عصر خودرو

قرارداد با آسمان، ارزش سهام بوئینگ را بالا برد

عصر بازار- بعد از اعلام انعقاد قرارداد ۳ میلیارد دلاری فروش ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به شرکت آسمان ایران، ارزش پایه سهام این شرکت هواپیماسازی آمریکایی امروز در بورس نیویورک ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۷۸.۰۷ دلار رسید.

قرارداد با آسمان، ارزش سهام بوئینگ را بالا برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بعد از اعلام انعقاد قرارداد فروش 30 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس به شرکت آسمان ایران، ارزش پایه سهام این شرکت هواپیماسازی آمریکایی امروز در بورس نیویورک 0.8 درصد افزایش یافت و به 178.07 دلار رسید. این سومین افزایش عمده ارزش سهام در بین 30 شرکت عضو متوسط صنعتی داو جونز بود.

    مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه در پاسخ به سوالی در خصوص این قرارداد آن را «نگران کننده» خواند. سناتور فلوریدا و کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا وی می تواند کاری برای ممانعت از اجرای این قرارداد انجام دهد گفت: «شاید.»

    ریچارد ابولافیا، کارشناس صنعت هوانوردی گفت، با توجه به محدودیت های بانک ها در زمینه هرگونه معامله با شرکت های ایرانی، تامین مالی این خریدهای چند میلیارد دلاری یک چالش خواهد بود. اگر تهدید به تشدید تحریم های ایران این ریسک را افزایش دهد که شرکت های اجاره دهنده هواپیما در صورت نکول طرف های ایرانی از انجام تعهداتشان، نتوانند هواپیماها را پس بگیرند، این شرکت ها ممکن است تمایلی به تامین مالی این قرارداد نداشته باشند.

    بن کاردین، سناتور دموکرات مریلند هم که از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست گفت، کنگره کار چندانی برای ممانعت از اجرای این قرارداد نمی تواند انجام دهد، زیرا این قرارداد با مفاد برجام همخوانی دارد.

    جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آریزونا و از مخالفات توافق هسته ای نیز در مورد این قرارداد گفت: «من مخالف توافق هسته ای ایران هستم و علاقمند نیستم کاری انجام دهم که به ایرانی ها کمک کند، اما کاری که آنها کرده اند کاملا قانونی است...آنها پول گرفته اند و این یک سیستم تسلیحاتی نیست. بنابراین این قرارداد مستلزم دخالت کنگره نیست.»

    تیم نیل، سخنگوی شرکت بوئینگ گفته: «قراردادی که سال گذشته (با ایران ایر) امضا شد، احتمالاتی را در نظر گرقته بود که کار بر روی آنها همچنان ادامه دارد.»

    برچسب ها