عصر خودرو

علاقه‌مندی میلیاردرهای هندی برای حضور در بندر ایرانی

عصر بازار- در حالی که هند با اجرای پروژه توسعه بندر چابهار به حضور در خلیج فارس نزدیک‌تر می شود، گواتام آدانی و برادران روئیای گروه اسار برای مدیریت پایانه‌ها در این بندر ابراز علاقه‌ کرده اند.

علاقه‌مندی میلیاردرهای هندی برای حضور در بندر ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از میزان, به گفته منابع آگاه هندی که به دلیل محرمانه بودن این موضوع تمایلی نداشتند نام‌شان فاش شود، شرکت  بنادر و منطقه اقتصادی ویژه آدانی که اپراتور بزرگترین بندر هند است و شرکت اسار پورتس در میان شرکت‌هایی هستند که برای مدیریت و اداره دو پایانه در بندر چابهار ابزار علاقه کرده‌اند.

    شرکت ایندیا پورتس گلوبال که مسئول انجام سرمایه گذاری های هند در بنادر خارجی است، 17 مارس شرکت‌ها را برای اعلام آمادگی در یک همکاری استراتژیک دعوت کرد.

    چابهار که خارج از خلیج هرمز قرار دارد، از نظر اقتصادی و ژئوپلوتیکی اهمیت قابل توجهی برای هند دارد زیرا مسیرهای تجارت دریایی جدید و همچنین امکان دسترسی به افغانستان را برای این کشور فراهم می‌کند و از سوی دیگر با حضور رو به رشد چین در منطقه مقابله می‌کند. در شرایطی که چین پروژه کریدور اقتصادی چین- پاکستان را که به بندر گوادار ختم می‌شود پیش می‌برد، این کشور آسیای جنوبی به دلیل تاخیر در توسعه بندر چابهار با انتقاد روبرو شده است.

    جدا از آدانی و اسار، گروه جی ام بکسی که برای چارترینگ، کارگزاری و سایر خدمات کشتی‌رانی در هند شناخته شده‌، برای این منظور ابراز علاقه کرده است.

    سخنگوی اسار در ایمیلی به بلومبرگ گفت: این شرکت به دنبال فرصت‌های رشد در بخشهایی است که در آن‌ها حضور دارد اما در مورد هیچگونه پیشنهاد خاصی اظهار نظر نمی‌کند. اما سخنگوی جی ام بکسی تمایل این شرکت برای حضور در بندر چابهار را تایید کرد. در حالی که سخنگوی آدانی حاضر به اظهار نظر در این‌باره نشد.

    شرکت ایندیا پورتس گلوبال نام شرکت‌ها یا کنسرسیوم واجد شرایط برای حضور در مناقصه این پروژه را تا پایان آوریل اعلام خواهد کرد. ساخت پایانه‌ها در بندر چابهار رو به اتمام است وپروسه تامین تجهیزات هم در جریان است. شریک منتخب پایانه‌ها را به مدت ده سال مدیریت، اداره و نگهداری خواهد کرد.

    برچسب ها