عصر خودرو

سه عامل رشد شاخص در سال جدید

عصر بازار- علیرضا کدیور،کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع برتر بازار سهام در سال جدید گفت: نیمی از ارزش بازار سرمایه در اختیار شرکت هایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تولید کننده و فروشنده مواد و محصولات خام هستند، شرکت های نفتی، پتروشیمی و شرکت های معدنی و فلزی از جمله این شرکت هیی هستند.

سه عامل رشد شاخص در سال جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از سنا, به گفته وی با توجه به اینکه قیمت های جهانی مواد خام در نیمه دوم سال گذشته حدود 50 درصد رشد را به ثبت رساندو دلار نیز در آن دوران حدود 11 درصد افزایش یافت سودآوری شرکت های صنایع مذکور در آن دوره زمانی بهبود یافت.

    وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال گذشته سنگ آهن 74 درصد، متانول 80 درصد، روی 60 درصد و مس 20 درصد رشد قیمت را تجبه کردند، گفت: سودآوری شرکت های این گروه ها در نیمه دوم سال گذشته نسبت به ابتدای سال افزایش یافت اما در صورت تداوم این شرایط و تثبیت نرخ های فعلی ارز و قیمت های جهانی ، می توان امیدوار بود که این گروه ها در سال جاری با رشد باهمیت سودآوری مواجه شوند. چراکه در سال گذشته این اتفاق های مثبت صورت های مالی چند ماه پایانی سال را متاثر کرد اما برای سال جاری می تواند 12 ماه سال را در بر بگیردو سودآوری شرکت ها در سال 96 را متحول کند.

    وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ارزش بورس حدود 320 هزار میلیارد تومان است و با توجه به پیش بینی سود 40 هزار میلیارد تومانی شرکت ها در سال 95 ، میانگین نسبت P/Eدر بازار سرمایه 8 است.

    کدیور به بازدهی منفی شاخص در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: دلیل بازدهی منفی سال گذشته بالا بودن نرخ سود سپرده ها در بازار پول است. گزینه های بدون ریسک بازار پول و بازار سرمایه به مردم نرخ بازدهی بسیار بالاتری را معرفی می کنند .

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چه عواملی می تواند در سال جدید باعث رشد شاخص شود،گفت: سه عامل در سال 96 می تواند باعث افزایش شاخص کل بورس و بازدهی مثبت بازار سرمایه شود.

    وی ادامه داد: اولین موضوع رشد قیمت های جهانی نسبت به سطوح فعلی است که با توجه به شرایط اقتصاد جهانی احتمالش ضعیف است. دومین موضوع رشد معنا دار نرخ ارز و سومین عامل کاهش تعادلی نرخ سود در بازار پول است.

    کدیور در توضیح این عوامل گفت: در خصوص نرخ ارز بعید است در نیمه اول سال جاری شاهد رشد قیمت باشیم .

    وی به انتخابات رییس جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پیش رو بودن انتخابات رییس جمهوری بعید است فعلا در نرخ سود سپرده های بانکی بازنگری شود و سیاست های بانک مرکزی درباره این موضوع پس از انتخابات و تعیین تکلیف دولت مشخص می شود.

    برچسب ها