عصر خودرو

اوراق خزانه عامل نرخ بالای سود بانکی نیست

عصر بازار- سیف درحالی نرخ بالای سود بانکی را به عرضه ۵درصدی اوراق خزانه مرتبط می‌کند که به نظر می‌رسد وضع نامطلوب بازار پول باعث کشف قیمت اوراق روی نرخ ۲۵ درصد شد.

اوراق خزانه عامل نرخ بالای سود بانکی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, در طی روزهای اخیر  رئیس کل بانک مرکزی به ارائه اظهاراتی درخصوص بالا بودن نرخ سود بانکی در کنار نرخ تورم زیر 10درصد پرداخته است.  سیف با اشاره به تورم 9 درصد، گفته است: در چنین شرایطی نرخ‌های بالای سود بانکی منطق ندارد و باید دو کار را هم‌زمان انجام دهیم؛ اول تلاش کنیم سطح تورم در وضعیت تک‌‌رقمی پایدار بماند و دوم نرخ سود تسهیلات بانکی را به سمت پایین هدایت کنیم.

    رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داده: بانک مرکزی بازار را رصد میکند چون بخشی از عدم تعادل ایجاد شده به دلیل حجم اوراق (اوراق اسناد خزانه) بود.

    این در حالی است که کل اوراق خزانه منتشره  تنها معادل 5 درصد از سپرده‌های بانکی است. این حجم انقدر اندک است که صحبت از اثر عرضه این اوراق بر افزایش سود بانکی به  یک شوخی شبیه شده است.

    به عقیده کارشناسان، کشف قیمت این اوراق روی اعدادی مثل 25 درصد باعث آشکار شدن وضعیت واقعی در بازار پول شد و فقط آنچه بود را آشکار کرد و از این باب بهانه‌ها را برای کاهش شبه دستوری نرخ سود مسدود ساخت، اما نباید فراموش کرد که وضع بازار پول بد بود که این اوراق روی 25 درصد کشف قیمت شد، نه آن که کشف قیمت 25 درصد باعث بحران پولی شود.

    نکته مهم بعدی آن است که به نظر میرسد، رقابت روی خرید اوراق خزانه را بانکهای تحت نظارت بانک مرکزی و صندوق های با درآمد ثابت مربوط به این بانک ها ایجاد کرده اند. در واقع  حجم عرضه شده اوراق دلیل افزایش نرخ سود نیست بلکه صرفا رسوا کننده آن است.

    از سوی دیگر  بانک مرکزی میتوانست، به راحتی مانع از انجام چنین اقدامی از سوی بانکها  شود یا لااقل از شدت رقابت با حذف بانکها از گردونه خرید بکاهد، که این اقدام از سوی بانک مرکزی به شکل موثری صورت نگرفته است.

     

    برچسب ها