عصر خودرو

بهزادفر:

پیش بینی رشد بورس در نیمه دوم فروردین

کاهش تورم نشان دهنده ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است

عصر بازار- یک استاد دانشگاه با بیان این که کاهش نرخ تورم و مثبت شدن تراز تجاری کشور نشان دهنده ایجاد ثبات و رشد اقتصاد کشور است، گفت: بررسی وضعیت بازار سرمایه در هشت سال گذشته نشان می دهد که بورس در نیمه دوم فروردین نیز همانند نیمه های اول روند مثبتی دارد تا وارد فصل مجامع سالانه شرکت ها شود.

پیش بینی رشد بورس در نیمه دوم فروردین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس در همه روزهای کاری هفته گذشته مثبت بود که این موضوع در 6 سال گذشته بی سابقه بود. در دوره زمانی یاده شده، بورس بازدهی نیم درصدی داشت و شاخص کل آن نیز به رقم 77 هزار و 584 واحد رسید.

    'بهنام بهزادفر' مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درباره وضعیت بازار سرمایه، گفت: به طور معمول، اشخاص حقوقی و سهامداران در ایام نوروز فعالیت زیادی ندارند، در نتیجه به معاملات این روزها نمی توان وزن زیادی داد؛ اما تحرکات مناسبی در گروه های خودرو و قطعه سازی، گروه موسوم به یوتیلیتی (مواد پایه و معدنی)، رایانه و سهم های بازار پایه فرابورس انجام شد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بررسی وضعیت بازار سرمایه در هشت سال گذشته نشان می دهد که بورس در نیمه دوم فروردین نیز همانند نیمه های اول روند مثبتی دارد تا وارد فصل مجامع شود.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: رفتار بازار در فصل مجامع در سال های گذشته متناقض بوده است؛ در دوره هایی که تورم زیاد بوده و در بازار رکود نیست، اغلب شرکت ها می توانند سود مناسبی تقسیم کنند و در نتیجه بازار به این فصل، واکنش مثبت نشان می دهد.

    بهزادفر ادامه داد: در چند سال اخیر نیز که وضعیت نقدینگی شرکت ها مناسب نبوده بازار به مجامع، واکنش منفی نشان داده که پیش بینی می شود این روال چند سال اخیر در بهار امسال نیز پابرجا باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در روزهای انتهایی سال 95 و ابتدای سال 96 چند آمار مهم اعلام شد که برای پیش بینی وضعیت آینده بازار سرمایه بسیار بااهمیت است، گفت: مهم ترین آن، اعلام نرخ تورم سال 95 است که بانک مرکزی آن را 9 درصد اعلام کرد که بدین ترتیب، پس از 26 سال کشورمان در ردیف کشورهای با نرخ تورم یک رقمی قرار گرفت.

    این استاد دانشگاه یادآور شد: به طور عموم، کاهش نرخ تورم برای بورس مناسب نیست، اما در مجموع برای اقتصاد کشور ثبات می آورد.

    بهزادفر افزود: در مجموع، هر میزان نرخ تورم بیشتر باشد شرکت ها با نرخ بیشتری محصولات خود را می فروشند، در نتیجه سوددهی آنها بیشتر خواهد شد.

    وی اضافه کرد: به عنوان مثال، تورم در سال های 91 و 92 به ترتیب 31 و 35 درصد بود و بازدهی بورس نیز 42 و 105 درصد بود که یکی دلایل این رشد بازار، رشد نرخ تورم بود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دومین آمار مهم نیز مربوط به تراز تجاری کشور است که توسط گمرک ایران منتشر شد. این آمار نشان می دهد تراز تجاری کشور که صادرات نفت در آن محاسبه نمی شود، در سال 95 به صورت جزئی مثبت بوده است.

    این استاد دانشگاه با بیان این که این موضوع که برای دومین سال پیاپی رخ می دهد در 37 سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت: این موضوع می تواند منجر به تقویت ریال شود و در صورت ادامه آن، رشد قیمت دلار را نمی توان متصور بود.

    وی اضافه کرد: از سوی دیگر این رشد تراز تجاری به دلیل رشد صادرات کشور نیز بوده که برای اقتصاد کشور و به تبع آن بورس اتفاق مبارکی است.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ های جهانی مواد پایه و معدنی (کامودیتی ها) نیز گفت: افت قیمت «متانول» و «اوره» نگران کننده است. متانول بازار سی.اف.آر (CFR) چین از محدوده 360 دلار در 2 ماه گذشته به محدوده 290 دلار رسیده و اوره هم افت 40 دلاری داشت که در سهام مرتبط، تاثیرگزار است.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: به جز این دو مورد، قیمت نفت و بقیه کامودیتی ها تحرک خاصی نداشتند. البته نفت پس از 10 درصد افت و رسیدن به 50 دلار رشد مناسبی داشته و به به محدوده 53 دلار رسید.

    برچسب ها