عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:

جزییات قراردادهای بندری با سرمایه گذاری خارجی

عصر بازار- معاون آخوندی با تشریح جزییات قراردادهای بندری و دریایی با سرمایه گذاران خارجی و عملکرد سازمان بنادر در طول ۴۴ ماه گذشته، گفت: ۴۴۰ میلیون دلار از بانک مرکزی به خرید تجهیزات دریایی اختصاص یافت.

جزییات قراردادهای بندری با سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایلنا، محمد سعیدنژاد با اشاره عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در طول 44 ماه گذشته، اظهار داشت: بخش حمل‌ و نقل دریایی ایران در طی 44 ماه از فعالیت دولت یازدهم، علی رغم تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی توانست با ایجاد تحرک در فعالیت‌های ناوگان حمل‌ و نقل و بنادر بازرگانی و با بهره‌گیری از فناوریهای نوین و پیشرفته حمل و نقل همگام با تحولات بین‌المللی اهداف و ماموریت های افزایش سرعت، ایمنی  و تسهیل جریان کالا را محقق کند.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنار تجاری کشور تا پایان سال گذشته نسبت به سال 92  به افزایش 4.5 درصدی رسید، افزود: میزان تخلیه و بارگیری در طول این بازه زمانی از 139 میلیون تن به 145 میلیون تن رسید.

    وی درباره افزایش ترانزیت کالاهای غیر نفتی از بنادر کشورمان در طول 44 ماه گذشته گفت: افزایش 253 درصدی در ترانزیت کالای غیر نفتی را در پایان سال گذشته نسبت به سال 92 تجربه کردیم. همچنین صادرات کالای غیر نفتی هم در این مدت افزایش بیش از 32 درصدی داشت و از 37 میلیون تن به 49 میلیون تن رسید. 

    سعیدنژاد با اشاره به افزایش جابه جایی مسافران دریایی در طول 44 ماه گذشته، اظهار داشت : در پایان سال گذشته میزان جا به جایی مسافر دریایی از بنادر مسافری نسبت به آمارهای سال 92 بیش از 53 درصد رشد داشت. همچنین تعداد شناورهای تجاری متردد به بنادر تجاری در پایان سال 95 نسبت به ابتدای سال 92 چیزی حدود 5.5 درصد افزایش یافت.

    وی با اشاره به پروژه های افتتاح شده در بخش بندر در طول 44 ماه گذشته گفت:  از این بازه زمانی توانستیم  101 پرو‍ژه زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بنادر تجاری کشور به ارزش 5/11 هزار میلیارد ریال به بهره برداری برسانیم. همچنین بالغ بر 27 هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری درتوسعه زیرساخت‌های بنادر از محل منابع داخلی سازمان بنادرودریانوردی هزینه شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری غیر دولتی گفت : در این  بازه زمانی بالغ بر 60 هزار میلیارد ریالی بخش غیر دولتی در بنادر کشور در قالب 126 قرارداد سرمایه گذاری منعقد کردند و همچنین از بخش غیردولتی برای ساخت یا خرید شناورهای تجاری، خدماتی، مسافری و گردشگری، تامین تجهیزات و طرح‌های سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی 6.3 هزار میلیارد دلار حمایت شد. 

    سعیدنژاد افزود: بهره‌برداری از تعداد 40 طرح ساخت یا خرید شناورهای تجاری و خدماتی (24 فروند)، مسافری(13 فروند) و نفتی(1 فروند) و تامین تجهیزات بنادر(2 طرح) به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال با پرداخت 53 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی  از دیگر اقدامات سازمان در طول بازه زمانی 44 ماهه بوده است.

    مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تخصیص اعتبارات به سرمایه گذاران حوزه بندری و دریایی گفت: در سال 95، 440 میلیون دلار سهمیه ارزی از بانک مرکزی جهت خرید تجهیزات دریایی و بندری اختصاص یافت. همچنین  334 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و 70 میلیون دلار از منابع داخلی برای اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تخصیص داده شد.

    معاون آخوندی افزود: انعقاد قراردادهای تجهیز، بهره‌برداری، مشارکت و فاینانس خارجی مرتبط با توسعه بندر چابهار با طرف‌های هندی به ارزش 235 میلیون دلار، انعقاد قراردادهای خرید انواع ترانستینر (RTG)، گنتری کرین، یدک‌کش، شناور جستجوونجات دریایی (SAR)، قایق راهنمابر، آنلودر، مکنده غلات از کشتی، لایروب و  بالگرد جستجو و نجات دریایی  به ارزش 650 میلیون یورو و 626 میلیارد ریال  از محل منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی با مشارکت داخلی- خارجی،انعقاد قرارداد ساخت یک نیروگاه برق 25 مگاواتی به ارزش 30 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی،انعقاد قرارداد احداث سیلوی مکانیزه 100 هزارتنی غلات به ارزش 34 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های اقتصادی در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.

    برچسب ها