عصر خودرو

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد:

تقدیر سوال کننده و پاسخ دهنده از نقش ارزشمند بانک صادرات ایران

عصر بازار- ​دکتر طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس از اقدامات ارزشمند بانک صادرات ایران تقدیر به عمل آورند.

تقدیر سوال کننده و پاسخ دهنده از نقش ارزشمند بانک صادرات ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از بانک صادرات ایران، وزیر امور اقتصاد و دارایی که به منظور ارائه پاسخ به پرسش چهار نماینده استانهای خراسان رضوی و شمالی در خصوص مشکلات مربوط به سپرده گذاران میزان در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرده بود از مسئولیت پذیری ارزشمند مدیران بانک صادرات ایران برای حل بحران یاد شده که خود نقشی در ایجاد آن نداشته است تقدیر کرد.
    وزیر اقتصاد در سخنان خود تأکید کرد: در شرایط کنونی و تنگنای اعتباری موجود، نمی‌توان از بانک‌هایی مثل بانک صادرات که چنین مسئولیت خطیری را می‌پذیرند انتظار داشت که از محل دارایی‌های خود که متعلق به آحاد سهامداران آن است، مدیریت استرداد وجوه سپرده‌گذاران این قبیل موسسات را بر عهده بگیرند؛ قوانین و احکام شرع به ما اجازه نمی دهد از محل منابع بخشی از مردم به عنوان وکیل، زیان مردمی دیگر در بانکی دیگر را پرداخت کنیم، بلکه متناسب با ارزش دارایی‌هایی که پس از طی مراحل قانونی از این مؤسسات به تملک در می‌آورند می‌توانند مشکل سپرده‌گذاران را حل کرد.
    وی افزود: متأسفانه به دلایل مختلف به‌ویژه تحت بازداشت بودن این دارایی‌ها در اثر اقدامات قضایی سپرده‌گذاران، انجام این امور از سرعت مورد انتظار برخوردار نبوده است.
    طیب نیا با بیان اینکه بانک صادرات ایران تا پایان سال 1395موفق شده است در 7مرحله مبلغی در حدود 2.100میلیارد تومان (21.285میلیارد ریال) از سپرده‌های مردم نزد تعاونی میزان و سایر دیون این مؤسسه را پرداخت کند که شامل تمامی سپرده‌گذارانی بوده که تا 2میلیارد ریال (200میلیون تومان) سپرده‌گذاری کرده بودند تاکید کرد: تنها مبلغی در حدود 290میلیارد تومان  (2.925ریال) هنوز پرداخت نشده که مربوط به سپرده‌گذارانی است که مبلغ سپرده‌ آنان بیش از 20میلیون تومان است. برای این گروه، برنامه بازپرداخت طی دو مرحله پیش‌بینی شده که نخستین مرحله از روز شنبه همین هفته آغاز و سپرده‌گذارانی را شامل شده که تا 500میلیون تومان سپرده نزد مؤسسه میزان داشته ‌اند که تعداد آنها 551نفر است.
    وزیر اقتصاد ادامه داد: برای سپرده‌گذاران بیش از 500 میلیون تومان نیز که 123نفر هستند، پرداخت مبالغ از تاریخ 16 اردیبهشت ماه سالجاری  آغاز خواهد شد و به این ترتیب و با اجرای این دو مرحله، کار پرداخت سپرده‌های حدود 975هزار نفر از مشتریان مؤسسه میزان به پایان خواهد ‌رسید.
    وی از مسئولیت‌پذیری ارزشمند مدیران بانک صادرات ایران برای حل این بحران که خود نقشی در بوجود آمدن آن نداشته اند، اما مشکلی مربوط به نزدیک به یک میلیون نفر از هم‌وطنانمان بود، تقدیر کرد.
    طیب نیا همچنین از قدردانی کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از بانک صادرات ایران تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد با سایر موسسات مالی که با مشکل مواجه اند با اقدام موثر بانک مرکزی حل شود.
    گفتنی است در پایان، کریمی قدوسی از پاسخ ارائه شده توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس شورای اسلامی قانع شد.

    برچسب ها