عصر خودرو

در گفتگو با دکتر حسین باهر مطرح شد؛

کاهش سود بانکی؛ رونق اقتصادی یا رونق دلالی

عصر بازار: بعد از آنکه وزیر اقتصاد از احتمال کاهش نرخ سود بانکی و افزایش عرضه منابع قابل وام‌دهی خبر داد، یک اقتصاددان در گفتگو با سنا موفقیت این تصمیم را مشروط به آن دانست که تسهیلات جدید در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد.

کاهش سود بانکی؛ رونق اقتصادی یا رونق دلالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر حسین باهر در پاسخ به این سوال که اولین تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بر اقتصاد ایران چه خواهد بود و این کاهش، فرایند تولید را چگونه تغییر خواهد داد گفت: اگر این اقدام درست انجام شود و  تسهیلات جدید به تولیدکننده های واقعی برسد می توان احتمال رونق در اقتصاد را داد؛ در غیر این صورت بحث دلال ها و تورم پیش می آید.

    وی در عین حال این احتمال را که تنها با کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر دهد، بعید دانست.

    باهر در پاسخ به این سوال که با این اتفاق، تکلیف موسسات مالی اعتباری چه می شود و آیا آنها اساسا تن به این اصلاحات خواهند داد یا خیر گفت: آنها معمولا از سیاست های شناور خود استفاده می کنند.

    وی در خصوص توان بانک مرکزی برای برخورد با موسسات غیرمجاز اظهار داشت: بانک مرکزی تابه حال در این زمینه موفق نبوده است؛  ولی علم اقتصاد و عمل اعتدال ایجاب می کند که آنها به قوانین مصوبه تمکین کنند؛ چرا که اقتصاد، رکنی است از ارکان چهارگانه نظام (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی) که اصلا "حرف" در آن کارساز نیست و نیاز به اقدامات عملی دارد  .

    این استاد دانشگاه، همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش مداوم نرخ تورم در ماه های گذشته ، کاهش نرخ سود تا کجا منطقی است ، اظهار داشت: در هر حال چه در اعطای بهره به سپرده گذار و چه در اخذ سود از سرمایه گذار باید نرخ تورم و کارمزد معقول بانکی لحاظ شود .

    این اقتصاددان با بیان اینکه هم اکنون نظام بانکی مشکلات عدیده ای دارد، افزود: بانک مرکزی استقلال می خواهد و  بانک های دیگر هم بایستی غیر ربوی عمل کنند. 

    وی درخصوص طرح موضوع کاهش سود بانکی همزمان با نامه چهار وزیر به رئیس جمهور و ارتباط آن با برخی تحولات سیاسی هم  گفت: این را که وزیر اقتصاد با درک کدام ضرورت ها و واقعیات اقتصادی این موضوع را در این مقطع زمانی مطرح کردند، از خود ایشان باید سوال کرد .

    خاطر نشان می شود: به تازگی وزیر اقتصاد از احتمال کاهش نرخ سود بانکی خبر داده و اعلام کرده است:  در بسته جدید،  تصمیم‌هایی گرفته‌ایم که بتوانیم عرضه منابع قابل وام‌دهی را افزایش دهیم و کنار تأمین نیاز نقدینگی بنگاه‌های تولیدی، شرایط را برای کاهش نرخ سود فراهم کنیم. 

    به گفته علی طیب نیا ، لایحه اصلاح نظام بانکی  هم کامل شده و تا پایان مهر به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها