عصر خودرو

آمادگی مناطق نفت‌خیزجنوب برای تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت خام

عصر بازار- تولید نفت خام مناطق نفت‌خیز جنوب که در دوران تحریم به زیر یک میلیون بشکه رسیده بود، پس از برجام افزایش یافت و در ابتدای سال جاری به میزان ۳ میلیون بشکه تثبیت شد. مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب در آخرین اظهارات خود آمادگی این مناطق را برای تولید بیش از ۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

آمادگی مناطق نفت‌خیزجنوب برای تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت خام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، از سال 1390 و با تشدید تحریم‌های غرب، مناطق نفت خیز جنوب مکلف به کاهش شد و تولید در مقطعی به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید، برخی از تأسیسات از مدار خارج و بخش مهمی از چاه‌ها بسته شدند. کاهش تولید و بستن چاهها و تأسیسات فرآورشی نفت و گاز در درازمدت پیامدهای فنی و آسیب های خاص خود را دارد؛ مهمترین کاری که مناطق نفت‌خیزجنوب در مدت رکود و دوران تحریم انجام داد "طرح جهادی نگهداشت توان تولید" بود که با برنامه ریزی و اقدام همزمان در بخش چاه‌ها، تاسیسات سطح الارضی و خطوط لوله تحقق یافت؛ تمهیداتی که تأسیسات و چاه ها برای از سرگیری تولید در کوتاه مدت مهیا داشته و در عین حال به تناوب در مدار عملیات قرار می داد.

    این تهمیدات شامل اورهال و تعمیر اساسی کارخانه‌های بهره برداری، گاز و گاز مایع، تلمبه خانه و تقویت فشار گاز، نوسازی خطوط لوله و بستن تناوبی چاه ها بود تا کمترین خسارت به آنها وارد آمده و برای تولید پس از رفع تحریم در آمادگی قرار داشته باشند. برای جلوگیری از پیامدهای منفی ناشی از عدم تولید چاه‌ها طی سال‌های 1393 و 1394، برنامه استفاده تناوبی از 1738 حلقه چاه فعال اجرا و تزریق گاز به مخازن هیدروکربوری با حداکثر توان صورت گرفت. در این مدت تعمیرات اساسی بیش از 3800 مورد از تجهیزات فرآورشی، 651 مورد اصلاحیه‌های فرآیندی، 22 هزار مورد اقدامات مهندسی درون چاهی با استفاده از دکل و لوله مغزی سیار، 307 مورد تعمیرات اساسی ماشین‌آلات دوار و صدها مورد ضخامت سنجی خطوط لوله انجام شد.

    انجام بیش از 300 مورد تعمیرات اساسی توربین ها و کمپرسورها و بیش از 5 هزار مورد اصلاحیه‌های فرآیندی از دیگر اقداماتی است که برای آمادگی تولید پس از رفع تحریم صورت گرفت که در نهایت با رکورد گیری آبان ماه 1394، آمادگی مناطق نفت خیز جنوب برای بازگشت تولید به میزان پیش از تحریم ها به اثبات رسید و سرانجام تولید در ابتدای سال جاری به میزان 3 میلیون بشکه تثبیت شد و تاکنون نیز ادامه داشته است.

    به گفته بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، افزایش تولید افزون بر 3 میلیون بشکه در روز به برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران بستگی دارد. اما مناطق نفت خیز جنوب از حیث آمادگی و ایجاد ظرفیت، خود را در وضعیتی قرار داده است تا در صورت ابلاغ دستور افزایش تولید و تأمین به موقع منابع مورد نیاز، تولید نفت خام را به بالای 3 میلیون بشکه برساند. به این منظور پروژه های افزایش ظرفیت فرآورش مانند احداث واحدهای نمکزدایی، بهره برداری و خطوط لوله و حفاری چاه های توسعه‌ای و تعمیری در دست اجراست که به تدریج تکمیل و در مدار عملیات قرار می گیرند.

    استقبال شرکت‌های خارجی و داخلی از سرمایه‌گذاری در مناطق نفت خیز جنوب

    وی همچنین درمورد در زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین مناطق نفت خیز جنوب توضیح داد در این زمینه پیشنهادهایی ارائه کرده‌ایم که با استقبال شرکت‌های خارجی و داخلی مواجه شده است. از بهمن ماه 1394 تاکنون بیش از 70 جلسه با حدود 40 شرکت داخلی و خارجی برگزار کرده و مدل قرارداد پیشنهادی خود را که به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است برای آنها تشریح کرده‌ایم و در نهایت منجر به عقد تفاهمنامه با برخی از شرکت ها از جمله کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت توسعه پرشیا شده است که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی های فنی- تخصصی با شرکت های واجد شرایط برای توسعه 4 میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل 9 مخزن قرارداد منعقد می شود.

    پروژه های احداث و توسعه واحدهای نمکزدایی

    بر اساس این گزارش، در سال جاری طرح توسعه نمکزدایی 30هزاربشکه ای بنگستان اهواز ٢ راه‌اندازی شد و طرحهای نمکزدایی ٥٥ هزار بشکه ای رگ سفید ١، 110 هزار بشکه ای گچساران ٣، نمکزدایی 220 هزار بشکه‌ای اهواز متمرکز، نمکزدایی ٤٥ هزار بشکه ای هفتکل نفت سفید و ٥٥ هزار بشکه ای بی بی حکیمه در شرف تکمیل و راه اندازی هستند.

    این پروژه‌ها به طور عمده برای نگهداشت تولید، افزایش کیفیت نفت خام و برخی نیز برای افزایش تولید نفت ساخته شده‌اند. هم اکنون حدود ٣٥ پروژه مرتبط با نمکزدایی در مناطق نفت خیز جنوب در دست اجراست که اعتبار آنها  حدود ١٤ هزار میلیارد ریال است. سال گذشته نیز فاز نخست طرح توسعه میدان منصوری افتتاح شد. تاسیسات سطح الارضی این پروژه شامل یک واحد مجهز بهره برداری و نمکزدایی به گنجایش تولید 75 هزار بشکه در روز است که امکان افزایش تولید از این میدان تا سقف یکصد هزار بشکه در روز را فراهم می‌سازد.

    واحد بهره برداری و نمکزدایی 55 هزار بشکه ای هفت شهیدان و کارخانه 30 هزار بشکه ای نمکزدایی لب سفید هر دو در حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان نیز در سال 1394 راه‌اندازی شدند که امکان فرآورش نفت تولیدی میدان های مسجدسلیمان، لالی، پرسیاه، زیلایی و کارون و لب سفید مجموعا به  ظرفیت 85 هزار بشکه در روز را انجام می دهند.

    برچسب ها