عصر خودرو

مدیرعامل شرکت 'ای تی آر':

شرکت هواپیما سازی ATR آماده تامین هواپیماهای مورد نیاز ایران است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت هواپیمای سازی ای تی آر ( ATR ) گفت: این شرکت افتخار دارد با تامین هواپیما در تقویت و افزایش توان حمل و نقل هوایی ایران، در دوران جدید این کشور مشارکت کند.

شرکت هواپیما سازی ATR آماده تامین هواپیماهای مورد نیاز ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، « پاتریک دو کاسل باژاک» افزود: توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش جایگاه منطقه ای ایران در این بخش برای ما اهمیت زیادی دارد.

    20 فروردین ماه امسال قرا داد خرید 20 فروند هواپیمای ATR با حضور مدیرعامل این شرکت و فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر امضا شد و قرار است تا دو هفته دیگر 4 فروند هواپیمای ای تی آر به ایران ایر تحویل شود.
    پیش از این اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به امضای قرارداد خرید 20 فروند هواپیما ATR اعلام کرد: طبق قراردادی که بین ایران ایر و شرکت ای تی آر منعقد شده 9 فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال 2017 و باقی مانده آن نیز در سال 2018 تحویل ایران ایر می‌شود.
    وی در خصوص چرایی طولانی شدن مذاکرات با ای‌.تی‌.آر گفت: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می‌شدیم که خدمات بعد از فروش را می‌توانیم داشته باشیم. این خدمات پس از فروش دو دسته هستند، یکی خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دوم خدماتی که از باقی عوامل گرفته می‌شود.
    وی توضیح داد: سازنده موتور هواپیماهای ای تی آر که یک شرکت کانادایی است راضی به ارائه خدمات پس از فروش نبود و ما با این شرکت بر سرگرفتن امتیاز خدمات پس از فروش مذاکرات طولانی داشتیم و مقاماتی از این شرکت در چند نوبت به ایران آمدند.
    وی گفت: بعد از سه هفته مذاکره طولانی نهایتا این شرکت متن توافقنامه را امضا نکرد و عدم امضای این توافق از سوی شرکت کانادایی به این معنا بود که اگر این هواپیماها مشکلی پیدا کند ایران امکان گرفتن خدمات پس از فروش و قطعه را ندارد، لذا در برهه ای مذاکرات را متوقف کردیم و با فشار بر کمپانی ای.تی.آر خواستار آن شدیم که این شرکت کانادایی را سرمیز مذاکره بیاورند، با این حال تا همین لحظه ای.تی.آری ها به هر دلیلی نتوانستند این شرکت را پای میز مذاکره بیاورند.
    فخریه کاشان ادامه داد: با اعلام مخالفت شرکت کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش، ما هم به ای.تی.آر اعلام انصراف کردیم. مدتی بعد نهایتا از طرف ای.تی.آر اعلام شد که ما خود خدمات نهایی را به شما می‌دهیم و ایران می‌تواند از خود شرکت ایتالیایی- فرانسوی ای.تی.آر خدمات پس از فروش را به صورت مستقیم دریافت کند.
    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: ما اعلام کردیم ایران چگونه و ازچه طریقی مطمئن باشد که شما می‌توانید تحت لیسانسی که دارید مجوزهای خدمات پس از فروش را ارائه دهید، لذا خواستار یک نظریه حقوقی و هم چنین تایید آن از سوی کمپانی ای.تی.آر شدیم که نهایتا با این درخواست هم موافقت شد.
    وی در این خصوص توضیح داد: نظریه حقوقی به این معنا است که حقوقدانی که مسئول هست ‌بنویسد و بگوید که بر اساس این قرارداد این کمپانی می‌تواند این خدمات را ارائه دهد و دوم اینکه خود ای.تی آر.هم بنویسد که اجازه دارد این کار را انجام دهیم. در نهایت هر دو درخواست ایران تایید و در حال حاضر کمپانی ای.تی.آر در قرارداد نهایی متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به ایران شده است و در صورت نقض قرارداد مجبور به دادن خسارت هستند.
    بر اساس این گزارش، طبق قراردادی که ایران ایر ( هما ) با شرکت هواپیماسازی ATR یکی از شرکت های زیرمجموعه ایرباس منعقد کرده قرار است که ٢۰ فروند هواپیمای ATR 72-600 به مبلغ حدود 400 میلیون دلار از این شرکت خریداری تا در مسافت های کوتاه از این هواپیماها استفاده شود.

    برچسب ها