عصر خودرو

بازار مسکن تشنه افزایش تسهیلات

عصر بازار- بازار مسکن تنها بازاری است که تقریبا تمام کارشناسان، تحول عمده‌ای در سال جدید در آن پیش‌بینی نمی‌کنند و این خبر خوبی برای فعالان بازار و متقاضیان مسکن نیست.

بازار مسکن تشنه افزایش تسهیلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین ،فعالان بازار از تکرار واژه رکود خسته شده‌اند و متقاضیان مسکن هم هرچه بر پس‌انداز خود می‌افزایند و فهرست و شرایط انواع وام‌های خرید را زیر و رو می‌کنند، دستشان به بلندای قیمت نمی‌رسد. کارشناسان معتقدند دولت در افزایش وام خرید مسکن و بهبود شرایط اخذ وام و کاهش مبلغ اقساط، تعلل می‌کند و این تعلل نه به نفع متقاضیان مسکن است نه فعالان بازار.

    رونق بازار مسکن نیازمند تحرک بیشتر دولت در این حوزه است

    حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در سال جدید  گفت: بازار مسکن دوران ثبات و پیش رونق را طی می‌کند و بر این اساس انتظار تحول عمده یا جهش قیمت را در بازار مسکن در نیمه ابتدایی سال 96 نداریم. به نظر نمی‌رسد متغیرهای کلان اقتصادی هم تا نیمه سال تغییر خاصی داشته باشد که بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد. وی با بیان اینکه رونق بازار مسکن نیازمند تحرک بیشتر دولت در این حوزه است، افزود: معتقدم علاوه‌بر اثرپذیری مسکن از متغیرهای کلان اقتصادی کشور، نقش تسهیلات و افزایش سطح آن همیشه در بازار قابل توجه بوده و دولت می‌تواند در این زمینه برنامه‌های جدیدی ارائه دهد و اقدامات موثرتری داشته باشد. یک تحلیلگر اقتصادی نیز با بیان اینکه بازار مسکن طی 3 سال اخیر با تغییر متغیرهایی مواجه شده است،  گفت: تقاضا برای خرید خانه برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش زیادی داشته اما تقاضای مصرفی در این بازار تقویت شده است. منصور غیبی افزود: اقدامات دولت نیز که شامل افزایش تسهیلات و کاهش مبلغ اقساط، افزایش دوره بازپرداخت، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کنترل تورم بوده تا حدودی به ثبات بازار و افزایش تقاضای مصرفی مسکن منتهی شده اما فاصله قیمت خانه و قدرت خرید، کماکان مانع دستیابی بخش عمده متقاضیان به مسکن مناسب است. این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات خرید و بهبود شرایط اخذ وام (حذف کامل زمان خواب سرمایه برای خانه اولی‌ها) محرک بازار مسکن باشد ولی تعللی در این مورد مشاهده می‌شود که به نفع هیچکدام از بازیگران بازار مسکن نیست.

    موانع دریافت تسهیلات از راه سازندگان برداشته شود

    یک مقام مسئول در صنعت ساختمان نیز معتقد است عملکرد سیستم بانکی مانع رونق بازار ساخت‌وساز است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: سهم عمده‌ای از نقدینگی و تامین نقدینگی به عملکرد سیستم بانکی باز می‌گردد اما عملا مشاهده می‌کنیم که سیستم بانکی در یک کارزار نابرابر حوزه تولید مسکن را به نابودی کشانده است، حال سوال این است که چرا نسیم بهاری کوچکی در ابتدای سال 95 وزیدن گرفت اما در نیمه دوم سال 95 سرکوب شد، پاسخ این سوال را می‌توان به این شکل داد که بانک‌ها تحت هیچ شرایطی انضباط مالی را رعایت نمی‌کنند.

    وی تصریح کرد: به عنوان مثال در بهمن‌ماه سال 95 بانک مسکن که متولی اصلی پرداخت تسهیلات به بخش مسکن است، پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن و مشارکت مدنی را ممنوع می‌کند و از 15 بهمن ماه بخشنامه‌ای را صادر کرد که پرداخت تسهیلات به ساخت مسکن ممنوع شد. وی با اشاره به اینکه بخشنامه بانک مسکن اینگونه صادر شد که در ازای پرداخت تسهیلات به ساخت مسکن باید رسوب مالی در بانک‌ها صورت گیرد، گفت: از 16 بهمن‌ماه امسال سازندگانی که قصد تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات را داشتند، متوجه شدند که بانک مسکن هیچ تعهد پرداخت تسهیلات را نمی‌دهد و این عملا یعنی توقف پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن بود. پس مسکن در این بازار پیچ و خم‌دار چگونه می‌تواند رونق بگیرد. پورحاجت تاکید کرد: تا زمانی که موانع دریافت تسهیلات از سر راه سازندگان برداشته نشود، هیچ تغییری در فضای کسب و کار و رونق آن دیده  نخواهد شد.

    برچسب ها