عصر خودرو

در نشست رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران اعلام شد

تعریف شاخص سنگ‌ آهن ایران

عصر بازار: در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران اعلام شد با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته سنگ‌آهن ایران دارای شاخص می‌شود.

تعریف شاخص سنگ‌ آهن ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در این نشست از اعلام اولین شاخص قیمت جهانی سنگ‌آهن ایران توسط متال بولتن که بزرگ‌ترین مرکز قیمت‌گذاری آهن چین است در روز چهارشنبه 7 اکتبر خبر داد.

    قدیر قیافه با بیان اینکه برخی فعالان حوزه سنگ‌آهن در سال گذشته به دلیل افت قیمت جهانی ناچار به محدود کردن یا توقف واحد خود شدند، اظهار کرد: در ابتدای سال جاری ما در راستای کمک به دولت و وزارتخانه پیشنهاد‌هایی را طی نامه‌ای سرگشاده اعلام کردیم که در آن حذف حقوق دولتی، عوارض کنسانتره و گندله و تصحیح بخشنامه جرائم افزایش میزان تولید معادن ذکر شده بود. وی ادامه داد: در همین راستا انجمن سنگ‌آهن پیشنهاد داد برای تعیین حقوق دولتی معادن کمیته‌ای چهار نفره متشکل از نماینده خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن، انجمن سنگ‌آهن و معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شود این در حالی است که پیش از این دستورالعمل واحدی برای تعیین حقوق معادن وجود داشت و تنها یک نفر در دولت این حقوق دولتی را تعیین می‌کرد.


    قیافه همچنین درباره‌ پرداخت عوارض به شهرداری برای معادن سنگ‌آهن گفت: ما پیگیر هستیم که معادن براساس قانون غیر از حقوق دولتی نباید هیچ پرداخت دیگری داشته باشد؛ به ویژه به شهرداری‌ها که اصلا این معادن در حوزه شهری نیستند.

    وی با بیان اینکه اطلاق ماده خام به سنگ‌آهن صحیح نیست، گفت: سنگ‌آهنی که از معدن برداشت می‌شود عیاری کمتر از 40 درصد دارد که به این ترتیب اصلا قابل استفاده در کوره نیست و باید فرآوری شود تا به عیار 60درصد برسد.

    رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: می‌توان سنگ‌آهن را به‌عنوان ماده اولیه با ارزش افزوده کمتر تلقی کرد. قیافه همچنین درباره‌ احتمال ورود دولت به قیمت‌گذاری سنگ‌آهن اظهار کرد: ورود دولت در بحث قیمت‌گذاری اصلا صحیح و منطقی نیست و موجب خروج سرمایه‌گذاران از آن بخش می‌شود.

    وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ اختلافی بین تولید‌کنندگان آهن و فولاد وجود ندارد، تصریح کرد: شورای آهن و فولاد تاکنون سه جلسه تشکیل داده و هیچ اختلافی بین ما و آنها وجود ندارد.


    به گفته رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران مشکل نه در تولید‌کنندگان سنگ‌آهن و در فولادی‌هاست، بلکه مشکل فعلی مربوط به بازار مصرف است که اگر حل شود، تمامی زنجیره تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. قیافه ادامه داد: حتی اگر 5 درصد دیگر هم در این زمینه تخفیف در نظر گرفته شود با توجه به اینکه تقاضایی وجود ندارد اتفاق خاصی نخواهد افتاد، بنابراین زمانی مشکل حل خواهد شد که طرح‌های متوقف کلید بخورد و بازار مسکن دوباره رونق بگیرد. وی همچنین از احتمال تجمیع واحد‌های کنسانتره‌سازی در هر منطقه خبر داد و گفت: مذاکرات مقدماتی این موضوع انجام گرفته که در هر منطقه سه تا چهار شرکت، یک واحد تولیدی با ظرفیت بالاتر ایجاد کنند.


    رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران درباره‌ اینکه گفته می‌شود تولید فولاد ایران در سال 1404 باید به 55 میلیون تن برسد، اظهار کرد: ما در حال حاضر 17 میلیون تن تولید فولاد خام و ظرفیت 22 میلیون تنی برای تولید داریم و این در حالی است که انبار فولادی‌ها پر شده و خروجی ندارد.

