عصر خودرو

مشاور اقتصادی رئیس جمهور:

برنامه ایران برای تحقق رشد ۸ درصدی

عصر بازار- مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد ۸ درصدی اقتصادی در مسیر پیشروی ایران است گفت: به منظور تحقق این میزان رشد، ایران توجه ویژه‌ای به تعامل با کشورهای آسیایی دارد.

برنامه ایران برای تحقق رشد ۸ درصدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مسعود نیلی، در پنجاه و نهمین اجلاس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیایی گفت: به دلیل رشد بالای اقتصادی در منطقه آسیا طی چند دهه‌ی گذشته، ترکیب جغرافیایی تولید ناخالص داخلی جهان دگرگون شده؛ این در حالی است که با رشد سریع اقتصادی در کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، سهم این قاره از تولید ناخالص داخلی طی سالهای دهه 1980 میلادی تاکنون از حدود 20درصد به حدود 40 درصد، افزایش یافته است.

    مشاور ارشد رئیس جمهور درامور اقتصادی افزود: افزون بر این در طول دهه‌ گذشته، این منطقه، حدود 10 درصد سهم بیشتری از تجارت جهانی کالا پیدا کرده است. همچنین با شکل‌گیری مازاد مالی حاصل از تجارت کالا، خدمات و انرژی و نیز توسعه نهادهای مالی، اکنون این منطقه به عنوان قطب جدید مالی جهان نیز مطرح است. این مزیت‌های کلیدی در حالی شکل گرفته که اکنون در منطقه اروپا و امریکا به دلیل تحولات اقتصادی و سیاسی صورت گرفته، خوش‌بینی گذشته نسبت به تداوم رشد تجارت وجود نداشته و به نظر می‌رسد، در این کشورها سیاست های حمایت از اقتصاد داخلی و افزایش درون گرایی طرفداران موثری پیدا کرده است.

    اقتصاد ایران و ظرفیت‌های گسترده

    نیلی ادامه داد: در این میان برخی از کشورهای آسیایی نظیر ایران، دارای اقتصادهایی بکر و دست‌نخورده هستند و متناسب با ظرفیت رشد قابل توجه خود، عملکرد درخوری به ثبت نرسانده اند. طی 15 سال اخیر، با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آموزش عالی، تعداد افراد با تحصیلات دانشگاهی در کشور حدوداً 3 برابر شده است. این شرایط سبب شده که نیروی کار تحصیلکرده و با مهارت در مقایسه با سایر کشورها ارزانتر شده که این برای ایران مزیت قابل توجهی قلمداد می‌شود.

    رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: اقتصاد ایران از نظر منابع انرژی و جغرافیایی نیز حائز مزیت‌ است و از نظر مجموع منابع نفت و گاز، دارنده رتبه‌ نخست در جهان به شمار می‌رود. بر این اساس، ایران به دور از ناامنی‌ها و چالش‌های منطقه، می‌تواند با سرمایه‌گذاری و افزایش قابل توجه تولید انرژی به عنوان شریک تجاری مطمئن برای اقتصادهای قدرتمندی نظیر چین، هند، ژاپن و اندونزی، انرژی مورد نیاز این کشورها را تأمین کند. ضمن اینکه کشور ما می‌تواند به عنوان بستری مناسب به عنوان بخشی از زنجیره تولید کشورهای شرق آسیا با هدف صادرات به بازارهای منطقه مطرح شود.

    نیلی با بیان اینکه در اقتصاد ایران به دلیل دسترسی به منابع انرژی و مداخله دولت در قیمت‌گذاری، شاخص شدت انرژی جزو مقادیر بالا در جهان محسوب می‌شود گفت: از این رو، برنامه ویژه‌ای برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته شده و تاکنون بالغ بر 23 میلیارد دلار پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایران به تصویب رسیده که با توجه به شکل اجرایی آن می‌تواند بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی با ریسک پایین باشد.

    وی ادامه داد: مزیت جغرافیایی در کنار امنیت و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در زیر ساخت‌هایی IT و حمل و نقل صورت گرفته، ایران را به مسیری مطمئن برای کریدورهای قاره آسیا تبدیل کرده و کشور ما به دنبال آن است تا نقشی فعال‌تر در کریدورهای حمل و نقل از جمله پروژه جاده ابریشم جدید ایفا کند. همچنین بخش گردشگری از جمله حوزه‌های دیگر جذاب در سرمایه گذاری خارجی است که علاوه بر آثار و اماکن دیدنی جذاب، برخورداری از خدمات بهداشت و درمانی یا گردشگری سلامت را نیز شامل می شود.

    مشاور ارشد رئیس جمهور درامور اقتصادی تصریح کرد: ما بر این باوریم که توسعه در انزوا صورت نمی‌گیرد و بدون استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که اقتصاد جهانی فراهم می‌کند، نمی‌توان به تحقق رشد پایدار اقتصادی امیدوار بود. طی 4 سال گذشته دولت ایران توفیقات چشم‌گیری در ایجاد ثبات اقتصاد کلان، کنترل تورم و پیش‌بینی پذیر کردن نرخ ارز به دست آورده و مسیر پیش‌روی اقتصاد ایران، تداوم و بهبود سیاست های صحیح اتخاذ شده طی این مدت و توجه به چالش‌های پیش‌رو در مسیر دستیابی به رشد 8 درصدی است.

    وی ادامه داد: به منظور تحقق این میزان رشد، ایران توجه ویژه‌ای به تعامل با کشورهای آسیایی دارد. دستیابی به این ظرفیت نیازمند تغییر ذهنیت، همکاری نزدیک در کشورهای آس

    برچسب ها