عصر خودرو

معاون سازمان بورس مطرح کرد:

جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها از دریچه بازار سرمایه

عصر بازار- بزرگ‌ترین رویداد استارتاپ‌های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا از ۲۶ تا ۲۹ فروردین‌ماه سال جاری هم‌زمان با نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۷ در حالی برای دومین سال متوالی کلید می‌خورد که به گفته نایب‌رئیس هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، طی دو سال اخیر ایران در حوزه استارتاپ‌ها به ویژه در سطح منطقه از جایگاه خوبی برخوردار بوده و حائز رتبه‌هایی نیز شده است.

جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها از دریچه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علی سعیدی درمورد رشد سریع استارتاپ‌ها در ایران نسبت به سایر کشورها، اظهار کرد: با توجه به سرعت رشد استارتاپ‌ها در ایران، سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در سطح کشورهای منطقه تمایل دارند در استارتاپ‌های کشورمان سرمایه‌گذاری کنند.

    سعیدی درباره رویداد فین استارز 2017 و اینکه حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تا چه میزان می‌تواند در افزایش ارتباط بین بازار سرمایه و حوزه فناوری اطلاعات نقش موثری داشته باشد، گفت: در محافل بین‌المللی فین‌تک‌ها در زمره پدیده‌های جدید حوزه مالی هستند که به داخل کشور نیز رسوخ کرده و حضور پررنگ و جدی‌تر آن‌ها در بازار سرمایه می‌تواند به پیشرفت ما در حوزه تکنولوژی‌های نوین کمک کند.

    رسمیت بخشیدن به فین‌استارز توسط فرابورس

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در ادامه به برگزاری این رویداد توسط فرابورس ایران اشاره کرد و گفت: نه تنها تصور ما، بلکه تصور کلیه نهادهای فعال در این حوزه آن است که برگزاری فین استارز 2017 در بازار سرمایه و به ویژه با مدیریت فرابورس ایران می‌تواند به رسمیت بخشیدن آن کمک کند.

    سعیدی در خصوص چالش‌هایی که در بازار سرمایه می‌تواند به کمک استارتاپ‌ها مرتفع شود، اظهار کرد: در حیطه تسریع اطلاع‌رسانی‌ها در حوزه‌های مالی و بورس، موضوعاتی همچون سهولت در معاملات و دسترسی به بازار و شفاف‌سازی اطلاعات مالی می‌تواند به کمک استارتاپ‌ها تخصصی شده و توسعه بیشتری پیدا کند.

    وی در پاسخ به این سوال که برگزاری فین‌استارز هم‌زمان با مهم‌ترین رویداد بازار سرمایه یعنی دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تا چه اندازه می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران برای فین‌تک‌ها از دریچه بازار سرمایه بیانجامد و این بازار نیز تا چه حد می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند، گفت: به طور قطع این امر امکان‌پذیر بوده و بازار سرمایه می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها نقش پررنگی ایفا کند؛ چرا که از سال گذشته طبق تقاضای موجود از بیرون بازار و توسط استارتاپ‌ها، از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست شد تا در این زمینه مقرراتی تعیین کند و در همین راستا بحث صندوق‌های جسورانه برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین و ایده‌های جدید نیز با سرعت بیشتری پیگیری شد.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در این رابطه علاوه بر انجمن VC ها، با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری نیز جلسات متعددی برگزار شد، گفت: در نهایت مقرر شد تا بازار سرمایه به عنوان هدف و جایگاه اصلی به منظور ورود استارتاپ‌ها و جذب سرمایه‌گذار قرار گیرد.

    به دنبال جلب توجه سرمایه‌گذاران در صنایع های‌تک هستیم

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور توجه بیش از پیش سرمایه‌گذاران به برخی صنایع است، این شرایط را عارضه‌ای برای اقتصاد کشور عنوان و اظهار کرد: به عنوان مثال وقتی کشور و سرمایه‌گذاران در دوره‌ای، توجه زیاد به یک صنعت خاص را پیدا می‌کنند حتی با وجود صادرات محصول تولیدی در آن صنعت مانند سیمان، بنا به شرایط اقتصادی کشور کماکان با مازاد تولید روبه‌رو هستیم. این موضوع در حالی است که اگر شاهد جذب سرمایه‌ها در صنایع های‌تک و دانش‌بنیان باشیم نه تنها هیچ‌وقت ظرفیت‌ها در این صنایع سودده به نقطه اشباع نمی‌رسد، بلکه شاهد ایجاد سپر حمایتی اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های داخلی و جهانی به ویژه در حوزه بازارهای کالایی نیز خواهیم بود.

    سعیدی با بیان اینکه از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری که با وجوه ملی سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار داریم در حوزه استارتاپ‌ها ورود پیدا کنند، ادامه داد: به نظر می‌رسد فین‌استارز 2017 به عنوان بخشی از نمایشگاه امسال به حوزه‌ای بین‌المللی برای جذب سرمایه تبدیل شود؛ چراکه امروزه جذب سرمایه خارجی به صنایع قدیمی و سنتی چندان راحت نیست، اما به نظر می‌رسد این روند در صنایع های‌تک و تکنولوژی‌های نوین و استارتاپ‌ها بیشتر امکان‌پذیر باشد.

    سعیدی در پایان به حضور دست‌کم 50 شرکت استارتاپی در دهمین دوره از نمایشگاه فاینکس اشاره کرد و گفت: فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها از منظر بین‌المللی به عنوان یک حوزه نوظهور تلقی می‌شوند و قرار است همچون سال گذشته استارتاپ‌هایی که به دنبال سرمایه‌گذار هستند، در نمایشگاه امسال نیز حضور پیدا کنند.

    برچسب ها