    قیافه با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی مناسب برای بازار فروش فولاد انجام شود، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و بسیاری از کشورهای اطراف ایران خودشان تولید فولاد دارند و تنها امید ما به سوریه، عراق، یمن و افغانستان است که در حال حاضر زیرساخت‌های آنها تخریب شده است.


    وی با اشاره به تولید حداکثر 60 میلیون تن سنگ‌آهن در وضعیت فعلی گفت: اگر بخواهیم به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم، حدود 100 میلیون تن سنگ‌آهن کم داریم هرچند معادن زیادی هنوز به‌طور کامل کشف نشده‌اند و از لحاظ معدن مشکلی برای این کار نداریم، اما به هرحال رقم 55 میلیون تن تولید فولاد در 10 سال آینده عجیب و غریب است و اصلا امکان ندارد.

    در ادامه بهرام شکوری، نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن نیز با اشاره به سهم صادرات غیرنفتی در تولیدناخالص ملی برخی کشورها گفت: برای افزایش سهم صادرات مواد معدنی در میزان تولید ناخالص ملی در وهله نخست باید نگاه‌ها به بخش معدن تغییر پیدا کند و ذخایر موجود معدنی را به درستی با نیاز داخلی و خارجی همگام کرد.


    او با بیان اینکه باید با نگاه جهانی برای صادرات‌ و ورود در بازارهای رقابتی برنامه‌ریزی کرد، گفت: افزایش ظرفیت فولاد نیاز به سنگ‌آهن دارد و حال که تنها 17 میلیون تن فولاد تولید داریم، نباید انگیزه سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن را در معرض تهدید قرار دهیم.


    شکوری با اشاره به وضعیت صادرات سنگ ترکیه گفت: این روزها در ایران سنگ‌‌های مصنوعی جایگزین سنگ‌های طبیعی شده‌اند و این رویه در بازار مصرف عوض شده در حالی که در کشورهای معدن‌خیز جای تامل دارد که چرا باید با وجود این همه ذخایر سنگ‌های تزیینی از سنگ‌های غیرطبیعی و مصنوعی استفاده کرد. بنابراین باید سیاست‌گذاری‌ها در راستای جهانی شدن باشد و نگاه بنگاه‌ها و انجمن‌ها با چنین سیاست‌های کلان و فضای بازارهای جهانی آمیخته باشد.

    در این نشست همچنین سجاد غرقی، عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به افت شدید قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی گفت: یکی از مشکلات ایران در صادرات سنگ‌آهن کم‌بودن مقیاس تولید و نداشتن یک برند مشخص است.

    وی با بیان اینکه نبود یک شاخص قیمت‌گذاری استاندارد جهانی و برخی مشکلات مثل نقل و انتقالات بانکی سبب کاهش قیمت سنگ‌آهن ایران نسبت به قیمت جهانی شده، اظهار کرد: با وجود این تفاوت‌ها پیش‌بینی می‌شد نهایتا قیمت سنگ‌آهن ایران دو تا سه دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی باشد، اما نبود شاخص قیمت‌گذاری جهانی برای سنگ‌آهن ایران باعث شد تا این اختلاف در مقطعی حتی به 18 دلار نیز برسد. عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار شده تا متال بولتن که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های قیمت‌گذاری آهن در دنیاست، برای اولین بار شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را در روز چهارشنبه هفته جاری مطابق با 7 اکتبر اعلام کند.


    غرقی با بیان اینکه شاخص سنگ‌آهن ایران با عیار 60 درصد از این پس هر چهارشنبه قیمت‌گذاری خواهد شد، افزود: براساس تخمین‌هایی که زده شده است در شرایط حداقلی فروش پیش‌بینی ما این است که بهبود 300 میلیارد تومانی در ایجاد ارزش در سال برای سنگ‌آهن ایران اتفاق بیفتد که این بهبود در شرایط رونق حدود هزار میلیارد تومان خواهد شد.

    به گفته وی با اعلام این شاخص جهانی این احتمال وجود دارد که قیمت سنگ‌آهن صادراتی ایران نسبت به متال بولتن 6 تا 10 دلار افزایش پیدا کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها