خاصی در روند بازار نداشته است. به گفته این عده، در صورتی که خبری وجود داشته باشد که جو بازار را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد، حال آنکه روز چهارشنبه نوسانات قیمت محدود باقی ماند. به این ترتیب، بیشتر معامله‌گران باور داشتند، شاخص بازار ارز در روز چهارشنبه مستقل از اخبار عمل کرد. این دسته، بازگشت بهای دلار از کف ابتدای روز را نیز بیشتر به تحرکات معامله‌گران سکه نسبت دادند. به گفته آنها، معامله‌گران سکه در نزدیک تسویه معاملات آتی خود از بازار ارز خارج شدند و خروج آنها موجب شد که فضای معاملات دلار حالت عادی به خود بگیرد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، رفت و برگشت قیمت روز چهارشنبه عادی بوده و در فضای طبیعی بازار با نوسانات محدود این تغییرات خارج از قاعده نیست. به گفته این دسته، در روزهای اخیر دامنه نوسانات شاخص بازار ارز به شدت محدود شده و این ارز به ندرت توانسته است از محدوده 3 هزار و 760 تومان خارج شود. در این شرایط، تا زمانی که این ارز در محدوده یاد شده قرار دارد، به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی نقشی در نوسانات داشته باشد. کم نوسانی دلار در روزهای اخیر موجب شده برخی معامله‌گران بیشترین نگاه خود را معطوف بازار سکه کنند، جایی که تحت تاثیر نوسانات اونس ممکن است تغییرات فلز گران‌بهای داخلی نیز افزایش پیدا کند.

     

    برچسب ها