عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

رونق، مسکن را گران نمی‌کند

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رونق بازار مسکن در سال ۹۵ منجر به افزایش تورم در این بخش نشد، گفت: رونق در بازار مسکن باعث گرانی نمی‌شود.

رونق، مسکن را گران نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن اظهار داشت: اولین بنیادی که با دستور امام راحل برای سازندگی و آبادانی در کشور تاسیس شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود که برای گروه‌های کم‌درآمد نقش بسیار موثری را ایفا کرد.

    وی افزود: بنیاد انقلاب اسلامی اقدامات بسیار مهمی در عمران و آبادانی و اجرای طرح‌های هادی  در روستاها انجام داده است و در این حوزه به یک مدل رسیده است که این مدل هر روز بهتر به اجرا می‌رسد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در پایان سال گذشته طرح مسکن اجتماعی به تصویب هیات وزیران رسید گفت: با اجرای طرح مسکن اجتماعی با محوریت افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام، بهزیستی و تامین اجتماعی هستند به فرمان امام در حساب 100 برمی‌گردیم.

    آخوندی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های  بسیار مهم ما در طول چهار سال گذشته متوقف کردن شهر فروشی بوده است، گفت: شهرفروشی در کلان‌شهرها به ویژه در پایتخت ظرفیت‌های زیستی را به شدت مورد تهدید قرار داده است و سیاست ما این است که از فروش انضباط شهری جلوگیری کنیم.

    وی با تاکید بر عدم مداخله دولت در بخش مسکن گفت: به طور قطع مداخله مستقیم در ساخت مسکن توسط دولت را خلاف دستورات مقام معظم رهبری می‌دانیم و سیاست ما توانمند کردن مردم و افزایش قدرت خرید مسکن است.

    آخوندی گفت: گروه مخاطب ما در افزایش توانمندی قدرت خرید مردم خانه اولی ها هستند و سیاست ما در این حوزه افزایش پس‌انداز بوده که بتوانیم مبتنی بر پس‌انداز افزایش قدرت خرید را افزایش دهیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارائه تسهیلات خرید مسکن در طول دولت یازدهم اظهار داشت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات خرید مسکن 8 درصد است که دولت در این بخش هیچ یارانه‌ای را نمی‌پردازد و این نرخ پایدار است و متکی به سیستم منابع عمومی هم نیست.

    وی با اشاره به استقبال مردم از افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم گفت: سال گذشته بیش از 155 هزار نفر متقاضی دریافت تسهیلات بودند که این افراد متقاضی مسکن هستند.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یک بار در سال‌های اول دهه 70 این سیاست را پیاده کردیم و در آن زمان 3 میلیون نفر وارد سیستم پس‌انداز برای خانه شدند اما با بی‌توجهی به این سیاست، خرید خانه براساس پس‌انداز متوقف شد.

    آخوندی ادامه داد: پس از آن شاهد مداخله دولت در بازار مسکن بودیم و دیدیم که مداخله دولت در این حوزه با شکست مواجه شد.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث خانه‌های خالی در کشورمان گفت: در حالی که در سال 85 تعداد خانه‌های خالی 630 هزار واحد بود این رقم در سال 90 به 1میلیون و 660 هزار واحد و در سال 95 به 2 میلیون و 580 هزار واحد رسید و این کاملاً برخلاف اقتصاد مقاومتی است و اتلاف منابع ملی محسوب می‌شود.

    آخوندی تاکید کرد: افرادی بر روی زیست مردم معامله می‌کنند و شاهد آن هستیم که پروانه‌های صادر شده برای خانه‌های لوکس و اشرافی بسیار افزایش یافته است. البته عده‌ای همواره شعار حمایت از فقرا را سر می‌دهند اما در عمل با آن شعارها بسیار فاصله دارند و نتیجه این روند که در دولت گذشته با همکاری شهرداری‌ها انجام شد چیزی جز فساد نداشت و ساخت و ساز تنها با اهداف سوداگرانه انجام شد.

     مبنی بر اینکه آیا امسال مسکن وارد رونق می‌شود و این رونق با تورم همراه خواهد بود، گفت: تمام صاحبنظران معتقد هستند که مسکن وارد دوره رونق شده و معتقدم که این رونق با تورم بیش از نرخ تورم عمومی همراه نخواهد بود.

    وی تاکید کرد: اتفاقا آمارها نشان می‌دهد که سیاست صاحبخانه کردن مردم مبتنی بر پس‌انداز تورم نداشته است و در حالی که تورم عمومی کاهش پیدا کرده است تورم مسکن هم در این سال‌ها کاهش پیدا کرد.

    آخوندی با بیان اینکه معتقد نیستم با یک کار نمایشی بازار مسکن را به عرصه سوداگری تبدیل کنیم اظهار داشت: رونق سال 95 منجر به گرانی نشد و فکر نمی‌کنم رونق امسال هم در بازارمسکن با گرانی همراه باشد.

    برچسب ها