عصر خودرو

بررسی‌های هفتگی از روند معاملات هفتگی آتی سکه نشان می‌دهد؛

حرکت «آتی» در باند طلا

عصر بازار- معاملات آتی سکه در این روزها بیش از قبل متاثر از تحرکات طلای جهانی است، به‌طوری‌که با فرض ثابت بودن نرخ دلار اتفاقات و عوامل سیاسی که به‌طور مستقیم روی قیمت طلا تاثیر می‌گذارد باعث صعودی شدن قیمت طلای جهانی شده است و نیاز به تحلیل‌هایی شفاف و صحیح در این بازار احساس می‌شود.

حرکت «آتی» در باند طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه تحلیل‌های تکنیکال عموما با عوامل فاندامنتال و عوامل سیاسی همگام و هم مسیر است و گاه مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند، اما تجربه نشان داده و از سویی یک مثال قدیمی در تحلیل تکنیکال اینگونه می‌گوید: trend is friend به این معنا که روند، دوست تو است، اگر روند صعودی است با آن مبارزه نکن و «هم‌روند باش». در این زمینه اگر تحلیل‌های تکنیکال روند صعودی را نشان می‌دهد عوامل فاندامنتالی و عوامل سیاسی در آن راستا به محقق شدن پیش‌بینی‌های تکنیکال کمک خواهد کرد. معاملات آتی سکه در هفته ابتدایی معاملات در سال 96 رقم 341 هزار و 448 معامله را با احتساب 4 روز معاملاتی به ثبت رساند که این میزان در مقایسه با هفته انتهایی سال 95 (منتهی به 26 اسفند) به اندازه 40 هزار و 908 معامله کاهش داشت که با احتساب تعطیلات هفته گذشته منطقی به نظر می‌رسد. نگاهی به روند و جو بازار آتی نشان می‌دهد که عوامل تاثیرگذار در این بازار همچنان ثابت است، دلار نشان داده است که علاقه‌ای به کاهش قیمت زیر 3 هزار و 700 تومان ندارد. در این بین حرکت در باند قیمتی 3 هزار و 650 تا 3 هزار و 750 تومان خط حمایت قوی برای دلار محسوب می‌شود، مگر اینکه سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل ارزش دلار یا سیاست‌های عمده دولت در این زمینه تغییر جدی پیدا کند که شاید قیمت دلار را از این منطقه به سمت بالا یا پایین تغییر دهد، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تا قبل از انتخابات، حرکت معناداری رخ نخواهد داد و از ماه‌های قبل از این نیز رئیس بانک مرکزی گفته بود: «افزایش‌هایی که در قیمت دلار رخ می‌دهد، هیجانی است و تلاش بر این است که قیمت دلار در بازه 3 هزار و 600 تا 3 هزار و 800 کنترل شود، در این رابطه انتظار بر این است که حداقل تا چند ماه آینده قیمت دلار کنترل شود تا ثبات اقتصادی بتواند به بخش صادرات و تولید و بخش‌های دیگر تسری پیدا کند.

     

    تاثیر‌پذیری ادامه‌دار آتی از اونس

    معاملات آتی با توجه به ثبات قیمت دلار همچنان متاثر از بازار طلا است، اگر قرار باشد بازار طلا در بازه قیمتی که به آن اشاره شد (1270_1190 دلار) نوسان داشته باشد، با کاهش قیمت طلا، نمادهای آتی هم کاهش و با افزایش قیمت طلا این نمادها هم افزایش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر باید منتظر ماند و دید که آیا طلا می‌تواند از باند قیمتی (1270_1190 دلار) که برای خود ایجاد کرده است به سمت بالا خارج شود؟ فارغ از این عوامل تاثیرگذار بر نمادهای آتی و قیمت سکه، نمادهای آتی به‌صورت مستقل و با رویکردی تکنیکالی دارای شکل و الگوهایی هستند (الگوهایی را پیش‌بینی می‌کنند) که می‌توان در ارتباط با آنها در نمودار روند تکنیکالی آن توضیح بیشتری را ارائه کرد؛ از این زاویه به اعتقاد فرزان سهرابی (تحلیلگر و تکنیکالیست بازار آتی سکه) همچنان که قیمت در بازه قیمتی (1270_1190) با کاهش روبه‌رو شود، نمادهای آتی هم با کاهش روبه‌رو خواهند شد، در واقع بازار آتی همچنان متاثر از بازار طلا خواهد بود (تا زمان ثبات قیمت دلار). اما موضوعی که در این برهه زمانی می‌تواند بر نوسانات قیمت طلا تاثیر‌گذار باشد، جلسه اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا با رئیس‌جمهوری چین در ارتباط با مسائل کره شمالی و اتفاقاتی است که در شبه جزیره کره رخ می‌دهد، این نکته را نباید فراموش کرد که از زمان‌های دور ناامنی‌هایی که در شبه جزیره کره وجود داشته است به‌صورت سنتی همیشه عاملی برای افزایش قیمت طلا بوده است، به این دلیل که در آن منطقه پتانسیل جنگ و ناامنی وجود دارد. در مورد پدیده رئیس‌جمهوری آمریکا، باید گفت فردی به نام ترامپ، خود می‌تواند عامل مستقل و بزرگی برای ناامنی به شمار رود، از سویی با توجه به اینکه بازار طلا همیشه امن بوده است و پایگاه ایمنی برای سرمایه‌گذاران بوده، همچنان که انتظار می‌رود سیاست‌های ترامپ باعث افزایش قیمت طلا شود، این سیاست‌ها می‌تواند باعث اصلاح عمده در شاخص‌های سهام آمریکا هم شود، بنابراین در صورتی که سرمایه‌گذاران اقدام به خروج از بازار سهام در آمریکا کنند، بازار طلا می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افزایش قیمت باشد و در واقع بازار هدف خوبی برای سرمایه‌گذارانی است که به واسطه اصلاح قیمتی در شاخص‌های سهام آمریکا وارد بازار طلا شوند.

