عصر خودرو

یک تحلیل گر بازار سرمایه مطرح کرد؛

تثبیت نرخ ارز کلید تعمیق بازار سرمایه

عصر بازار- به گفته یک تحلیل گر بازار سرمایه، توجه به بازار سرمایه و نقش موثر آن در رشد اقتصاد کشور، عاملی اثرگذار بر موفقیت و نقطه عطفی در کارنامه اقتصادی دولت هاست.

تثبیت نرخ ارز کلید تعمیق بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدعلی شهدایی  یکسان سازی نرخ ارز را از جمله برنامه های کلیدی و اثربخش دولت در حوزه بازار سرمایه خواند و گفت: یکی از برنامه های دولت در حوزه اقتصادی، بحث آزادسازی نرخ ارز است و با اجرایی شدن این کار برخی رانت هایی که در بازار وجود دارد، از میان خواهد رفت.

    شهدایی در این خصوص ادامه داد: طبیعی است در یکسان سازی نرخ ارز، قیمت ارز، به صورت موقت افزایش خواهد یافت. از آنجایی که  قریب به اتفاق شرکت ها، به طور مستقیم یا   غیرمستقیم شرکت های ارزبر هستند و محصول نهایی آنها به شدت متاثر از نرخ ارز است،  افزایش نرخ ارز سبب بالا رفتن بهای تمام شده کالاهای آنها خواهد شد. به طور طبیعی این موضوع سبب افزایش سطح عمومی قیمت ها می شود.

    وی افزایش قیمت ارز به سبب یکسان سازی نرخ ارز را برای برخی از شرکت ها سودآور تلقی کرد و ابراز داشت: اما در مورد شرکت هایی که ارز آور هستند، مانند شرکت های معدنی و پتروشیمی، افزایش نرخ ارز از مزیت هایی برخوردار است و سبب افزایش سودآوری آنها می شود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه تسهیل مراودات ارزی را از جمله مزایای یکسان سازی نرخ ارز دانست و عنوان کرد: با یکسان سازی نرخ ارز، مراودات ارزی تسهیل می یابد؛ چرا که بدون آن مشکل تعامل ارزی با دنیا باقی برجا می ماند.

    به گفته وی، نیاز به ایجاد بازار مشتقه ارز در اقتصاد کشور کاملا محسوس است و از طریق بازار مشتقه ارز است که شرکت ها می توانند ارزهای خود را هج کنند. به سخنی دیگر، از طریق این بازار منسجم است که آنان می توانند در مقابل نوسانات آتی از طریق آپشن های مختلف، نوسانات ارز را برای خود تعدیل کنند.

    شهدایی با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز و نبود ابزارهای پوشش ریسک، دو فاکتور مهم در نااطمینانی خارجی‌ها به اقتصاد ایران است، خاطر نشان کرد: نبود بازار ارز منسجم سبب می شود که سرمایه گذار خارجی، از اطمینان خاطر لازم برای سرمایه گذاری در بازار کشور برخوردار نباشد؛ چرا که پس از خرید سهام به هنگام خروج از بازار، نوسانات نرخ ارز مشکلات عدیده ای را برای او به وجود خواهد آورد.

    وی ادامه داد: بازار مشتقه ارز که در پی یکسان سازی نرخ ارز ایجاد می شود از جمله ابزارهایی است که می‌تواند بازار  ارز در کشور را توسعه دهد. با ایجاد بازار مشتقه ارز، ابزارهایی در بازار ارائه می شود که منجر به ریسک حداقلی بازار می شود، به این ترتیب تولید کنندگان و تجار می‌توانند در فضایی باثبات به تجارت بپردازند.

    این تحلیل گر بازار سرمایه در بخش دوم گفتگو خود با "سنا" ضمن اشاره به اقدامات مثبت دکتر شاپور محمدی در اصلاح قوانین و شفافیت صورت های مالی تاکید کرد: این اقدام رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، امری بسیار ارزشمند است و ایشان با این اقدام، ضعف های بازار را برطرف کرده است؛ با این حال برای رسیدن به بورس قوی و شفاف، نیاز به عزم عمومی با کمک سایر ارگان های اقتصادی است.

    وی ادامه داد: سازمان نظارت دقیق خود را بر شرکت ها آغاز کرده است و این موضوع باید به فال نیک گرفته شود. طبیعی است که این ابلاغ ها و اقدامات می تواند راه گشا باشد به شرط آنکه بازبینی دقیق دستورالعمل ها و مقررات از لحاظ نحوه اجرا صورت پذیرد.

    شهدایی با اشاره به تاکید سازمان بر IFRS تصریح کرد: IFRS زبان مشترک سرمایه گذار خارجی و بنگاه های اقتصاد داخلی است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، افزایش شفافیت، تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارایی اقتصاد از جمله مزایای به کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) است.

    برچسب ها