عصر خودرو

پل ارتباط صنعت گردشگری با بازار سرمایه؛

طراحی اوراق‌بهادار ویژه صنعت گردشگری

عصر بازار- با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۶ به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیمی که توسعه صنعت گردشگری بر تحقق شعار سال جاری دارد، باید به تزریق منابع مالی به‌عنوان موتور محرکه‌ای که می‌تواند توسعه کمی (افزایش اماکن اقامتی و تفریحی) و کیفی (بهبود مدیریت بهره‌برداری) این صنعت را رقم بزند، توجه ویژه‌ای داشت.

طراحی اوراق‌بهادار ویژه صنعت گردشگری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین صنعت خدماتی و یکی از پر رونق‌ترین صنایع دنیا به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که اقتصاد برخی از کشورها تا حد زیادی به فعل‌و انفعالات صنعت گردشگری وابسته است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد صنعت گردشگری، به‌عنوان یک صنعت زوال‌ناپذیر و پایدار که با سرمایه‌گذاری اولیه، بهره‌وری متمادی می‌توان از آن انتظار داشت، این صنعت را از سایر صنایع متمایز کرده است.

    هم‌اکنون سالانه حدود 5 میلیون گردشگر وارد ایران می‌شوند و در سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، هدف‌گذاری شده است که در سال 1404، باید میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی با حدود 30 میلیارد دلار درآمد باشیم. تحقق این هدف، مستلزم توسعه همه‌جانبه این صنعت است. با توجه به نامگذاری سال 1396 به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیمی که توسعه صنعت گردشگری بر تحقق شعار سال جاری دارد، باید به تزریق منابع مالی به‌عنوان موتور محرکه‌ای که می‌تواند توسعه کمی (افزایش اماکن اقامتی و تفریحی) و کیفی (بهبود مدیریت بهره‌برداری) این صنعت را رقم بزند، توجه ویژه‌ای داشت. ابزارهایی نیز که کارکرد کاهش ریسک خالی‌ماندن ظرفیت داشته باشند با توجه به وجه تمایز صنعت گردشگری که همان عدم‌امکان انباشت خدمات است، می‌تواند به تأمین منابع مالی موردنیاز برای توسعه این صنعت کمک کنند.

    تاکنون روش‌های تأمین منابع مالی در این صنعت محدود به نظام بانکی و روش‌های سنتی تأمین مالی بوده و نیز راهکار نظام‌مندی نیز برای کاهش ریسک خالی‌ماندن ظرفیت اندیشیده نشده است. بر این اساس، هلدینگ گردشگری تأمین از واحد مهندسی مالی شرکت تأمین سرمایه امین درخواست کرد که با همکاری شرکت فرابورس ایران، طراحی ابزارهای مالی ویژه صنعت گردشگری را دستور کار قرار دهد. در ادامه و پس از برگزاری جلسات همفکری متعدد، مدل‌های مفهومی اوراق منفعت مبتنی بر دارایی‌های بادوام (به‌منظور تأمین نقدینگی)، اوراق منفعت مبتنی بر واگذاری عمده حق استفاده از خدمات گردشگری آینده (به‌منظور کاهش ریسک خالی‌ماندن ظرفیت و تحریک تقاضا) و اوراق مرابحه حق استفاده از ظرفیت اسمی خدمات گردشگری (به‌منظور کاهش ریسک خالی‌ماندن ظرفیت و تحریک تقاضا) تبیین شد.

    با توجه به اینکه تعریف مصوب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق‌بهادار از اوراق منفعت، امکان انتشار این اوراق را برای منافع آتی و نیز خدمات آتی مبتنی بر دارایی‌های بادوام فراهم کرده است، پیش‌نویس اولیه دستورالعمل انتشار اوراق منفعت به‌منظور رفع ابهامات مربوط به انتشار اوراق منفعت مبتنی بر منافع دارایی‌های بادوام، شمول همه جزئیات مربوط به انتشار اوراق منفعت مبتنی بر واگذاری حق استفاده از خدمات آینده و نیز امکان انتشار اوراق منفعت به پشتوانه منافع اوراق‌بهادار با توجه به مصوبه اخیر کمیته فقهی به تاریخ هفتم مهر ماه 1395، بازنگری و به تاریخ 10 اسفند ماه سال 1395 به سازمان بورس و اوراق‌بهادار ارسال شد.

    با توجه به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده (14) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توسط هیئت‌وزیران در آبان ماه سال گذشته و نقش سازمان بورس و اوراق‌بهادار به تهیه و تصویب الزامات و مقررات مربوط به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات، امید می‌رود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات نیز به‌عنوان یکی از نهادهای مالی مکمل، نقشی در توسعه صنعت گردگشری ایفا کنند.

    نویسنده: سودابه عینعلی: مدیر مهندسی مالی شرکت تأمین سرمایه امین
    برچسب ها