    طلا زیر سایه اهرم ترامپنتال

    پیش از این و در گزارش‌های قبلی به این نکته اشاره شده بود که اهرم سیاسی یا اهرم ترامپ روی قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت، در این زمینه در آن گزارش بر این موضوع صحه گذاشته شد که «بازار جهانی تا اندازه زیادی از سیاست‌های ریاست جمهوری جدید آمریکا تاثیر گرفته است، به‌طوری‌که این باور را به ذهن می‌آورد که از این پس سرمایه‌گذاران در تحلیل‌هایشان علاوه بر واژه‌های تکنیکال و فاندامنتال، ترامپنتال را هم لحاظ کنند.» در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه افزایش قیمت طلا کلید خورد و حمله هوایی آمریکا به سوریه، باعث افزایش قیمت طلا شد که این رخداد تا لحظه نگارش این گزارش چیزی حدود 19 تا 20 دلار را به قیمت طلا تحمیل کرده است. در واقع اهرم ترامپنتال را در این روزها باید اهرمی مستقیم در نوسانات قیمت طلای جهانی دانست که تاثیری مستقیم روی این بازار خواهد گذاشت و این موضوع را باید اضافه کرد که همچنان اهرم ناامنی سیاسی در بازار طلا نسبت به سایر فاکتورهای اقتصادی، تکنیکالی و سایر عوامل تعیین‌کننده قیمت در بازار طلا می‌چربد. در واقع ناامنی‌هایی که در شبه جزیره کره و این روزها در سوریه و خاورمیانه است با وجود فردی به نام ترامپ همچنان یک اهرم بسیار قوی برای افزایش قیمت طلا به شمار خواهد رفت، اما سایر عوامل فاندامنتالی در اقتصاد هم هستند که برخی از آنها موافق افزایش قیمت طلا هستند که از آن جمله می‌توان از تورم در آمریکا نام برد. در این رابطه باید به موضوع افزایش نرخ بهره اشاره کرد که نتوانست تورم در آمریکا را کنترل کند و تورم در حال افزایش است که همچنان می‌توان آن را یکی از عوامل مهم برای افزایش قیمت طلا دانست.

     

    بازه نوسانی 1270_1190 دلاری طلا

    طلا در حال حاضر و در روزهای پیش رو علاقه دارد که در یک باند قیمتی 1190 تا 1270 دلار نوسان داشته باشد. با توجه به ناامنی‌های سیاسی که در بازار وجود دارد، همچنان قیمت طلا در این بازه در حال نوسان خواهد بود، بنابراین احتمال دارد که ناامنی‌های سیاسی_امنیتی موجود قیمت طلا را از این باند خارج کند و به سمت بالا سوق دهد و همچنان طلا در سبد سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن محسوب شود و این موضوع باعث شود که طلا از این باند نوسانی که برای خود ایجاد کرده خارج شود؛ در نقطه مقابل اما کاهش زیادی را برای طلا نمی‌توان متصور بود و اگر کاهش هم در قیمت طلا رخ دهد،‌ مقطعی خواهد بود.

    از سویی نوسان در باند 1190 تا 1270 دلار تا اواسط تابستان بیشتر نمی‌تواند ادامه پیدا کند، این نکته را نباید فراموش کرد که در جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا اگر نرخ بهره افزایش پیدا نکند یا به اندازه‌ای افزایش پیدا کند که همچنان نتواند تورم را در آمریکا کنترل کند، افزایش بعدی در قیمت طلا را در زمان مذکور (ابتدای تابستان مطابق با اولین جلسه بانک مرکزی آمریکا) خواهیم داشت.

    برچسب ها