عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه؛

سال ۹۶، سال فرصت هاست

عصر بازار- بازار سرمایه در سال ۹۶ تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نوسانات قیمت نفت و ارز قرار دارد، البته تحرکات مسکن و تبعات ناشی از آن در صنایع بالادستی را نیز باید در سال جاری جدی گرفت.

سال ۹۶، سال فرصت هاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد جهانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: انتخابات ریاست جمهوری شاید مهمترین واقعه پیش رو باشد که سیاست های اتخاذی دولت منتخب چشم انداز بسیاری از شرکت های فعال در بازار سرمایه را رقم می زند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به رشد قیمت ارز در سال جاری گفت: تقریبا اکثر کارشناسان در رشد نرخ ارز در سال 96 و بعد از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق نظر دارند. به عبارتی هر ساله نرخ ارز باید به میزان تفاوت تورم کشورمان و آمریکا تغییر کند که گاه دولت با عرضه ارزهای فروش نفت، افزایش نرخ ارز را کنترل می کند که این سیاست ها مقطعی است و به مرور ارز به نرخ واقعی خود خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه بر اساس داده های تاریخی، در آستانه انتخابات انتظار بازاری پرتقاضاتر می رود، اظهار داشت: بسیاری از شرکت های فعال بازار سرمایه، صادرات محور هستند و یا برخی از محصولاتشان را صادر می کنند، بنابراین نوسانات نرخ ارز به فراخور میزان صادرات بر سودآوری آنها تاثیرگذار خواهد بود. بخش بزرگی از پتروشیمی ها و تولید کننده های فلزات اساسی در این دسته قرار دارند که با وجود انتظار رشد دلار در سال 96 می توانند مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

    جهانی ادامه داد: از سویی دیگر بسیاری از شرکت ها مانند دارویی ها و خودرویی ها مصارف ارزی بالایی دارند که افزایش نرخ ارز می تواند تا حدودی موجب کاهش سودآوری انها شود اما با توجه به پتانسیل هایی که در فضای پسابرجام وجود دارد و می تواند اجرایی شود با مزیت های فراوانی مواجه هستند و تحول آنها با فرض افزایش قیمت ارز در سال جاری دور از ذهن نیست.

    وی با بیان اینکه با استفاده از فرصت های پیش رو پسابرجام و کاهش تنش های بین المللی شاهد رونق در اقتصاد کلان و شرکت های فعال خواهیم بود، اظهار داشت: قاعدتاً دولت حاضر به دلیل مسلط بودن در رویه ای که برجام طی کرده است می تواند کارایی بهتری داشته باشد بنابراین انتخابات پیش رو از اهمیت دوچندانی برخوردار است. دولت آینده از یک سو می تواند با اتخاذ تدابیری ویژه، اقتصادی را که در شرایط بسیار حساسی قرار دارد در جهت اهداف متعالی پیش ببرد و یا اینکه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره آن وارد کند.

    جهانی در ادامه به اهمیت بازار مسکن در ایجاد رونق اشاره کرد و گفت: یکی از بازارهایی که قطعا در جهت خروج از رکود مورد توجه دولت آینده قرار می گیرد، تحرک در بازار مسکن خواهد بود به طوری که رونق این حوزه از اقتصاد موجب تحرک در بسیاری از صنایع بالادستی مانند فلزات اساسی، سیمان و کاشی سرامیک می شود و بدین ترتیب شاهد خروج ملایم اقتصاد از رکود خواهیم بود.

    جهانی به روند حرکتی قیمت نفت پرداخت و گفت: شواهد نشان می دهد قیمت نفت نیز در سال 96 روندی رو به رشد داشته باشد و یا حداقل در قیمت های فعلی به ثبات برسد. و از آنجایی که سود و زیان بسیاری از شرکت های بازار سرمایه به نوسانات قیمت نفت وابستگی دارند بدین ترتیب شرکت های تولید کننده و برخی مصرف کننده های فرآورده های نفتی اعم از پالایشگاه ها و برخی پتروشیمی ها از این موضوع متأثر می شوند.

    این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: سال 96 سال فرصت هاست. سالی که می توان پتانسیل های بالقوه را بالفعل کرد و با اتخاذ سیاست های درست و هوشمندانه دولت منتخب در عرصه سیاسی و آثار آن در حوزه های اقتصادی، تحرکی در اقتصاد کشور ایجاد کرد به طوری که بتوان در سال های آینده نتایج ان را آشکارا لمس کرد.

    برچسب ها