عصر خودرو

زیر پوست روز کم‌نوسان بازار سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه روند نوسانی محدود اما مثبت خود با رشد ۴۳ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۷۷ هزار و ۶۹۰ واحدی به کار خود پایان داد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری در سطح ۶/ ۰ درصدی باقی بماند.

زیر پوست روز کم‌نوسان بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز همچنین مطابق روند روزهای اخیر شاخص کل هموزن با رشد بیش از 6/ 0 درصدی مواجه شد. موضوعی که نشان می‌دهد همچنان نمادهای کوچک‌تر بازار کانون توجه معامله‌گران هستند. دلایل این موضوع در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به تفصیل بررسی شد. به‌طور خلاصه اما می‌توان گفت تحت تاثیر یک فضای احتیاطی ایجاد شده در بازار سهام، نقدینگی وارد بازار نمی‌شود. پولی نیز اگر در بازار وجود دارد فقط توان ایجاد تحرک قیمتی در نمادهای کوچک‌تر را دارد. این موضوع از ابتدای سال جاری هر روز تکرار شده است.

    از جمله نمادهایی که در روزهای اخیر مورد توجه بازار سهام قرار داشتند، نمادهای زیر‌مجموعه گروه رایانه‌ای بوده است. در این گروه، پس از رشد قیمتی نسبتا مناسب «آپ»، موج مثبتی در دیگر شرکت‌های این گروه به وجود آمد. در بازار دیروز متعاقب رشد قابل‌ملاحظه نماد معاملاتی شرکت آسان پرداخت از اواسط اسفند، معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای نمادهای دیگر این گروه از جمله سه نماد معاملاتی شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری کیش و داده‌پردازی ایران بودند ( «آپ» با رشد بیش از 30 درصدی از اواسط اسفند تا پایان روز گذشته مواجه شد این در حالی بود که دیگر نمادهای هم‌گروه آسان پرداخت از رشد قیمتی باز مانده بودند). از دیگر دلایل توجه سهامداران به نمادهای زیر‌مجموعه این گروه، استقبال از عرضه اولیه‌ای است که می‌تواند گروه رایانه‌ای را به یکی از گروه‌های بزرگ بازار تبدیل کند. روز گذشته در حالی که همه نمادهای این گروه نوسان مثبت را تجربه کردند، نماد «آپ» با افت سنگین 28/ 3 درصدی به کار خود پایان داد. در مجموع کارشناسان حرکت گروه رایانه‌ای را در جهت متعادل‌سازی نسبت قیمت بر درآمد این گروه ارزیابی می‌کنند.

    نمادهای زیر‌مجموعه گروه کاشی و سرامیک، نیز دیروز معاملات خود را در یک جو مثبت دنبال کردند. شرکت‌های فعال این گروه که مسیر صعودی خود را از اواخر ماه اسفند ماه آغاز کرده بودند، دیروز در ساعات آغازین معاملات، رشد دسته‌جمعی را تجربه کردند. در این گروه نماد «کساوه» با صف خرید بیش از 7 میلیون سهمی، به کار خود پایان داد و در رتبه دوم جدول نمادها با بیشترین افزایش قیمت قرار گرفت. «کترام» نیز که معاملات روز سه‌شنبه خود را با صف خرید به پایان رسانده بود، دیروز رشد قیمتی 46/ 4 درصدی را تجربه کرد. این نماد از تاریخ 18 اسفند ماه تا پایان معاملات روز گذشته، رشد حدود 60 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در مجموع تمامی نمادهای زیر مجموعه گروه کاشی و سرامیک با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند تا این گروه بارشد حدود 3 درصدی شاخص خود، سومین صنعت پربازده بورسی در جریان معاملات روز گذشته باشند (بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص گروه کاشی و سرامیک در هشت روز کاری گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته است). دیروز در گروه سیمانی، عمده نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. به نظر می‌رسد امیدواری نسبت به بهبود وضعیت شرکت‌های سیمانی پس از تعدیل‌های انجام شده در گزارش‌های بودجه این شرکت‌ها که عمدتا تحت تاثیر افزایش نرخ فروش ایجاد شده بودند، به ایجاد یک فضای مثبت در این گروه منجر شد تا معاملات عمده نمادهای این گروه پرتقاضا ظاهر شوند. البته به نظر می‌رسد خبر افزایش صادرات این محصول نیز در تقویت تقاضای سهام سیمانی چندان بی‌تاثیر نبوده است. در مجموع عمده نمادهای سیمانی معاملات روز گذشته خود را با رشد‌های مناسبی پشت سر گذاشتند و شاخص این گروه نیز رشد 3/ 1 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

    پالایشی‌های فعال در بورس تهران نیز دیروز شاهد تقویت نسبی تقاضا بودند. هر چند اخباری نسبت به تامین خوراک این واحد‌ها در این گروه وجود داشت با این همه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای، اخبار مربوط به خوراک را رد کرد و به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. به هر ترتیب نمادهای زیر‌مجموعه گروه پالایشی دیروز به‌طور دسته‌جمعی سبزپوش شدند. دو نماد پالایشی فعال در فرابورس یعنی «شاوان» و «شراز» دیروز در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس بودند. نمادهای اثر‌گذار در رشد نماگر بورس تهران نیز در اختیار پالایشی‌ها قرار داشت.

    در بازار چه گذشت؟

    روز گذشته شاخص کل بورس با 43 واحد افزایش، در ارتفاع 77 هزار و 690 واحدی ایستاد. بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت شرکت‌های پالایشی رقم خورد. «شتران»، «شبندر»، «شبریز» و «شپنا» بیش از 70 واحد نماگر بازار سهام را ارتقا دادند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا و آسان پرداخت مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند. بیشترین حجم معاملات را «خساپا»، « شپلی» و «خاور » به نام خود ثبت کردند. «شپاکسا»، «خساپا» و «خودرو» نیز به ترتیب در صدر جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار داشتند. از میان گروه‌های 37‌گانه بورسی، شاخص 19 صنعت در روز گذشته صعودی بود. در طرف دیگر شاخص 10 صنعت نیز با افت به کار خود پایان داد. گروه‌های استخراج نفت و گاز، زراعت، کاشی و سرامیک، محصولات فلزی و فرآورده‌های نفتی بیشترین بازدهی روزانه را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. گروه‌های فنی و مهندسی و محصولات کاغذی بیشترین زیان روزانه را ثبت کردند. بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو، ساخت قطعات و فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت. نماد معاملاتی شرکت‌های تایدواتر خاورمیانه، تجارت الکترونیک پارسیان، کاشی و سرامیک سینا، ماشین‌سازی نیرومحرکه، قند قزوین، نیروکلر و پاکسان با بیشترین رشد قیمت مواجه شدند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، قند لرستان، لیزینگ ایران، قند پیرانشهر، آلومراد و پست‌بانک با بیشترین افت قیمت در قعر جدول بازدهی معاملات قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو