عصر خودرو

موانع سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران چیست؟

عصر بازار- سرمایه گذاری یکی از مؤلفه های بسیار تعیین کننده در شکوفایی اقتصاد کشور به شمار می رود،امری که علی‌رغم اهمیت نافذ و تعیین کننده آن به دلیل برخی موانع و چالش ها،امکان جذب سرمایه گذاری و تزریق آن از سوی سرمایه گذاران به سختی میسر و محقق می شود.

موانع سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی بر این عقیده اند که موانع پیش روی سرمایه گذاری باعث کندیِ روند حصول و تحقق این امر خطیر شده است.

    در این میان، برخی معتقدند رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور اعم از محدودیت های موجود در حوزه تولید، اشتغال، رفاه و پایین بودن ضریب صادرات محصولات غیر نفتی (در مقایسه با نفت و  گاز) با ارتقای سطح سرمایه گذاری ها تسهیل خواهد شد.

    به واقع در شرایطی که سرمایه گذاری کند و محدود است،متعاقبا شاهد رشد اقتصادی مطلوب و کافی نخواهیم بود.

    اهمیت سرمایه گذاری در ارتقای سطح رشد اقتصادی به میزانی است که برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری کافی و مطلوب در طول سالیان اخیر،شبهاتی جدی را به آمار مرتبط با رشد اقتصادی مطرح می کنند.

    رضا پور مختار، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به لزوم تسهیل و هموار سازیِ مسیر رشد و توسعه سرمایه گذاری در ایران، اظهار داشت: بعضاً وقتی سخن از سرمایه گذاری به میان می آید، ذهن برخی  به سمت و سوی سرمایه های خارجی سوق پیدا می کند و عمدتاً این اندیشه به اذهان متبادر می شود که لزوماً باید سرمایه گذاران غربی یا خارجی در این عرصه نقش آفرینی کنند.

    وی افزود: در واقع امر با ایجاد شرایط مناسب، می توان بستری را فراهم کرد که امکان سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم شود که در صورت حصول شایسته این امر، بسیاری از مشکلات مرتبط با عرصه اقتصادی جامعه حل و فصل خواهد شد.

    پور مختار گفت: البته این نافی اهمیت سرمایه گذاری خارجی نیست و قطعاً در صورت تحقق این امر، فرایند رشد اقتصادی با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی خواهد شد.

    وی افزود: در شرایط عادی و معمولی، سرمایه گذاریِ ایرانیان مقیم خارج از کشور به مراتب مفیدتر از سرمایه گذاری غیر ایرنیان خواهد بود.

    دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: کم نیستند سرمایه گذاران ایرانی که به‌واسطه سال‌ها فعالیت اقتصادی در جوامع و کشورهای توسعه یافته، با اصول این امر به خوبی آشنا و حتی قادر هستند تکنولوژی پیشرفته را نیز به موازات سرمایه های خود به ایران منتقل کنند.

    سرمایه گذاری مولد در اولویت قرار گیرد

    احمد محب زاده، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به نقش برجسته سرمایه گذاری در شکوفایی اقتصادی کشور گفت: کند بودن روند سرمایه گذاری در طول سالیان گذشته، اقتصاد کشور را از فرصت های بسیاری محروم ساخته که بخشی از این نارسایی ناشی از کم تجربگی و برخی دیگر به غفلت هایی بازمی گردد که در ادوار گذشته به انحای مختلف ظهور و بروز پیدا کرده و همین نقیصه ها به نوعی ریسک سرمایه گذاری را در ایران بالا برده است.

    وی افزود: با تأملی بر سیاست های هوشمندانه اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، به این موضوع پی می بریم که از سوی معظم‌له به موضوع سرمایه گذاری تأکیدات ویژه‌ای شده و می طلبد در این راستا، اقدامات هر چه بیشتری عملیاتی شود.

    محب زاده با بیان لزوم بسترسازی برای تزریق سرمایه‌ها به بخش‌های مولد عنوان کرد: البته باید تفاوتی جدی میان سرمایه گذاری های مولد با سرمایه گذاری هایی که صرفاً با هدف نفوذ در بازار مصرف ایران انجام می پذیرد، قائل شویم.

    محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی گفت: در طول ماه های گذشته و دوران پسابرجام، گروه ها و هیأت های متعددی از فعالان سرمایه گذاری و اقتصادی غرب در ایران حضور پیدا کرده اند که  همچنان شاهد حصول نتایجی ملموس در این عرصه نیستیم و بخش قابل توجهی از رایزنی های اقتصادی، صرفاً به یک حضور خلاصه شده که البته بخشی از این نارسایی، ناشی از گره هایی است که همچنان در عرصه مبادلات بانکی باز نشده است و تا زمانی که این امر محقق نشود، امکان توسعه سرمایه گذاری ها برای فعالان حوزه اشاره شده فراهم نخواهد شد.

    رکود حاکم بر اقتصاد،سرمایه گذاران را فراری می دهد

    زهره حجتی، دانش آموخته رشته اقتصاد و یکی از فعالان عرصه سرمایه گذاری در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش اثرگذار میزان سود دهی در ترغیب و تشویق سرمایه گذاران گفت: کشور ایران به عنوان یکی از امن ترین مناطق خاورمیانه، فرصتی ویژه برای سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و به واقع، یکی از پیش نیازهای اساسی سرمایه گذاری به مؤلفه امنیت معطوف می شود.

    وی افزود: اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که توسعه و جذب سرمایه گذاری، صرفاً به دلیل امنیت و ثبات پایدار محقق نمی شود، بلکه این امر، مستلزم ضروریات دیگری است که یکی از این موارد به رونق اقتصادی باز می گردد.

    حجتی عنوان کرد: در شرایطی که رکود بر بخش های وسیعی از اقتصاد ایران سایه افکنده، سرمایه گذاران نه تنها تمایلی به نقش آفرینی در این بخش نشان نمی دهند، بلکه به تعبیر عوامانه باید گفت استمرار این وضعیت، سرمایه گذاران را فراری خواهد داد.

    محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در خاتمه یادآور شد:می طلبد با اتخاذ تدابیر و تمهیدات مؤثر از شدت و عمق رکود در اقتصاد کشور کاسته شود که قطعاً در صورت حصول این امر، شاهد شکوفایی و تقویت هر چه بیشتر ضریب سرمایه گذاری در اقتصاد کشور خواهیم بود.

    برچسب ها