عصر خودرو

در سال ۱۳۹۵؛

پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشور اول شد

عصر بازار- پتروشیمی در بخش رقابت های صادراتی محصولات غیر نفتی در سال ۱۳۹۵ مدال طلا را از آن خود کرد.

پتروشیمی در صادرات غیر نفتی کشور اول شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محصولات پتروشیمی در سال گذشته موفق شد، مقام نخست صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهد. در سال 1395 حدود 14.3 میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی ایران صادر شد که نشان از سهم 32.6 درصدی پتروشیمی از مجموع صادرات دارد.

    براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرکات کشور، در سال 95 در کل 43.9 میلیارد دلار کالا از ایران به مقصد کشورهای دنیا صادر شده است که وزن تقریبی آن معادل 129 میلیون تن کالا می شود،‌ این در حالی است که در سال 94 ، ارزش صادرات ایران 42.4 میلیارد دلار بوده است .

    با نگاهی به این آمار ها مشخص می شود که مانند سال های گذشته،‌ مدال طلایی صادرات بر گردن محصولات پتروشیمی قرار دارد. در سال 95 حدود 14.3 میلیارد دلار از محصولات پتروشیمی ایران به دیگر کشورها صادر شده است که نشان از سهم 32.6 درصدی پتروشیمی از مجموع صادرات دارد.

    این در حالی است که در سال 95، سهم پتروشیمی از صادرات ایران 30.9 درصد بوده و ارزش صادراتی این محصولات نیز در آن سال 13.1 میلیارد دلار را شامل می شود.

    توجه به صادرات پتروشیمی از آن جهت اهمیت دارد که تولید این محصولات در حلقه های نهایی ارزش قرار گرفته و صادرات آن می تواند ارزش افزوده بالاتری را نصیب کشور کند.

    در واقع تولید محصولات نهایی پتروشیمی و صادرات آن،‌یکی از بهترین راه های جلوگیری از خام فروشی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که علاوه بر ایجاد درآمد ارزی برای کشور،‌در اشتغالزایی نیز سهم به سزایی خواهد داشت.

    بعد از پتروشیمی،‌ میعانات گازی سهم 16.6 درصدی را در صادرات سال گذشته به خود اختصاص داده است. آمارها نشان می دهد که ایران در سال 95 7.3 میلیارد دلار میعانات گازی صادر کرده است. این اعداد در حالی مطرح می شود که در سال 94، میزان صادرات میعانات از کشور، ‌4.6 میلیارد دلار و معادل 11 درصد مجموع صادرات بوده است.

    بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید میعانات گازی از این میدان مشترک از عمده ترین دلایل افزایش صادرات آن به شمار می رود. البته به نظر می رسد با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس‌ و مصرف میعانات در آن،‌ میزان صادرات این محصول کاهش پیدا کرده و در مقابل فرآورده های با کیفیت تر مانند بنزین و نفت گاز در سبد صادراتی ایران جای خود را باز کند.

    همین دو محصول یعنی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی حدود 50 درصد از صادرات ایران را از نظر ارزشی شامل شده اند.

    سایر محصولات ایرانی نیز 50 درصد مابقی را تشکیل می دهد که عمده آنها به 5 کشور چین، امارات،‌ عراق،‌ترکیه و کره جنوبی صادر شده است.

    برچسب ها