عصر خودرو

هامونی با اشاره به میزبانی تابلوی الف بازار پایه فرابورس مطرح کرد؛

بورس کالا آمد، بورس انرژی و سپرده‌گذاری در راهند

عصر بازار- هامونی با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس خبر داد که بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای پذیرش ورود به تابلو الف فرابورس جهت معامله سهام خود هستند.

بورس کالا آمد، بورس انرژی و سپرده‌گذاری در راهند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسکانیوز، امیر هامونی با اشاره به عملکرد این رکن بازار سرمایه در زمینه بین‌المللی گفت: فرابورس ایران در رتبه‌بندی فدراسیون جهانی بورس‌ها  (WFE) در سال 2016 موفق به کسب رتبه هشتم از نظر بازده شاخص در جهان و رتبه سوم در بین بورس‌های منطقه خاورمیانه عضو این فدراسیون شد.

    وی توضیح داد: از تاریخ 26 دی ماه 94 تا پایان آذرماه 95؛ بازدهی شاخص برای بورس تهران 28 درصد و برای فرابورس ایران 27 درصد بوده است که به این ترتیب این دو بورس را در رده‌بندی بیشترین بازده شاخص بورس‌های عضو (WFE) در جایگاه هفتم و هشتم قرار داده است.

    به گفته وی در بازه زمانی مورد بررسی بازدهی شاخص برای بورس نیویورک 9 درصد و بورس عربستان تقریبا 5 درصد بوده و در این مدت بازدهی بورس‌های مطرحی همچون شانگهای و شنزن بیشتر از 12 درصد افت کرده‌اند.

    هامونی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را موجب افت شدید شاخص بورس در کشورهایی مانند ژاپن، مکزیک و کره‌جنوبی عنوان کرد و گفت: اما عملکرد بازار سرمایه ایران به ویژه فرابورس در مقایسه با سایر بازارهای مالی دنیا عملکرد قابل قبولی از لحاظ میزان بازدهی شاخص بود.

    وی همچنین در خصوص آمار معاملات فرابورس در سال 95 نیز توضیح داد: در سالی که گذشت ارزش معاملات فرابورس ایران به حدود 46 هزار میلیارد تومان رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 94 نشان‌دهنده رشد 2 درصدی بود. در همین حال بیش از 80 هزار میلیون ورقه بهادار در بازارهای فرابورس معامله شد و تعداد دفعات معاملات نیز رشد 20 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

    هامونی به اقدامات مهم فرابورس در راستای توسعه ابزارها و بازارهای نوین مالی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و بزرگ که دارای دو تابلو رشد و دانش‌بنیان است، رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پذیره‌نویسی نخستین اوراق رهنی بازار سرمایه مربوط به بانک مسکن، عرضه اولیه سهام چند شرکت به روش بوک بیلدینگ و ... از جمله اقدامات مثبت فرابورس در سال گذشته به شمار می‌روند که در این میان شاهد مشارکت گسترده سهامداران و فعالان بازار سرمایه در پذیره‌نویسی‌های صورت گرفته، عرضه‌های اولیه و ... بودیم.

    ورود بورس کالا در تابلوی الف، از اقدامات مهم 95

    هامونی با اشاره به پذیرش سهام بورس کالای ایران در تابلو الف بازار پایه فرابورس گفت: سهام بورس کالا همانند باقی شرکت‌ها در فرابورس پذیرفته‌شده است و این بورس پس از طی مراحل پذیرش به تابلو الف بازار پایه آمده و در این خصوص باید گفت پذیرش و معامله سهام یک شرکت بورسی در فرابورس اقدام بسیار مهمی تلقی می‌شود.

    به گفته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، بورس انرژی و نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال طی کردن مراحل قانونی برای پذیرش ورود به تابلو الف فرابورس جهت معامله سهام خود هستند.

    وی ورود سهام بورس‌های کالایی در تابلو معاملات فرابورس را موجب بهبود روند معاملات در بورس کالا و بورس انرژی دانست و گفت: این مهم گام بزرگی در خصوص شفاف‌ کردن و روان‌سازی انجام معاملات و فراهم شدن زمینه‌های لازم به منظور تقویت این دو بورس است که ماموریت تامین مالی آنها را نیز بیش از پیش موجب خواهد شد.

    هامونی تاکید کرد: درخواست ما از تمامی شرکت‌ها عرضه محصولات خود در بورس کالا است، زیرا این اقدام باعث شفافیت در ورودی و خروجی‌های شرکت‌های حاضر در بورس و ایجاد شفافیت معاملات بازار سرمایه و در نتیجه نقد شوندگی بیشتر می‌شود.

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در پایان شاخص بورس را به عنوان شاخص پیشرو در اقتصاد کشور دانست و گفت: روند اقتصادی کشور را می‌توان از طریق شاخص بورس جست‌وجو کرد و گذشته از آن شاخص بورس می‌تواند نشانگر رشد اقتصادی و میزان رونق در اقتصاد کشور باشد و در واقع برایند انتظارات فعالان اقتصادی و در واقع برایندی از رشد اقتصادی کشور است.

    وی اظهار کرد: گاهی اوقات صحبت‌هایی در خصوص وضعیت نامساعد اقتصاد ایران می‌شود در صورتی که اگر اقتصاد کشورمان را به نسبت اقتصاد دنیا مورد ارزیابی قرار دهیم متوجه اقتصاد ضعیف دیگر کشورها نسبت به ایران خواهیم شد.

    برچسب ها