عصر خودرو

بازار ۶۰۰ میلیون نفری جنوب شرق آسیا؛

سرمایه گذاری مشترک ۱۶۰ میلیارد دلاری آ.سه.آن و چین

عصر بازار- منابع خبری گزارش دادند ۱۰ عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین سال ۲۰۱۶ میلادی افزون بر ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دوجانبه انجام دادند.

سرمایه گذاری مشترک ۱۶۰ میلیارد دلاری آ.سه.آن و چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مجموع تجارت دوجانبه میان اعضای آ.سه.آن و چین نیز از 96 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1991 میلادی به 472 میلیارد و 160 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافته بود.

    این آمار حاکی از خیز بلند شرکت های چینی برای فعالیت در کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی جنوب شرق آسیا در سال گذشته میلادی است که البته دراین میان صرفا برخی از شرکت های بین المللی چینی بیشترین سهم در این زمینه را داشتند.
    10 کشور مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار ( برمه) و کامبوج عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.جمعیتی قریب به 600 میلیون نفر در این منطقه از جهان که در مجموع مساحتی شامل 4 میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع را شامل می شود، زندگی می کنند.
    درواقع این منطقه به عنوان بازاری بسیار بزگ برای چینی ها محسوب می شود و کشورهای عضو آ.سه.آن نیز روابط تجاری خود با چین را بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی خود می دانند.
    'کایلا متیوز 'کارشناس ارشد اقتصادی حوزه آ.سه.آن، گسترش روابط اقتصادی 10 کشور جنوب شرق آسیا و چین را زمینه ساز رشد کلی منطقه دانست و معتقد است: چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی خود'یوان' و کشورهای آ.سه.آن به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سود در تجارت و روابط اقتصادی نیازمند توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه و چند جانبه میان خود هستند.
    وی در گفت وگو با تارنمای آ.سه.آن، افزود: چین برای نجات ریزش 'یوان' به شدت به گسترش صادرات خود در منطقه و جهان نیازمند است و شاخص های اقتصادی، داشتن روابط قوی تجاری در ماوراء بحار را پس از کسب بازارهای منطقه برای قدرت نخست آسیا ضروری کرده است.
    تارنمای آسه آن نیز با اشاره به خیز اقتصادی چین در جنوب شرق آسیا، نوشت: چین برای توسعه اقتصادی خود ناگزیر از کمک به توسعه اقتصادی کشورهای منطقه است از این رو نخستین گام چینی ها تاسیس سه شرکت و صندوق بزرگ مالی با صدها میلیارد دلار سرمایه برای کمک به توسعه زیرساخت ها ازجمله ساخت راه ها ، جاده ها ، پل و بنادر در آسیا به ویژه شرق و جنوب شرق این منطقه بوده است .
    هدف گیری عمده این شرکت های اقتصادی ساخت خطوط ریلی پرسرعت در میان کشورهای عضو آسه آن به غیر از سنگاپور است. اندونزی نخستین کشوری است که این شبکه ریلی پرسرعت را با کمک چینی ها می سازد.
    درواقع توسعه خطوط ریلی سریع و مرتبط با یکدیگر از دیگر اقدامات مشترک میان آسه آن و چین است که آهنگ تجارت منطقه ای و رشد اقتصادی منطقه را سرعت می بخشد.
    براساس آمار ارائه شده، معدودی از شرکت های بزرگ چینی، بسترساز توسعه همکاری های چینی – آسیایی براساس سیاست 'یک کمربند یک جاده ' پکن هستند که از آن جمله می توان از شرکت های 'علی بابا،شیائومی Xiaomi و تنسنت' نام برد.
    شیائومی ، از مهمترین تولیدکنندگان گوشی های هوشمند در جهان است که هدف گیری خود را فروش کالاهایش در سراسر دنیا اعلام کرده، اما از سال 2013 پایگاه اصلی منطقه ای خود را در هنگ کنگ و تایوان و از سال 2014 در سنگاپور برای در دست گرفتن بازار 600 میلیون نفری منطقه جنوب شرق آسیا قرار داده است.
    'تنسنت' که یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده نرم افزار تلفن همراه است نیز سال 2016 اعلام کرد که با سرمایه گذاری مشترک با شرکت Ookbee در تلاش برای تسخیر بازارهای اسیا به ویژه جنوب شرق این قاره است.
    این شرکت چینی پایگاه داد وستد منطقه ای خود را در کشور 260 میلیون نفری اندونزی قرار داده است.
    علی بابا نیز به عنوان بزرگترین شرکت کسب و کار الکترونیک چینی در جهان، آمازون رقیب خود را ابتدا در شرق و سپس در آسیا کنار زد. این شرکت چینی با توجه به این هدف سال گذشته قرارداد بیش از یک میلیارد دلاری را با شرکت 'لازادا' که در 6 کشور حوزه آسه آن حضور پرقدرتی دارد، نهایی کرد.

    برچسب ها