عصر خودرو

تحلیل روز؛

مثبت های با احتیاط

عصر بازار- گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقلی، بعد از شروعی مثبت و پر تقاضا اکثرا متعادل شدند و برخی نمادها همچون خودرو و حتاید با نوسانات منفی نیز مواجه شدند که در این بین معاملات منفی گروه قطعه ساز علیرغم حجم پایین آنها، نمایان تر بود.

مثبت های با احتیاط
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه (سنا)، ادامه حمایت های سهامداران عمده سبب شروع مثبت و پایانی متعادل در گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی در پی داشت که در این بین معاملات پرحجم و بلوکی نماد وبیمه و صف فروش و معاملات منفی نمادهای ونوین، وسینا، ونیرو، وصنعت و وامید نمایان تر بود. نماد ما با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و احتمالا تعدیل منفی متوقف شد.

    با همکاری اعضای شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات ارائه شده برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از 21 درصد به 18 درصد کاهش یافت (مهر).

    گروه پتروشیمی اکثرا متعادل با گرایشی منفی پی گیری شدند که در این بین معاملات نمادهای شسینا و شدوص با صف خرید و نمادهای شفارس و شپارس با صف فروش به کار خود پایان دادند. در گروه پالایشگاهی نمادهای شتران، شراز و شاوان با صف خرید و نماد شبریز با صف فروش و بقیه اکثرا متعادل دنبال شدند. در بازارهای بین المللی قیمت نفت برنت و آمریکا با اندکی رشد، به ترتیب 48.5 و 45.8 دلار در هر بشکه رسید.

    تصمیم عربستان برای کاهش قیمت محموله های نفتی خود برای بارگیری در ماه نوامبر نشان می دهد که رقابت در به دست آوردن سهم بیشتر از بازار نفت آسیا همچنان ادامه دارد. بر این اساس قیمت نفت عربستان برای ماه نوامبر یک دلار و 70 سنت کاهش داشته است (تسنیم).

    اکثر نمادهای گروه فلزی و معدنی متعادل و مثبت دنبال شدند که در این بین صف خرید و معاملات مثبت نمادهای فنوال، فخوز، فاسمین، فولاد، کبافق، ذوب و کاما چشم نوازی می نمود. در بازارهای جهانی ثبات و رشد محدود قیمت های فلزات گران بها و فلزات پایه را به دلیل تعطیلات بازار چین نظاره گر بودیم. رکود سنگین جهانی و شکننده بودن اقتصاد چین گروه های مذکور را بحران مواجه نموده که رشد قیمت های دلار داخلی تنها مرهمی کوتاه مدت خواهد بود.

    در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای فاذر، بکام، بکاب و بنیرو مثبت و بقیه اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند و حتی خبرهای مثبتی همچون پرداخت بدهی دولت از طریق تهاتر دارایی های ثابت و اوراق خرانه نیز سبب افزایش تقاضا و رشد قیمتی آنها نشده است.

    اکبر ترکان؛ مشاور رئیس جمهوری یکشنبه با هیات اقتصادی آلمان و وزیر ایالتی اقتصاد، کار و حمل و نقل نیدر زاکسن آلمان دیدار نمود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران اعلام نمود با رفع تدریجی تحریم ها فصل جدیدی از روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و آلمان ایجاد خواهد شد و با بیان آنکه ایران در پنج حوزه خودروسازی، پتروشیمی، برق، فولاد و سیمان دارای مزیت نسبی است، اظهار داشت: ایران در حوزه خودرو دارای مزیت است و به کشوری نظیر آلمان که در صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری دارد برای همکاری بیشتر خوش آمد می گوید (ایرنا).

    جو مثبت شروع بازار سبب جمع آوری صف فروش نماد ثنوسا و نمایان شدن نوسانات مثبت در آن و کل گروه ساختمانی شد اما در انتهای بازار مجدد نوسانات منفی نمایان شد که در این بین خریدهای حقیقی ها در نماد ثپردیس سبب جهش قیمتی و معاملات مثبت آن شد. گروه سیمانی همچنان کم و حجم و در حاشیه با معاملاتی فرسایشی دنبال شدند. سیمان شرق به دلیل رکود سنگین کشور با تعدیل منفی 22 درصدی مواجه شد اما به دلیل عدم تطبیق قیمت ها مورد بازگشایی قرار نگرفت.

    با توجه به صف خرید پرحجم بدون عرضه سهم تازه وارد نماد غفارس، اکثر نمادهای گروه غذایی با افزایش تقاضا و معاملاتی مثبت مواجه شدند اما گروه قندی اکثرا منفی بودند. گروه های آی تی و دارویی همچنان کم حجم و مثبت پی گیری شدندکه در این بین گروه دارویی با اقبال بیشتری مواجه بود.

    دولت باید با اجرای آنباندلینگ استفاده مشترک از امکانات زیرساختی نظیر داکت‌های استانی را فراهم آورد تا به شکل انحصاری در اختیار یک شرکت خاص نباشد و رقابت ناسالم مخابرات با شرکت‌های اینترنتی برای عرضه اینترنت پرسرعت همچنان ادامه نداشته باشد (تسنیم).

    طبق انتظار مثبت ها همچنان شکننده بود و بعد از شروعی مثبت و پرتقاضا در اکثر گروه های بزرگ، با عقب نشینی محسوس خریداران مواجه شدیم که در نتیجه نوسانات منفی نمایان شد که از ادامه بازار فرسایشی در روز های آینده حکایت دارد. با توجه نحوه دادوستدها و در صورت عدم رخداد اقتصادی و یا سیاسی خاصی، احتمالا فردا بازاری متعادل با گرایشی منفی در سهام بزرگ و تاثیر گذار را مشاهده خواهیم نمود.

    و در پایان از آنجایی که در اطراف ایران اقتصادهای آزادی وجود دارند که تلاش می کنند راهی به بازار ایران بیابند و در نتیجه پدیده قاچاق شکل می گیرد. مکانیزم تعرفه گمرکی بالا نتوانسته واردات خودرو را کاهش دهد، هرچند که دولت عکس این ادعا را دارد. در مقابل، تعرفه بالا موجب افزایش قاچاق کالا شده؛ پدیده ای که به گفته منتقدان هزینه ها را برای مصرف کنندگان و حتی تولید کنندگان و دولت نیز افزایش داده است تا جایی که 16 هزار واحد تولیدی ثبت شده در پارک های صنعتی کل کشور در سال های اخیر یا تعطیل شده اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند(المانیتور- تسنیم).

    پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما کارگزاری آبان و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو