عصر خودرو

رقابت هواپیماسازان بر سر ایران جدی‌تر شد؛

ایران‌ایر چشم‌انتظار نخستین بوئینگ در اردیبهشت ۹۶

عصر بازار- پس از آنکه مقامات ایرانی موفق شدند با پیگیری همزمان مذاکرات خود با ایرباس و بوئینگ شرایط را برای نهایی کردن قرارداد خرید هواپیما از این دو شرکت بزرگ به طور همزمان فراهم کنند، این بار به نظر می‌رسد رقابت این دو هواپیماساز بر سر تحویل هواپیماهای خود به ایران آغاز شده است.

ایران‌ایر چشم‌انتظار نخستین بوئینگ در اردیبهشت ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایرباس در طول هفته‌های گذشته سه فرورند هواپیمای خریداری شده ایران ایر را رسما به ناوگان ایران اضافه کرد تا در این زمینه گوی سبقت را از رقیب آمریکایی‌اش برباید.

    در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که بوئینگ نیز احساس خطر کرده و به دنبال آن است تا تغییری هر چند محدود در اجرای قرارداد خود با هما با کار بندد.

    همان‌طور که ایرباس نیز موفق شد با جابجایی قراردادهای اقتصادی خود شرایط را برای ورود جدیدترین هواپیماهایش به ناوگان های ایران فراهم کند، این بار بوئینگ نیز به دنبال آن است تا از فضای به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد و به این ترتیب نخستین هواپیمای ایران را تا حدود یک ماه آینده تحویل دهد.

    در قرارداد ابتدایی بسته شده میان ایران‌ایر و بوئینگ بنا بر آن بود که نخستین هواپیماهای خریداری شده ایران در اردیبهشت ماه سال 97 تحویل شود اما به نظر می‌رسد با شرایطی که برای یکی از قراردادهای شرکت بوئینگ به وجود آمده امکان آن وجود داشته باشد که آغاز اجرای این قرارداد بزرگ یک سال جلو بیفتد.

    یک مقام آگاه در این زمینه به ایسنا گفت: شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به دلیل حوادث سیاسی و ناامنی‌های به وجود آمده در ترکیه زیان‌های اقتصادی قابل توجهی را متحمل شده است و به همین دلیل بعضی از قراردادهای خود برای خرید هواپیماهای جدید را یا کاهش داده یا به تعویق انداخته است.

    به گفته وی این تغییرات هم در قراردادهای این شرکت ترکیه‌ای با ایرباس و هم در تعامل با بوئینگ شکل گرفته است.

    به دنبال این اتفاقات شرایطی فراهم شده تا ایران ایر و بوئینگ مذاکراتی را برای جابجایی زمان اجرای قرارداد انجام دهند تا به این ترتیب نخستین هواپیمای ایران ظرف هفته‌های آینده به ناوگان کشور اضافه شود.

    البته هنوز مذاکرات مربوط به این حوزه نهایی نشده و نمی‌توان به طور قطع درباره آن اظهارنظر کرد اما در صورتی که مشکلی پیش نیاید می‌توان به ورود نخستین هواپیما در هفته‌های آینده امیدوار بود.

    برچسب ها