عصر خودرو

نگهداری ارز تا سقف ۱۰ هزار یورو مجاز است

عصر بازار- بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور اعلام کرد: نگهداری ارز به شکل اسکناس حداکثر تا ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است.

نگهداری ارز تا سقف ۱۰ هزار یورو مجاز است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای اجرای تکلیف مقرر در بند «الف» ماده (7) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «پ» ماده (5) آئین‌نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مذکور، «دستورالعمل مربوط به تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور»، به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

    ماده 1‏‏‏‏‏- نگهداری ارز (اسکناس) حداکثر تا سقف مبلغ 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع  است.

    ماده 2‏‏‏‏‏- نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، درصورت داشتن یکی از مدارک ذیل بلامانع بوده و در غیراین‌صورت ممنوع است:

    الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- اعلامیه بانکی و یا هر سندی که مبین پرداخت مبلغ مربوطه توسط بانک باشد.

    ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فاکتور صرافی‌های مجاز با درج در سامانه سنا.

    ج ‏‏‏‏‏‏‏‏- رسید چاپی حاوی کد رهگیری که بیانگر اظهار ارز مذکور در هنگام ورود به کشور باشد.

    ماده 3‏‏‏‏‏- درخصوص تعیین تکلیف ارزهایی که قبل از ابلاغ این دستورالعمل توسط مردم نگهداری می‌شوند و حداقل یکی از اسناد اشاره‌شده در ماده «2» را نداشته باشند، در یک بازه زمانی سه ماهه برای مبالغ بیش از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به یکی از روش‌های زیرعمل شود:

    الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب ارزی.

    ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فروش ارز مربوطه به یکی از بانک‌ها به ‌نرخ آزاد و یا صرافی‌های مجاز با درج در سامانه سنا.

    ماده 4‏‏‏‏- سند ‏‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز (ثبت‌شده در سامانه سنا) که بیانگر پرداخت از محل حساب ارزی، فروش ارز توسط بانک و یا صرافی مجاز به متقاضی باشد، حداکثر 6 ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار می‌باشد. همچنین سند ‏‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز (ثبت‌شده در سامانه سنا) صادره قبلی، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل حداکثر 6 ماه دارای اعتبار است.

    ماده5 ‏‏‏‏- قبل از انقضای مهلت مقرر (6 ماه)، دارندگان سند‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و یا فاکتور صرافی مجاز (ثبت شده در سامانه سنا) می‌توانند طبق مفاد بندهای (الف) و (ب) ذیل ماده (3) اقدام کنند. بدیهی است پس از گذشت 6 ماه اسناد مذکور فاقد اعتبار خواهد بود.

    ماده6‏‏‏‏‏- هرگونه مبادله‏‏‏‏‏‏‏‏/خرید و فروش ارز، خارج از سیستم بانکی و یا صرافی مجاز، ممنوع است.‏‏‏

    برچسب ها