عصر خودرو

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران عنوان کرد:

فاینکس ۲۰۱۷، ابزار توسعه بازار سرمایه

عصر بازار- به طور عموم روال مرسوم اصناف و صنایع این است که با برگزاری نمایشگاه هایی منظم، از آخرین رویدادها و دستاوردهای صنعت خود با خبر می­ شوند؛ بازارهای پولی و مالی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.

فاینکس ۲۰۱۷، ابزار توسعه بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص برگزاری فاینکس 2017 گفت: نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه طی 10 سال گذشته تاکنون به­ صورت نسبتا منظم برگزار شده و به‌عنوان مهم­ترین رویداد حوزه­ پولی و مالی کشور مطرح است.

    وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاهی می­ تواند به محلی برای جذب مشتریان جدید توسط ارکان درگیر در بازار هدف (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه» و بانک­ها)، مکانی برای معرفی رخدادها و نوآوری های جدید بازار مالی، محلی برای برگزاری گردهمایی­ ها و مشورت­ های تخصصی، جایی برای عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص تبدیل شود.

    این استاد دانشگاه ویژگی های ممتاز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را برشمرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه در شرایط پسابرجام یکی از مهمترین ویژگی های آن است. در حال حاضر بخشی از فرآیندهای دست و پاگیر حضور سرمایه­ گذاران خارجی در بازار سرمایه اصلاح شده و آمادگی بیشتری نسبت به حضور آن­ها وجود دارد، هم­چنین بسیاری از موانع تحریمی برداشته شده و عملا مانعی برای حضور خارجیان به بازار سرمایه کشور نیست، از این لحاظ می توان این نمایشگاه را متمایز دانست.

    وی افزود: همان‌گونه که متولیان بازار سرمایه عنوان کردند، افتتاح حساب برای سرمایه­ گذاران خارجی، نقل و انتقالات منابع پولی و حساب متولی از جمله اتفاقات مهم، طی برگزاری نمایشگاه خواهد بود که رویداد بسیار مهمی است.

    مدیر امور اعضای کانون کارگزاران ادامه داد: از طرفی ویژگی ممتاز دیگر این نمایشگاه ورود ابزارهای نوین مالی در سال گذشته در بورس­های کشور است که در این نمایشگاه می­تواند در نشست­ها و کارگاه ­های تخصصی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

    وی افزود: در کشور هنوز فرهنگ سازی لازم برای بهره برداری از ابزار هایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی برای شاخص سهام، فروش استقراضی و سایر ابزارهای این چنینی خالیست و این نمایشگاه می­ تواند فرصت مناسبی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان درگیر باشد تا این ابزارها در این محیط معرفی شده و توسط عموم مردم شناخته شوند و هم­چنین در خصوص راه ­اندازی برخی از این ابزار همفکری لازم صورت گیرد.

    بهزادفر به فرصت­ های پیش روی مسئولین و ارکان درگیر در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظر مسئولین بورس تاکنون حدودا 11 میلیون کد سهامداری صادر شده که نسبت به جمعیت 80 میلیونی کشور حدودا 14% را تشکیل می­ دهد. این در حالیست که طبق مطالعه موردی صورت گرفته در کشور آمریکا حدودا 55% افراد در سال 2015 سهامدار در بازار سرمایه هستند که این نسبت در چند سال گذشته حتی 65% نیز بود. ضریب نفوذ سایر کشورهای پیشرفته نیز بیشتر از کشورمان است. این موضوع نشان می­ دهد مردم کشور هنوز با بازار سرمایه آشنایی کافی ندارند.

    وی با تاکید بر اینکه طبیعتا فراگیر شدن بازار سرمایه می تواند موجب رشد و اعتلای این بازار شود، گفت: وجود چنین نمایشگاه ­هایی می­ تواند ورود اشخاص بیشتری به بازار سرمایه رقم بزند و به توسعه آن کمک کند.

    این استاد دانشگاه در پایان گفت: برای غنی ­تر شدن این نمایشگاه پیشنهاد می­ شود ارکان درگیر اجرایی از حضور نخبگان علمی و اشخاص باتجربه و پیشکسوت در این نمایشگاه استفاده کنند. واقعیت این است که به رغم آنکه بورس کشورمان سابقه 50 ساله دارد، بورس نوپایی محسوب می­ شود. حضور اساتید مطرح دانشگاه، دانشجوهای رشته­ های مرتبط مالی و پیشکوستان در نمایشگاه و استفاده از نظرات آن­ها در کارگاه­ های تخصصی می­ تواند بسیار مفید و مثمر ثمر باشد.

    برچسب ها