عصر خودرو

مدیرعامل بورس تهران:

شرکت‌های ایرانی از طریق بازارهای سرمایه بین‌المللی تامین مالی کنند

عصر بازار- مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران می‌گوید: از آنجا که هزینه تامین مالی در ایران برای بنگاه‌های اقتصادی بالاست، این شرکت‌ها باید به سمتی بروند که از تامین مالی خارجی استفاده کنند و از این طریق هزینه تامین مالی خود را کاهش دهند. او همچنین تاکید می‌کند که شرکت‌های ایرانی باید تمرین کنند تا گزارشگری بین‌المللی داشته باشند.

شرکت‌های ایرانی از طریق بازارهای سرمایه بین‌المللی تامین مالی کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن قالیباف اصل امروز در همایش فرصت‌های تامین مالی بین‌المللی محوریت انتشار اوراق بدهی و عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بازارهای مالی خارجی، گفت: یکی از فرصت‌هایی که برای بنگاه‌های اقتصادی در ایران وجود دارد، این است که خارجی‌ها برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی اقدام کنند.

    یکی از برنامه‌های بورس اوراق بهادار تهران این است که بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس حضور پررنگ‌تری در سطح بین‌المللی داشته باشند.

    وی افزود: با توجه به اجرایی شدن برجام فرصت خوبی است که برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی از طریق شرکت‌های خارجی گام برداریم. بورس اوراق بهادار تهران با 12 بورس خارجی تفاهم‌نامه امضا کرده که همین موضوع باعث می‌شود که فرصتی فراهم شود تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند فعالیت در بورس‌های جهانی داشته باشند.

    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد: در حال حاضر ما شرکتی را در ایران داریم که هم برای پذیرش در بورس تهران و هم در بورس استانبول اقدام کرده است. علاوه بر این بورس تهران عضو دو فدراسیون جهانی بورس‌ها و فدراسیون‌ بورس‌های آسیایی و اروپایی شده است که با توجه به اعتباری که این بورس‌ها برای بازار سرمایه ایجاد می‌کنند می‌توان از پتانسیل‌های به وجود آمده در این رابطه استفاده کرد.

    قالیباف اصل درباره تامین مالی ارزی نیز گفت: در سال گذشته گزارشی را تهیه و به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم که مطابق آن بنگاه‌های مالی بتوانند از تامین مالی ارزی استفاده کنند که آن گزارش مورد استقبال قرار گرفت.

    وی ادامه داد: هزینه تامین مالی در ایران بالاست و ما جزو کشورهایی هستیم که بالاترین هزینه تامین مالی را داریم. در نتیجه خیلی از فعالیت‌های اقتصادی در ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت. هر چند که در سال گذشته تورم در ایران تک‌رقمی شد ولی هزینه تامین مالی نه‌تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش یافت. با این هزینه‌های تامین مالی هیچ شرکتی رقبت نمی‌کند تامین مالی انجام دهد.

    مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران یکی از راهکارهای کاهش هزینه تامین مالی در کشور دستیابی به بازارهای سرمایه بین‌المللی است تا شرکت‌های ما بتوانند از آن بازارها تامین مالی ارزان‌تری انجام دهند. از طرفی خوب است که شرکت‌های ایرانی تمرین کنند تا در بازارهای بین‌المللی گزارشگری داشته باشند و صورت‌های مالی‌شان را با استفاده از استانداردهای جهانی تنظیم کنند.

    برچسب ها