عصر خودرو

خلاصه بازار در هفته ای که گذشت؛

سال ۹۶، بهاری آغاز شد

محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

عصر بازار- بازار سرمایه کشور پس از تعطیلات نوروزی سال ۹۶، در ۵ فروردین ماه سال ۹۶ فعالیت خود را به صورت جدی آغاز و پس از یک هفته کاری مجددا تعطیلات ۴ روزه را سپری کرد تا در روز دوشنبه، چهاردهم فروردین ماه، با ۱۸ واحد افزایش در شاخص بورس، هفته دوم کاری خود در سال ۹۶ را با سیگنال مثبت به سرمایه گذاران آغاز کند.

سال ۹۶، بهاری آغاز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در هفته ای که گذشت، شاخص بازار سرمایه، سنت دیرینه نو شدن همراه با شروع فصل بهار را سرلوحه خود قرار داد و با سبز شدن شاخص در هفته گذشته، با امیدی توام با شفافیت به استقبال فعالان حوزه بازار سرمایه شتافت. بازار سرمایه از منظر حجم معاملات در روزهای گذشته، شرایط متعادلی داشت و گاهی با دخالت سهام‌داران حقوقی، حجم و ارزش معاملات شرایط مساعدتری پیدا می‌کرد و رونق بازار سرمایه را بصورت پررونقتری به تصویر می‌کشید.

    در روز اول هفته گذشته گروه انبوه سازی، سیمان و به ویژه گروه قند و شکر از استقبال مناسبی بهره‌مند شدند به طوری که اغلب نمادهای گروه کار خود را در انتهای بازار با صف خرید به پایان رساندند. گروه پالایشی و خودرو نیز با شرایطی نسبتا مثبت به ادامه روند معاملاتی خود پرداختند تا لیدرهای اصلی بازار سرمایه نیز در دومین هفته کاری سال 96 همچون بهار سبزپوش کار خود را آغاز کرد. در روز 14 فروردین ارزش معاملات حدود 120 میلیارد تومان بود که تنها 15 درصد از این رقم به فعالیت حقوقی ها اختصاص داشت.

    در روز بعد، یعنی 15 فروردین، گروه رایانه لیدر مثبت بازار سرمایه بود، به طوری که نمادهای فعال در این گروه، همچون رتاپ، مرقام و مداران به حداکثر قیمتی رسیده و استقبال خریداران از این افزایش قیمتی را به دنبال داشت. از نکات دیگر که در این روز جلب توجه می‌کرد، به صف خرید رسیدن نمادهای بازار پایه، از جمله خصدرا و لکما بود که با توجه به رشد قیمتی قابل توجهی که در اواخر سال 95 از خود به جای گذاشتند و سود مناسبی نصیب سهام‌دارانشان کردند، مجددا در روز سه شنبه به صف خرید رسیده و یک نوسان 10 درصدی دیگر در سبد سهام‌داران خود به عنوان عیدی قرار دادند. شپلی نیز روند صعودی خود را همچون روزهای قبل ادامه داد و حتی با توجه به عرضه شدن صف خرید، در پایان ساعت معاملات کار خود را با صف خرید به پایان رساند. گروه انبوه سازی، سیمان و قند و شکر که در روز قبل شرایط بسیاری مثبتی داشتند، در روز سه شنبه شاخص گروهشان مثبت اما سرعت حرکت قیمتیشان کمتر شده بود. در نگاهی کلی روز سه شنبه نیز همچون روز دوشنبه، شرایط مساعدی داشت و شاخص بازار بورس کار خود را با سبزپوش ماندن خود ادامه داد و ارزش معاملات در روز یاد شده به 170 میلیارد تومان رسید که رشدی 40 درصدی نسبت به روز گذشته خود در کارنامه سال 96 ثبت کرد.

    در روز چهارشنبه که آخرین روز کاری هفته گذشته بود، نمادهای رتاپ و حتاید بیشترین افزایش قیمتی را از خود بر جای گذاشتند و سکانداری صف خرید در این روز بودند. ارزش معاملات در روز چهارشنبه به 175 میلیارد تومان رسید که این رقم حاکی از افزایش 5 میلیاردی ارزش معاملات نسبت به روز گذشته دارد.

    در نگاهی کلی به روزهای معاملاتی هفته گذشته، می‌توان دریافت که هفته ای که گذشت، هفته ای رو به رشد و مثبت با روندی رو به رشد در ارزش معاملات بود. شاخص بازار سرمایه نیز در هفته گذشته در تمامی روزها پیراهن سبز خود را از تن درنیاورد تا همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

    همانطور که در بالا اشاره شد، بازار سرمایه در هفته گذشته، روزهای مثبت و رو به رشدی را پشت سر گذاشت، به طوری که شاخص‌های اصلی سبزرنگ شدند. حال از آنجایی که تمامی فعالان این حوزه کاملا واقف هستند که پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه کشور بسیار گسترده بوده و بازار سرمایه در شرایط فعلی بسیار مستعد پیشرفت و شکوفایی است، بنابراین امید است بازار سرمایه همانطور که شروع سال جدید را با عبایی سبز بر تن آغاز کرد، باقی سال را نیز با همین تن پوش ادامه دهد تا کام سهام‌داران در تمامی طول سال شیرین بماند.   

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری
    برچسب ها