عصر خودرو

رشد ۱۵۰ درصدی حجم معاملات فیوچرز سکه نشان داد;

هجوم سکه‌بازها به بازار آتی بورس کالا

عصر بازار- همزمان با نوسان رو به بالای اونس جهانی و تحرک محسوس نرخ ها در بازار ارز در حالی سکه طلا از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فراتر رفته که بازار آتی سکه در تالار نقره ای نیز شاهد افزایش دو برابری حجم معاملات است.

هجوم سکه‌بازها به بازار آتی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته معاملات آتی سکه در بورس کالا به 9 هزار و 109 قرارداد و ارزش آن به یک هزار و 300 میلیارد ریال رسید که نسبت به روز دوشنبه (نخستین روز معاملاتی هفته قبل) رشد 143 درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات سکه آتی  در نخستین روز کاری هفته‌ای که گذشت به 3 هزار و 913 قرارداد رسیده بود.

    حجم معاملات آتی سکه در شنبه اول فروردین ماه امسال نیز به 12هزار و 757 قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزار میلیارد و 335 میلیون ریال رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی قبل از عید نوروز 96 افزایش 113 درصدی را تجربه کرد.

    خبرهای دریافتی از تالار نقره ای در این باره حاکی است :« با وجود این که روز سه شنبه هفته قبل قیمت های اونس و دلار در مسیر مخالف هم حرکت کردند، اما سکه با بی اعتنایی به افت دلار با اونس نیز هم جهت شد و نوسان مثبت را برای معامله گران این بازار رقم زد.»

    به گزارش فارس،بر اساس آمار معاملات بورس کالا طی روز چهارشنبه این هفته، سکه تحویل اردیبهشت ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 230 هزار تومان، افزایش 0.39درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل تیر سال جاری با قیمت یک میلیون و 268 هزار تومان رشد 0.32درصدی را به ثبت رساند.

    همچنین سکه تحویل شهریور امسال نیز با نرخ یک میلیون و 305 هزار تومان به فروش رسید و تغییر قیمت مثبت 0.48 درصدی را تجربه کرد. از طرفی سررسید آبان ماه هم با نرخ یک میلیون و 342 هزار تومان معامله و با افزایش0.6 درصدی رو به رو شد. از سویی سررسید دی ماه با قیمت یک میلیون 373 تومان به ثبت رسید و با رشد قیمت 0.68درصدی رو به رو شد.

    برخلاف افت قیمت دلار، در چهارمین روز هفته سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 8 هزار تومان رشد به قیمت یک‌میلیون و 211 هزار تومان رسید. به گفته بازیگران بازار، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در حالی دلیل رشد قیمت سکه در بازار نقدی عنوان می شود که هم اکنون حباب قیمت سکه تمام بهار آزادی بر اساس ارزش واقعی آن با حباب 87 هزار و 576 تومانی مواجه است .

    هم اکنون قیمت فعلی هر سکه طلا تا لحظه انتشار این خبر به قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان معامله می شود در حالی که ارزش واقعی هر سکه طلا بر اساس قیمت دلار در بازار به مبلغ یک میلیون و 122 هزار و 424 تومان است.

    به گزارش فارس؛ روز چهارشنبه هفته گذشته در جریان قراردادهای اختیار معامله(آپشن) سکه طلا در بورس کالای ایران نیز برای سررسید تیر 234 قرارداد منعقد شد.

    این در حالی است که طی روز سه شنبه برای سر رسید تیر ماه نیز 18 قرارداد اختیار خرید سکه در حالی منعقد شد که 216 قرارداد اختیار فروش نیز برای این سررسید بسته شده است.

    بر این اساس در قرارداد اختیار خرید سکه برای سررسید تیر ماه تنها یک سر رسید با 18 قرارداد فعال بود که در قیمت اعمال یک میلیون و 225 هزار تومان ثبت شد.

    همچنین در قرارداد اختیار فروش سکه برای تیر ماه 3 سر رسید فعال بود، به طوری که در قیمت اعمال یک میلیون و 175 هزار تومان 110 قرارداد، در قیمت اعمال یک میلیون و 200 هزار تومان 85 قرارداد و در پایان در قیمت اعمال یک میلیون و 225 هزار تومان 21قرارداد منعقد شد.

    انتظار برای تداوم افزایش نرخ جهانی اونس طلا و به تبع آن افزایش حباب قیمت ها در بازار سکه در حالی است که تاکنون هیچ برنامه مشخصی از سوی بانک مرکزی برای افزایش عرضه سکه طلا در بانک کارگشایی و یا تعدیل قیمت ها اعلام نشده است.

    برچسب ها