عصر خودرو

با ظرفیت ۲ میلیون تن؛

چهار طرح جدید پتروشیمی هفته آینده توسط رییس جمهوری افتتاح می شود

عصر بازار- چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی هفته آینده توسط رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود که با تحقق آن، ۲ میلیون تن افزایش ظرفیت صورت می گیرد و سالانه حدود ۲ میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود.

چهار طرح جدید پتروشیمی هفته آینده توسط رییس جمهوری افتتاح می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، چهار طرح پتروشیمی شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز 2 پتروشیمی کاویان، ام.ای.جی (MEG) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت کلی 2 میلیون تن در سال، به بهره برداری خواهند رسید.

    بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است که ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی به 72 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.
    مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این زمینه اظهار داشت: انتظار می رود میزان تولید انواع محصولات پتروشیمی در سال 96، از مرز 59 میلیون تن گذر کند و نسبت به عملکرد پارسال رشد 18 درصدی را به دنبال داشته باشد.
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بهره برداری از این چهار طرح جدید پیش بینی می‌شود سالیانه بالغ بر 2 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده شود.

    ** فاز 2 پتروشیمی کاویان
    فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتیلن منطقه خاورمیانه از ظرفیت تولید سالیانه بیش از یک میلیون تن اتیلن برخوردار است که با بهره برداری رسمی از این واحد، خوراک مورد نیاز طرح های مسیر خط لوله اتیلن غرب، مانند مجتمع های پتروشیمی کردستان، لرستان، مهاباد و پلی اتیلن ایلام تامین خواهد شد.
    این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 200 میلیون یورو و 2 هزار و 350 میلیارد ریال اجرا شده است.
    برآورد فروش سالیانه تولیدات فاز 2 پتروشیمی کاویان حدود 950 میلیون دلار برآورد شده و خوراک فاز دو این طرح به میزان یک میلیون و 300 هزار تن در سال اتان از فازهای پارس جنوبی تامین خواهد شد.

    **پتروشیمی تخت جمشید پارس
    پتروشیمی تخت جمشید پارس هم به عنوان یکی از طرح هایی است که هفته آینده بطور رسمی توسط رییس جمهوری افتتاح خواهد شد و از ظرفیت تولید سالیانه 55 هزار تن پلی استایرن برخوردار است .
    این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود40 میلیون یورو و یکهزار و 350 میلیارد ریال اجرایی شده و برآورد میزان فروش تولیدات این طرح حدود 85 میلیون دلار در سال است.
    اکنون خوراک طرح استایرن به میزان 50 هزار تن در سال از پتروشیمی پارس تامین می‌شود.

    ** پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب
    واحد پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت تولید 250 هزار تن در سال پلی استایرن انبساطی احداث شده که این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 120 میلیون دلار و 2 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
    برآورد فروش سالیانه تولیدات حدود 385 میلیون دلار است و خوراک طرح به میزان 235 هزار تن در سال استایرن از پتروشیمی پارس تامین می شود.

    **MEG پتروشیمی مروارید
    فاز دوم پتروشیمی مروارید با هدف تولید انواع «اتیلن گلایکول» شامل «منو و دی و تری اتیلن گلایکول» با ظرفیت تولید سالیانه 540 هزار تن طراحی، ساخت و آماده بهره برداری رسمی است.
    خوراک های این واحد شامل 340 هزار تن در سال اتیلن از محل واحد الفین پتروشیمی مروارید و 368 هزار تن در سال اکسیژن برای تولید 554 هزار تن در سال اتیلن گلایکول ها است.
    این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 170 میلیون یورو هشت هزار و 900 میلیارد ریال اجرا شده و برآورد فروش سالیانه تولیدات این طرح جدید صنعت پتروشیمی حدود 630 میلیون دلار است.
    پیش بینی می‌شود در مجموع امسال با افتتاح و راه اندازی این چهار طرح و پروژه هایی مانند پتروشیمی متانول کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر، مرجان، فاز سوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا ظرفیت تولیدات پتروشیمیایی ایران به هدفگذاری 72 میلیون تن برسد.

    برچسب ها