عصر خودرو

احتیاط و تردید در بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق‌بهادار تهران هفته گذشته همچنان شاهد جوی آرام و دور از تلاطم بود.

احتیاط و تردید در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی معاملات هفته گذشته معامله‌گران شاهد جو آرامی بودند. جو مزبور طی معاملات رشد اندک 106واحدی شاخص کل (معادل 14/ 0 درصد) را به همراه داشت. معاملات هفته منتهی به 16 فروردین هر چند با تعطیلی دو روز ابتدای هفته همراه بود اما روند کم‌رمق معاملات موجب گمانه زنی‌های کارشناسان در این باره شده است. در مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها تداوم کمبود نقدینگی به همراه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دلایل ایجاد جو ضعیف بازار عنوان می‌شود. در این شرایط و با وجود بازدهی مناسب در بازارهای کم‌ریسک‌تر، سرمایه‌گذاران کمتر ریسک انتقال نقدینگی خود به بازار سهام را می‌پذیرند.

    در این میان با وجود نزدیکی فصل برگزاری مجامع به دلیل مشکلات تامین مالی شرکت‌ها، انتظارات برای تقسیم سود بالا و پرداخت سریع آن وجود ندارد، ضمن آنکه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در احتیاط سهامداران بی‌تاثیر نبوده است. در حالی که 6هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، کاندیداها و سطح رقابت‌ها نامشخص است و همین امر نیز مانع از تصمیم‌گیری‌های عمده از سوی معامله‌گران شده است، از این‌رو بخش عمده تصمیم‌های کلان از سوی معامله‌گران به بعد از انتخابات موکول شده است. در تحولات سیاسی منطقه‌ای نیز بحران سوریه طی معاملات هفته گذشته و به‌ویژه در پایان هفته به موضوع تازه‌ای برای نگرانی معامله‌گران تبدیل شده است. در این شرایط به‌نظر نمی‌رسد بازار بتواند در کوران رقابت‌های انتخاباتی شرایط متفاوتی را تجربه کند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد هر انتظاری برای پیش‌بینی روند بازار به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات موکول شود. در هفته گذشته سرانجام با مشخص‌تر شدن تبعات منفی تصمیمات اتخاذ شده در بازار پایه تدابیر محدود‌کننده‌ای برای این بازار مجددا برقرار شد، هر‌چند که هنوز دلایل اخذ تصمیمات اولیه برای این بازار تشریح نشده است. در تحولات کلان اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی 9 ماه ابتدای امسال را 6/ 11 درصد عنوان و ابراز امیدواری کرد که این رقم برای دوازده ماه سال 95، دو رقمی باشد.

    در همین حال به دنبال سخنان مقام معظم رهبری با اعلام حرام بودن واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، انتظار برای کاهش واردات و حفظ بازار داخلی افزایش یافته است. در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون ویژه تولید ملی و سیاست‌های کلی اصل 44 گفت: فهرستی شامل 800 قلم کالا برای جلوگیری از ثبت سفارش یا افزایش تعرفه واردات آنها به دولت ارائه شد. در بازار‌های جهانی به دنبال افزایش تنش‌های سیاسی در حوزه سوریه بهای نفت برنت به کانال 55تا 56دلار در هر بشکه افزایش یافته است. بهای هر تن مس اما با کاهش مواجه شد و به 5هزار و 700دلار در هر تن رسید.

    بهای فلزات روی و سرب نیز به ترتیب به 2هزار و 729دلار و 2هزار و 301دلار رسیده است (در هر تن). در بازار سنگ‌آهن آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین 79 دلار و 20 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است که نسبت به جمعه گذشته 5 سنت ارزان‌تر شده است. در بورس سنگاپور نیز قیمت قرارداد سنگ‌آهن ماه مه ‌40 سنت افت داشت و 5/ 76 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد.به گزارش «ایفنا» بازار واردات سنگ‌آهن چین این هفته فعالیت زیادی نداشته است که دلیل اصلی آن فستیوال کینگ‌مینگ و تعطیلی مربوط به آن بوده است. اخیرا دولت چین اعلام کرده خرید و فروش‌های بازار مسکن را محدود‌تر و قیمت‌ها را کنترل می‌کند. این موضوع بر جو بازار فولاد تاثیر منفی گذاشت و در نتیجه فولادسازان چینی از بازار سنگ‌آهن عقب‌نشینی کردند.

    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه همانند روزهای قبل از آن شرایط آرام و بدون حرکت خاصی را تجربه کرد و همانند روزهای قبل حجم اندکی از داد‌و‌ستدها را شاهد بود. در بازار روز چهارشنبه شاخص کل با 43واحد رشد به رقم 77هزار و 690واحد رسید که بخش عمده رشد آن را معاملات مثبت در نمادهای پالایشگاهی (شامل 4پالایشگاه تهران، بندرعباس، تبریز و اصفهان) رقم زد. درگروه خودرویی خط تولید سمند در سمنان پنج‌شنبه با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل ایران‌خودرو و جمعی از مقامات به بهره‌برداری رسید. به گزارش «ایسنا» این خط تولید خودرو در فاز نخست روزانه 20 دستگاه خودرو سمند به سفارش گروه صنعتی ایران خودرو تولید خواهد کرد.

    صنایع اتومبیل‌سازی فردا، متعلق به بخش خصوصی است و طی قراردادی با گروه صنعتی ایران خودرو 6 هزار دستگاه سمند تولید خواهد کرد. این کارخانه (ایران‌خودرو سمنان) در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1392 به بخش خصوصی واگذار شد. در گروه قند و شکر معاون انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر شایعه آزاد‌سازی یا افزایش قیمت شکر را تکذیب کرد. رضا رحمتی در گفت وگو با بورس پرس، گفت: آزاد‌سازی یا افزایش قیمت شکر تکذیب می‌شود. وی ادامه داد: در حال‌حاضر و حداقل تا دو ماه دیگر بحثی در مورد افزایش قیمت شکر یا آزاد‌سازی نخواهد بود. در همین حال انتشار آمار عملکرد برخی شرکت‌ها از جمله قند قزوین برای اسفند‌ماه نشان از پرداخت بخشی از یارانه تولید این شرکت‌ها دارد.

    در گروه غذایی شرکت لبنیات کالبر برنامه افزایش سرمایه 40 درصدی از سود انباشته و آورده را اعلام کرد. «غالبر» طبق مصوبه 25اسفند هیات‌مدیره، در نظر دارد سرمایه اسمی 25میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 35 میلیارد تومان برساند تا قادر به اجرای طرح‌های توسعه و بهسازی باشد. در گروه مخابرات مدیرعامل رایتل از عرضه سهام این اپراتور در بورس به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه امسال خبر داد. به گزارش فارس، سید‌مجید صدری، مدیرعامل شرکت رایتل با تشریح برنامه‌های اقتصادی رایتل در سال 96 گفت: در راستای اجرای قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به استناد بند «و» تبصره قانون 5 بودجه، شرکت خدمات ارتباطی رایتل بدهی خود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از طریق اوراق تسویه خزانه با پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی و تصویب هیات دولت از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی تسویه کرده است. این اقدام از جمله استراتژی‌های اقتصادی به منظور کاهش نرخ تورم کشور با روش حذف مبادلات پولی است. در گروه ساختمانی نیز روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت آبادگران برای تعدیل سود متوقف شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و کم‌حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 175میلیارد تومان و در فرابورس به 75میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها