عصر خودرو

معامله‌گران به انتظار داده‌های جدید نشسته‌اند

شمارش معکوس بازارهای جهانی

عصر بازار- باید در انتظار ۴۸ ساعت پرنوسان در بازارهای جهانی بود.

شمارش معکوس بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، امروز پنج‌شنبه نخستین دیدار رئیس‌جمهوری تازه کار ایالات متحده و رئیس‌جمهوری مهم‌ترین رقیب اقتصادی او برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ و شی جین پینگ روسای جمهور آمریکا و چین امروز مجموعه نشست‌های دوطرفه دوروزه‌ای را آغاز خواهند کرد که به شدت مورد توجه بازارهای جهانی است. از سوی دیگر، روز جمعه گزارش اشتغال‌زایی دولت آمریکا منتشر خواهد شد که آن نیز همیشه مهم‌ترین داده ماه‌های میلادی است. این گزارش که میزان اشتغال‌زایی و درصد بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس را مشخص می‌کند، عصر آخرین روز کاری هفته میلادی منتشر خواهد شد و بی تردید بازارها را متاثر خواهد کرد. با ادامه دیدارهای مقام‌های دو اقتصاد بزرگ جهان در روز جمعه باید انتظار داشت که بازارهای جهان روزهای پنج‌شنبه و جمعه دامنه نوسان بیشتری را تجربه کنند.

     

    اوج یک ماهه

    اونس طلا که دوشنبه روی بهای 1253 دلار ایستاده بود، سه‌شنبه تا قیمت 1257 دلار بالا رفت، رشدی که عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین بیشتر شدن خریدهای فنی بود. توجه بازارها به تنش‌های شکل گرفته در روابط چین و آمریکا در آستانه دیدار رهبران دو کشور و توجه معامله‌گران فنی به رشد هفته‌های گذشته باعث شد بهای اونس طلا در این روز به اوج یک ماهه برود. در حالی که اخبار مربوط به روابط دو اقتصاد جهان، طلا را رشد داده، بازارهای سهام تحت فشار تنش‌های مربوط قرار گرفته‌اند. بیشتر بورس‌های جهانی روز سه‌شنبه تضعیف شدند. دلیل دیگر کاهش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام در دومین روز کاری هفته، انتظار معامله‌گران برای انتشار گزارش روز جمعه دولت آمریکا از بازار کار این کشور بود. البته داده‌های ضعیف تر از پیش‌بینی‌هایی که آمریکا دوشنبه منتشر کرد نیز در بازارهای روز سه‌شنبه اثرگذار بود. فلز زرد در حالی سه‌شنبه رشد کرد که شاخص دلار با وجود رشد در برخی مقاطع، بدون تغییر ماند. شاخص دلار سه‌شنبه هم مانند دوشنبه روی عدد 54/ 100 واحد ماند. البته نفت خام در این روز با رشد خود به طلا کمک کرد.

     

    تشدید انتظار

    طلا صبح چهارشنبه تحت فشار سودگیری معامله‌گران از اوج 4 هفته‌ای قرار گرفت ولی با نگاه معامله‌گران به تحولات پنج‌شنبه و جمعه، در میانه کانال 1200 دلار ماند. شاخص دلار در انتظار تحولات پیش رو، نوسان‌های بسیار محدودی داشت. صبح روز گذشته، بهای نفت خام افت داشت که طلا را نیز تا حدی متاثر کرد. تا ساعت 7 عصر چهارشنبه، بهای اونس طلا و شاخص دلار روی اعداد 1247 و 60/ 100 ایستادند، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است اعداد متفاوتی برای این دو ثبت شده باشد. چهارشنبه همزمان با انتظار بازارها برای دیدار روسای جمهور آمریکا و چین، خبر شلیک یک موشک بالستیک از سوی کره شمالی نیز توجه‌ها را به خود جلب کرد. ترامپ از چین خواسته است تا به مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی کمک کند. البته رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی وعده داده است در صورت عدم همراهی چین، واشنگتن حاضر است به تنهایی با برنامه‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی مقابله کند.

    با آنکه طلا صبح چهارشنبه اندکی از اوج یک ماهه خود فاصله گرفت، برخی کارشناسان معتقدند که رشد طلا ادامه خواهد داشت. موسسه سرمایه‌گذاری «استاندارد چارترد» در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که قیمت طلا برای ادامه روند صعودی خود هیچ مانع بزرگ و مهمی نخواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، این موسسه جهانی می‌گوید: «در حالی که انتخابات اروپا در پیش است، مذاکرات برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سیاست‌های خارجی نگران‌کننده دولت ترامپ می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا شود و به نظر می‌رسد مانع بزرگی برای ادامه روند صعودی قیمت این فلز گرانبها وجود ندارد. ما پیش‌بینی خود را نسبت به عملکرد قوی قیمت طلا در سه ماه دوم و سوم 2017 حفظ می‌کنیم و بر این باوریم که بهترین عملکرد قیمت طلا در این مدت ثبت خواهد شد.» جورج گرو، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «آر بی سی ولث منجمنت» نیز می‌گوید: «با توجه به افت احتمالی نرخ تورم در آمریکا، فدرال رزرو نیز افزایش نرخ بهره را به ماه‌های آینده موکول خواهد کرد و این مساله نیز بر افزایش قیمت طلا موثر خواهد بود.» ‌همچنین اوله هانسن، استراتژیست برجسته «ساکسو بانک» هم تاکید می‌کند: «در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران بین‌المللی تمرکز زیادی روی آمارهای اشتغال آمریکا در ماه مارس دارند و این آمارها می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نرخ بهره فدرال رزرو داشته باشد.» ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «اف سی استون» هم می‌گوید: «نوسانات بازار طلا تا پایان آوریل ادامه خواهد داشت و عامل اصلی این نوسانات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهد بود. به نظر من قیمت طلا در آستانه انتخابات فرانسه با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد، ولی پس از انتخابات قیمت طلا کاهش خواهد یافت.»

    برچسب ها