عصر خودرو

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران خبر داد:

ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار پتروشیمی

شرایط رقابت سخت است

عصر بازار- شرکت های آمریکایی به صورت جدی وارد بازار محصولات پتروشیمی شده اند، از همین رو کشورمان باید حتما در بحث پتروشیمی یک استراتژی کوتاه مدت انتخاب کند.

ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، مهدی شریفی نیک نفس گفت: شرکت های آمریکایی هم به صورت جدی وارد بازار محصولات پتروشیمی شده اند، از همین رو ایران باید حتما در بحث پتروشیمی یک استراتژی کوتاه مدت انتخاب کند تا بازارهایی مثل افریقا و اروپا و بازارهای جدید را در کنار دست بازاری مثل چین قرار دهیم. حتی در این باره، برنامه میان مدت هم چاره ساز نیست.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد:  سال 95 حدود 20 میلیون تن صادرات پتروشیمی، نزدیک به 10 میلیارد دلار رخ داد که امیدواریم با طرح هایی که امسال در سال 96 به بهره برداری می رسد، این رقم به 23 میلیون تن برسد. البته این امر مستلزم این است که ما بتوانیم درست فعالیت کنیم و اقدمات لازم را انجام دهیم. به هرحال رقابت سنگینی در بازارها وجود دارد، و یکی از این بازارهای عمده هم بازار چین است. این بازار بحث خودکفایی اش را دنبال می کند. یعنی چینی ها از زغال سنگ، الفین و از الفین پلیمر تولید می کند.

    این فعال اقتصادی اعتقاد دارد: شرایط سخت تر شده است، علی رغم اینکه محصولات ایران، محصولاتی خوب با بازارهای خوب است، اما بالاخره در سال 96 باید کمربندها را محکم تر بست و بیشتر کار کرد. چرا که رقابت در بازارهای جهانی بالا گرفته است.

    به گفته وی ابتدای امسال معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سال 1396 را سال تسریع در بهره برداری حداکثری از اجرای برجام و تغییر شرایط حاکم بر کشور برای شکوفایی مجدد صنعت پتروشیمی کشور خواند و صحبت از افزایش ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی کرد.

    شریفی نیک‌نفس افزود: بنابراین ابتدای امسال افزایش ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی ها مطرح شده است. این افزایشی ظرفیت اسمی چیزی حدود سه میلیون تن است. اگر این میزان افزایش در ظرفیت اسمی رخ دهد صادرات به حدود 11 میلیارد دلار می رسد. البته باید توجه کرد که افزایش این ظرفیت ها همین طور ادامه پیدا می کند. در حال حاضر، ظرفیت کل ایران نزدیک به 60 میلیون تن است که اگر پتروشیمی های جدید وارد سرویس شوند، این ظرفیت به 120 میلیون تن خواهد رسید. البته باید توجه کرد که این اقدام چند سال زمان می برد و مساله فاینانس و مجوزهای مختلف هم در این میان وجود دارد.

    گفتنی است پتروشیمی ها بخش مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهند و حتی در دستورالعمل ساماندهی بازار ارز که معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ کرد، پتروشیمی ها در گروه همان صادرکنندگانی قرار گرفتند که باید ارز حاصل از فروش محصولاتشان را وارد شبکه بانکی کنند. به این ترتیب وضعیت آنها در سال 96 و افزایش تولید محصولات آنها می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

    برچسب ها