عصر خودرو

گشایش اجلاس هیات خدمات مالی اسلامی به ریاست بانک مرکزی ایران در مالزی

عصر بازار- پانزدهمین جلسه مجمع عمومی سالانه و سی امین جلسه شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی (IFSP) صبح سه شنبه به ریاست قائم مقام بانک مرکزی ایران در مالزی گشایش یافت.

گشایش اجلاس هیات خدمات مالی اسلامی به ریاست بانک مرکزی ایران در مالزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در نشست افتتاحیه این اجلاس های سه روزه که تا روز پنجشنبه در محل بانک مرکزی مالزی ادامه دارد، 'اکبر کمیجانی' قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت.

    وی اظهار امیدواری کرد که تلاش های هیات خدمات مالی اسلامی در خصوص ایجاد تغییرات در نظارت بین بخشی و تلفیقی، تغییرات در جنبه های کلان احتیاطی نظارت بر نهادهای مالی اسلامی، اطلاع رسانی در خصوص آخرین تغییرات انجام شده در استانداردهای آماری نظیر شاخص های سلامت مالی اسلامی و همچنین چالش های پیش روی نهادها و ابزارهای جدید مالی اسلامی جهت پاسخگویی به نیازهای فزاینده جهان کنونی بتواند به کشورهای مختلف در حوزه نظارت صحیح بر موسسات مالی اسلامی کمک کند.

    هیاتی به ریاست کمیجانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بورس اوراق بهادار کشور در این نشست ها شرکت دارد.

    پیش از سخنرانی قائم مقام بانک مرکزی ایران، 'جاسم احمد' دبیرکل هیات خدمات مالی اسلامی با اشاره به رشد بانکداری اسلامی در سال های گذشته، تصریح کرد که تغییرات مهمی در عرصه اقتصاد جهانی رخ داده و از این رو نیاز است قوانین و مقررات جدیدی که متناسب با نیازهای اقتصاد اسلامی باشد مورد توجه متخصصان امر قرار گیرد.

    وی با اشاره به افزایش تعاملات و همکاری ها با جامعه بین الملل، گفت که رشد سریع بانکداری اسلامی ضرورت وضع قوانین و مقررات جدید با هدف حل چالش های موجود را مورد توجه قرار داده است.

    دبیر کل هیات خدمات مالی اسلامی در ادامه سخنان خود بر تقویت دانش بانکداری اسلامی، آشنایی با راه های موثر جهت مقابله با چالش ها و استفاده از کارگاه های آموزشی و یادگیری الکترونیک (e-learning) تاکید کرد و خواستار توجه به این مباحث شد.

    در حاشیه این اجلاس که توسط هیات خدمات مالی اسلامی برگزار شده است، نشست ها و سخنرانی های جانبی با موضوعات تخصصی بانکداری اسلامی انجام می شود.

    با توجه به پایان یافتن دوره مسئولیت دبیرکل فعلی این هیات که برای یک دوره سه ساله در اختیار بنگلادش بوده و انتخابات برای تعیین دبیر کل جدید، نشست سال جاری از اهمیت خاصی برخوردار است.

    بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره ای هیات خدمات مالی اسلامی که متولی برگزاری پانزدهمین جلسه مجمع عمومی سالانه و سی امین جلسه شورای عالی این سازمان است، پیش از این نیز در سال 2005 ریاست جلسات مجمع عمومی سالانه و شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی را بر عهده داشته است.

    هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ایده‌ پردازان و بنیانگذاران اصلی آن به شمار می رود، در سال 2002 تاسیس شده و دبیرخانه آن در مالزی است.

    این سازمان با 188 عضو متشکل از 70 مقام تعیین کننده مقررات‌ و فرایندهای نظارت مالی، 8 سازمان بین ‌المللی و 110 نهاد مالی فعال در 57 کشور دنیا، در حال حاضر از اعتبار و جایگاه مهمی در میان سازمان ‌ها و موسسات بین‌ المللی تعیین استاندارد برخوردار است.

    هیات خدمات مالی اسلامی در واقع کارکرد و نقشی مشابه با کمیته نظارت بانکی بال (بازل)، سازمان بین‌ المللی کمیسیون‌ های اوراق بهادار و انجمن‌ بین ‌المللی ناظران بیمه‌ ای در حوزه‌ های بانکداری، بازار سرمایه و بیمه اسلامی ایفا می‌ کند.

    هدف و ماموریت اصلی این سازمان، ارتقای ثبات و سلامت صنعت مالی اسلامی مشتمل بر بانکداری، بازار سرمایه و بیمه از طریق تدوین‌ استانداردها و رهنمودهای نظارتی است.

    برچسب ها