عصر خودرو

افزایش تحرک سفته بازان زمینه بالا رفتن قیمت دلار را فراهم کرد;

اولین دوربرگردان قیمت دلار در سال ۹۶

عصر بازار- در سومین روز کاری جدی بازار ارز در سال ۹۶، سرانجام اولین افزایش قیمت دلار پس از تعطیلات نوروز به ثبت رسید. روز چهارشنبه شاخص بازار ارز ۸‌تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۷۶۸ تومان رسید. با توجه به آنکه فضای بازار پیش از ۱۴ فروردین چندان حالت جدی نداشت، می‌توان رشد روز چهارشنبه را به‌عنوان اولین افزایش دلار در سال ۹۶ تلقی کرد.

اولین دوربرگردان قیمت دلار در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز ، برخی فعالان بازار ارز ، رشد قیمت دلار را به افزایش فعالیت معامله‌گران آتی نسبت دادند. در حالی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه حجم معاملات اعتباری بازار چندان بالا نبود، در پنجمین روز هفته کمی میزان تحرکات این دسته از معامله‌گران بالا رفت.

    یکی از نشانه‌های افزایش تحرکات، بالا رفتن قیمت دلار در معاملات اعتباری نسبت به معاملات نقدی بود. روز چهارشنبه قیمت دلار در معاملات فردایی از محدوده 3 هزار و 770 تومان بالاتر رفت، ولی قیمت آن در معاملات نقدی در محدوده 3 هزار و 760 تومان باقی ماند. برخی فعالان اعتقاد داشتند رشد نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که زمینه‌ساز افزایش تحرکات معامله‌گران آتی شده است. برخلاف رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان رسید.

    در سومین روز کاری جدی سال 96، دلار معاملات خود را با افزایش قیمت آغاز کرد. روز چهارشنبه معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 762 تومان کلید خورد که 2 تومان بالاتر از روز پیشین بود. در ادامه روز این روند افزایشی ادامه پیدا کرد و قیمت به انتهای محدوده 3هزار و 760 تومان نزدیک شد. با این حال، به دلیل حجم ارز مناسب موجود در بازار و احتیاط معامله‌گران ارزی قیمت رشد بیشتری را تجربه نکرد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 768 تومان به کار خود پایان داد.

    افزایش 8 تومانی روز چهارشنبه اولین افزایش دلار پس از تعطیلات نوروز بود. یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز اولین افزایش قیمت دلار شد، بالا رفتن حجم معاملات آتی بود. افزایش تحرکات در معاملات آتی حتی قیمت این ارز را در این معاملات به بالای 3 هزار و770 تومان برد. البته بازیگران نقدی با معامله‌گران آتی همسو نشدند.

    با وجود ثبت اولین افزایش دلار در سال 96، همچنان بیشتر معامله‌گران در خرید و فروش ارز احتیاط می‌کنند. به گفته فعالان، اکثر معامله‌گران در حال حاضر انتظار دارند پیش از انتخابات ریاست جمهوری قیمت دچار نوسان خاصی نشود. البته عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که ممکن است پیش از انتخابات تحرکاتی از سوی شماری از معامله‌گران صورت بگیرد ولی در شرایط فعلی که بازار هنوز به‌طور کامل به فضای عادی پیش از تعطیلات بازنگشته است، انتظار چندانی برای افزایش دامنه نوسان در بازار وجود ندارد.

    در واقع این عده معتقدند ممکن است با جدی شدن فضای بازار از روز شنبه 19 فروردین دامنه نوسانات نیز رشد کند. این در حالی است که عرضه بازیگران بازارساز و کاهش تقاضا سد محکمی دربرابر افزایش تغییرات قیمت بوده‌اند. به گفته فعالان، در سه روز ابتدایی این هفته، عرضه بازیگران بازارساز در سطح مناسبی قرار داشت و همین موضوع موجب شد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت دلار کاهش پیدا کند.

    از سوی دیگر، با عبور از تعطیلات نوروز، تقاضای مسافرتی به‌طور کامل از بازار خارج شد و هم‌زمان تقاضای تجار نیز هنوز با توجه به قرار گرفتن در مقطع ابتدایی سال به‌طور جدی وارد بازار نشده است. در این شرایط باید دید با وجود خروج این سرفصل‌های تقاضا از بازار، قیمت تحت تاثیر عوامل دیگری رشد خواهد کرد یا در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها