عصر خودرو

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

یورو جایگزین مناسب دلار

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی به تازگی در یک اظهار نظر رسانه ای گفته است که مجموعه تحت امر او مشغول بررسی هایی هستند تا در گزارش های بانک مرکزی ارز دیگری به غیر از دلار مورد استفاده قرار گیرد و به این شکل انجام محاسبه ها تسهیل شود.

یورو جایگزین مناسب دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، به گفته سیف، ارزی که قرار است جایگزین شود می بایست از دو ویژگی برخوردار باشد، اول آنکه در صادرات و واردات کشور ما نقش اساسی و سهم بالاتری داشته باشد و دیگر آنکه آن ارز خودش از ثبات و استحکام لازم برخوردار باشد.
    موضوع تغییر ارز در سیستم گزارش های بانک مرکزی مدتی است در فضای افکار عمومی مطرح است و نظرهای مختلفی بر سر این تصمیم وجود دارد.

    کمال سیدعلی معاون سابق ارزی بانک مرکزی در این خصوص می گوید: چندین ارز هستند که توانایی جایگزینی با دلار را دارند. از جمله آنها می توان به یورو، پوند و ین اشاره کرد، که در میان این ارزها در شرایط کنونی یورو از موقعیت بهتری برخوردار است.
    وی افزود: بعد از دلار عمده تعاملات اقتصادی کشور با یورو صورت می گیرد و این ویژگی این پول را در مرتبه ممتازی نسبت به سایر ارزها قرار داده است و از طرفی هم سهولت تبدیل این ارز به سایر ارزها مطرح است، با توجه به جایگاه کنونی یورو در نظام اقتصادی داخل و جهان می توان این پول را کاندیدای مناسبی برای دلار در نظر گرفت.
    سیدعلی بااشاره به اینکه تصمیم بانک مرکزی در خصوص انتخاب یورو در محاسبه ها باعث اختلال در سیستم اقتصادی کشور نمی شود، خاطرنشان کرد: در وهله اول تصمیم بانک مرکزی شامل حال گزارش هایی می شود که در رابطه با پول های خارجی منتشر می کند و بعد از آن محاسبه هایی است که در خصوص حجم واردات و صادرات و بودجه نویسی انجام می شود. در این گزارش ها در نهایت می بایست یک ارز ملاک محاسبه قرار گیرد اما دلیلی وجود ندارد که فعالیت با سایر ارزها در کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد و به طور حتم چنین تغییری باعث ایجاد تنش در بازار ارزی کشور نمی شود.
    معاون سابق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: اگر محدودیت های تحریمی و اقتصادی برای کشور نبود، می توانستیم از دلار هم به عنوان یک سبد ارزی مناسب استفاده کنیم، اما با توجه به مجموع این شرایط بهتر است تصمیم جایگزینی ارزهای غیردلاری توسط بانک مرکزی زودتر به اجرا در آید.

    برچسب ها