عصر خودرو

نخستین بویینگ برجامی در تهران

عصر بازار- قرار بود اولین فروند هواپیمای بویینگ سال ۲۰۱۸وارد ایران شود؛ اما دست‌برقضا موعد آن زودتر رسید.

نخستین بویینگ برجامی در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از شرق, ترکیش‌ایر که در‌خواست ساخت یک فروند هواپیمای بویینگ 777را داده بود، با رسیدن زمان موعود، به دلایلی از خرید آن انصراف داد و شرکت بویینگ هم پیشنهاد خرید زودتر از موعد آن را به ایران داد. حالا کارشناسان ایرانی در حال بررسی این هواپیما هستند که در صورت همخوانی با شرایط آب‌وهوایی ایران، آن را تا یک ماه آینده، وارد ناوگان هوایی ایران کنند.

    در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مجوز فروش هواپیما از سوی شرکت بویینگ به ایران را تأیید کرد و براین‌اساس نخستین فروند هواپیمای بویینگ 777از هواپیماهای خریداری‌شده از سوی ایران‌ایر، تا یک ماه آینده وارد ناوگان هواپیمایی شرکت هما خواهد شد. قرارداد خرید هواپیما از بویینگ، شامل 180 فروند انواع هواپیماهای مسافری کوتاه‌برد، میان‌برد و بلندبرد است که این هواپیما (777) جزء هواپیماهای بلندبرد محسوب می‌شود.

    در همین ارتباط، اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی، در گفت‌وگو با مهر ضمن تأیید این خبر، گفت: این هواپیما که دارای مجوز فروش از اوفک (OFAC)- دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل آمریکا- است، تا یک ماه آینده وارد ناوگان هوایی ایران‌ایر می‌شود. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بازرگانی بین‌المللی با تأکید بر اینکه شرکت بویینگ برای فروش همه 180 فروند هواپیمایی که ایران‌ایر سفارش داده، توانسته از اوفک مجوز بگیرد، افزود: این هواپیما که به‌زودی وارد آسمان ایران می‌شود، هواپیمایی است که شرکت ترکیش ایرلاین از خرید آن انصراف داده است.

    بویینگ نو، مرجوعی نیست

    وی درباره علت مرجوعی‌بودن این هواپیما اظهار کرد: نباید از لفظ مرجوعی برای خریدوفروش هواپیماهای نو استفاده کرد. درواقع در عبارت «مرجوعی» نوعی بدفهمی برای مخاطب وجود دارد و رسانه‌ها به اشتباه این واژه را به کار می‌برند که سبب می‌شود مخاطب فکر کند «پس‌مانده» کشورهای دیگر به ایران فروخته شده است. حال آنکه چنین نیست.

    این مقام مسئول در وزارت راه‌وشهرسازی تصریح کرد: سیستم خریدوفروش هواپیما در دنیا، شبیه روشی است که در ایران‌خودرو به مشتریان فروخته می‌شود؛ خودروساز پس از کسب آپشن‌های مدنظر خریدار، به او وعده تحویل خودرو را در چند ماه آینده می‌دهد؛ اما بسیار اتفاق می‌افتد که خریدار پیش از سررسید، تقاضای استمهال زمان تحویل خودرو را به دلیل نداشتن منابع مالی یا هر دلیل دیگری دارد. درباره هواپیمای بویینگ 777 نیز همین اتفاق افتاده و ترکیش ایرلاین که نوبت تحویل آن تا یک ماه آینده بوده، به دلایلی از تحویل‌گرفتن آن انصراف داده است.

    فخریه‌کاشان ادامه داد: پس از انصراف ترکیه از خرید این هواپیما، بویینگ به ما پیشنهاد داد با توجه به اینکه وعده تحویل نخستین بویینگ‌ایران‌ایر در 2018 است، چنین هواپیمایی با این مشخصات وجود دارد که می‌توانیم آن را به ایران‌ایر تحویل دهیم. درحال‌حاضر نیز کارشناسان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در حال بررسی چند صد صفحه مشخصات این هواپیما هستند که درصورتی‌که با آب‌وهوا و میزان نیاز حمل‌ونقل هوایی ایران سازگار باشد، آن را تحویل می‌گیریم.
    وی با بیان اینکه در صورت هماهنگ‌بودن آپشن‌های این هواپیما با نیاز ایران‌ایر، این هواپیما در یک ماه آینده به مقامات کشورمان تحویل داده خواهد شد، خاطرنشان کرد: اما درصورتی‌که بخواهیم تغییراتی در ویژگی‌های داخلی آن مانند تعداد صندلی‌ها یا سیستم آشپزخانه تهیه غذای سرد و گرم هواپیما ایجاد کنیم، تحویل آن به دو ماه آینده موکول می‌شود.

    رقابت ایرباس و بویینگ بر سر ورود هواپیما
    با این اوصاف، به نظر می‌رسد رقابت دو غول هواپیمایی با هم این روزها بیشتر شود. همین چند وقت پیش بود که ایرباس، سه فروند هواپیمای خریداری‌شده ایران‌ایر را رسما به ناوگان ایران اضافه کرد تا دراین‌زمینه گوی سبقت را از رقیب آمریکایی‌اش برباید. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بویینگ نیز احساس خطر کرده و دنبال آن است تا تغییری هر چند محدود در اجرای قرارداد خود با هما به کار ببندد. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به دلیل حوادث سیاسی و ناامنی‌های به‌وجودآمده در ترکیه، زیان‌های اقتصادی درخور توجهی را متحمل شده است و به همین دلیل بعضی از قراردادهای خود را برای خرید هواپیماهای جدید یا کاهش داده یا به تعویق انداخته است.

    به گفته وی این تغییرات هم در قراردادهای این شرکت ترکیه‌ای با ایرباس و هم در تعامل با بویینگ شکل گرفته است. به دنبال این اتفاقات، شرایطی فراهم شده تا ایران‌ایر و بویینگ مذاکراتی را برای جابه‌جایی زمان اجرای قرارداد انجام دهند تا به‌این‌ترتیب نخستین هواپیمای ایران در هفته‌های آینده به ناوگان ایران اضافه شود.

    قرارداد خرید هواپیمای ATR امروز به امضا می‌رسد
    این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته قرارداد خرید 20فروند هواپیمای کوتاه‌برد ATR با حضور نمایندگان این شرکت و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به امضا رسید. مذاکرات برای خرید هواپیماهای ATR هم‌زمان با مذاکرات خرید هواپیماهای ایرباس و بویینگ آغاز شده بود و اواخر سال گذشته قرارداد خرید 20فروند ATR به مراحل نهایی رسیده بود که روز گذشته با ادامه مذاکرات و توافق روی ارائه خدمات پس‌ازفروش و گارانتی از سوی نمایندگان این شرکت هواپیماساز، قرارداد منعقد شد.

    برچسب ها