عصر خودرو

آقابزرگی عنوان کرد:

نوسان بی‌مهابای بازار پایه فرابورس چالش بازار سهام

محدودیت دامنه نوسان قیمت سهام برچیده شود

عصر بازار- وی با اشاره به اینکه افزایش یا کنار گذاشتن محدودیت دامنه نوسان قیمت در بازار سهام می تواند حرکتی سازنده و مثبت در جهت گرایش به تحلیل و تعقل در انتخاب پرتفوی به حساب آید،گفت: این امر بالندگی و بلوغ بازار سرمایه را در پی خواهد داشت.

نوسان بی‌مهابای بازار پایه فرابورس چالش بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه به وضعیت امروز بازار اشاره کرد و گفت: ارزش معاملات در اولین روز بعد از تعطیلات هفته دوم فروردین 96 به حدود  116 میلیارد تومان بالغ شد.
    مدیرعامل کارگزاری بانک آینده افزود: بازار سهام در حالی امروز معاملاتی متعادل را پشت سر گذاشت که  کماکان موضوع نوسان بدون محدودیت درصدی بازار پایه ای ها محور تحلیل و توجه فعالان است.

    وی تصریح کرد:این موضوع شاید یادآوری مجددی به مسئولان باشد مبنی بر اینکه تعیین دامنه نوسان و مغایرت آن در بازارهای دیگر می تواند بخشی از انگیزه حضور سرمایه گذاران دربورس باشد تا  با قبول ریسک مشخصی اقدام به خرید و فروش در این بازار نمایند.

    به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه اساسا وضعیت این شرکت ها که در بازار پایه مورد معامله قرار می گیرند ، از لحاظ ارائه اطلاعات به موقع و شفاف ، تفاوت خاصی با سایر شرکت ها ندارد و انتظار می رود با تجربه حذف دامنه نوسان قیمت در بازار پایه ، این موضوع در مورد تمامی  شرکت های بورسی نیز تکرار و در نهایت محدودیت نوسان قیمتی برچیده شود.

    آقابزرگی این را هم یاد آور شد که نه تنها تجربه سایر کشورها دراین زمینه بلکه تجربه بسیار مناسب بازار پایه طی چند هفته گذشته موید این موضوع است که لزوما کنترل نوسان قیمت نمی تواند مانع رشد بی رویه قیمت و یا بازدارنده ریزش آن باشد و بهترین کار برای اعمال چنین سیاستی افزایش حجم معاملات و سهام شناور سهام شرکت ها است.

    وی با اشاره به اینکه افزایش یا کنار گذاشتن محدودیت دامنه نوسان قیمت در بازار سهام می تواند حرکتی سازنده و مثبت در جهت ایجاد گرایش به تحلیل و تعقل در انتخاب پرتفوی به حساب آید،خاطرنشان کرد: این امر بالندگی و بلوغ بازار سرمایه و بورس را در پی خواهد داشت و امیدوارم هر چه سریعتر به این نقطه تصمیم برسیم.

    بر اساس این گزارش، در نخستین هفته معاملاتی بازارهای فرابورس ایران در سال جدید نقل‌ و انتقال 755 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 834 میلیارد ریال در 103 هزار نوبت انجام شد که در این میان بیش از 740 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 558 میلیارد ریال در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) دست به دست گردید.

    همچنین در این مدت در بازار ابزارهای نوین مالی 15 میلیون ورقه به ارزش 6 هزار و 275 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت و شاخص کل فرابورس ایران نیز در هفته‌ای که گذشت در ارتفاع 888 واحدی به پایان رساند.

    در میان 10 صنعت برتر فرابورسی در هفته نخست معاملاتی امسال نیز می‌توان به نام گروه‌هایی از قبیل محصولات شیمیایی و آشامیدنی به جز قند و شکر؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات؛ فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد.

    برچسب ها