عصر خودرو

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس؛

نگرش بازاری قبل ازخصوصی سازی باید ترویج شود

عصر بازار- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیش از شروع خصوصی سازی باید به فرهنگ سازی بخش خصوصی بیشتر توجه می‌کردیم؛ چرا که این امر موضوع بسیار مهمی است. در آن زمان نقش بازار و قیمت های کشف شده با فرهنگ مدیریت دولتی وارد شد. این در حالی است که نگرش بازاری قبل از خصوصی سازی باید ترویج شود و برخی قوانین دیگر هم اصلاح شوند.

نگرش بازاری قبل ازخصوصی سازی باید ترویج شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی سعیدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تصریح کرد: برای نمونه هم اکنون برخی نگران نرخ "اخزا" بوده و نگرانی این است که این نرخ ممکن است برای بخش های دیگر مناسب نباشد، اما این معادله بازار است.

    وی با اشاره به اینکه اگر به دنبال تامین مالی از بازار سرمایه هستیم، باید به نرخ های بازار هم احترام بگذاریم؛ ادامه داد: نرخ بازار یعنی نرخی که از محل عرضه و تقاضا به وجود آماده است و مردم انتخاب کرده اند و نمی توان آن را دستوری کرد.

    وی تاکید کرد: نرخ گذاری در بخش های مختلف مانند صنایع، نظام مالی، لیزینگ و بیمه وجود دارد، اما در بازار سرمایه نباید نرخ گذاری صورت بگیرد.

     

    دکتر سعیدی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه امکان انتقال انواع اوراق بهادار به منظور تامین مالی شرکت‌های مختلف را به شکل ساختارمند فراهم می کند.

     

    وی با اشاره به اینکه زمانی که از اشتغال صحبت می‌کنیم آن روی سکه سرمایه گذاری است؛ ابراز داشت: البته سرمایه گذاری به معنای سرمایه گذاری بهینه است که آن نیز به تامین مالی باز می گردد.

    سعیدی درباره نقش نهادهای ناظر گفت: نهادهای ناظر در تمام کشورها مراقب تصمیم گیری ها نیستند و در تصمیم گیری‌ها دخالت نمی‌کنند. مهمترین وظیفه نهادهای ناظر جلوگیری از ریسک فراگیر است. ریسکی که در حقیقت اقتصاد را به یک اقتصاد بحران زده تبدیل می‌کند و بازار پول و بازار سرمایه در واقع بر روی این موضوع تمرکز می‌کنند.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه وظیفه نهاد ناظر جلوگیری از ریسک فراگیر است، گفت: رئیس سازمان بورس و هیات مدیره آن باید در تصمیم گیری های دولت دخیل باشند.

    عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: این سازمان بر روی دستکاری قیمت، انجام معاملات، کنترل شفافیت، جلوگیری از سرایت ریسک از یک نهاد به نهاد دیگر نظارت دارد.

    وی افزود: از زمانی که صنایع مختلف به بازار سرمایه ورود پیدا کرده‌اند وارد دوره جدیدی شدیم، و تا مدیران با این ادبیات جدید آشنا شده و تغییرات لازم رخ دهد، ممکن است با برخی تصمیم گیری هایی روبه‌رو شویم که لزوماً با منافع سهام داران همسو نباشد.

    سعیدی یادآور شد: ممکن است رئیس جمهور حقوقدان باشد و قوانین قوی وضع شود اما گاهی ممکن است که رئیس جمهور تاجر باشد و برخی قوانین را لغو کند.در کل در پاره ای از تصمیمات کشور ما منفعت سهامداران دیده نمی شود.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مدیران ما بیشتر نگرش دولتی دارند و اداره امور هم دولتی است، به طور مثال در صنعت نفت و پتروشیمی باید تصمیم گیری ها در سال های گذشته با ملاحظه بورس صورت می گرفت.

     

    هنوز بسیاری از شرکت ها وارد بورس نشده اند

     

    در ادامه این برنامه، همایون دارابی، از فعالان بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه ما متناسب با اصل 44 و شرایط کلی کشور بزرگ شده و با بورسی شدن سهام عدالت هم بزرگ تر می شود،پس باید ساز و کار قبلی تغییر کند.

    وی گفت: به هر حال بازار سرمایه و سازمان بورس اوراق بهادار باید ریسک ها را کاهش بدهد و علاوه بر اینکه خواسته‌ها را منتقل کنند باید نگرانی‌ها را نیز به سرمایه گذاران انتقال دهند و ابزارهایی را به کار گیرند که ریسک را کاهش دهد.

    علیرضا عسگری مارانی کارشناس بازار سرمایه توجه به بازار سرمایه را در رشد بازار سرمایه کشور مهم و ضروری دانست.

    وی ، با بیان اینکه بلوغ اقتصاد هر کشور حضور شرکت های بزرگ است که آن در بورس و ارائه سهام و جذب سرمایه و رونق اشتغال است گفت: اکنون بسیاری از شرکت ها وارد بورس شده اند ولی هنوز بخش های مهمی مثل ایرلاین ها بخش های کشاورزی هنوز وارد نشده اند که باید آنها نیز ورود یابند.

    عسگری مارانی با اشاره به اینکه طبق سیاست های ابلاغیه اصل 44 بورس های ما با ورود شرکت های دولتی و سهام عدالت بزرگتر شد و به ویژه در بخش آی تی سی تحولات بزرگی داشتیم درباره دفاع سازمان بورس از سهامداران گفت:  ما در کشور هنوز ریسک سیستماتیک داریم و اگر از سال 84 بخواهیم بورس را بررسی کنیم می بینیم که این سازمان باید با شرایط روز جلو برود.

    این کارشناس اقتصاد گفت: به رغم شعارها درباره بازار اقتصاد  هنوز بسیاری از مدیران ما اعتقاد چندانی به اقتصاد سرمایه ندارند و شاید در اجرای  اصل 44 دقت لازم در برخی جاها که سهامدار عمده دولت بوده نشده است و به همین علت برخی بنگاه ها و یا صندوق های بازنشستگی دچار مشکلاتی در این حوزه شده اند.

    وی افزود گاهی اوقات صنایع را  به بهانه مسائل زیست محیطی ملزم به اتخاذ اقداماتی می کنند که باعث بروز مشکلاتی برای آنها می شود به این نحو مثلاً کارخانه آبیک زمانی احداث شد که در آنجا شهری نبود ولی حالا آنجا شهر شده است و طبعاً مشکلاتی نیز خواهد داشت.

    این کارشناس اقتصاد گفت: طبق قانون دولت باید هزینه خسارت این مسائل و یا قطع انرژی را در فصول مختلف پرداخت کند ولی عمل نمی کند.

    برچسب ها