عصر خودرو

یک استاد دانشگاه جایگاه بازار سرمایه در تحقق شعار امسال را بررسی کرد؛

نقش بورس کالا در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

عصر بازار- یک استاد دانشگاه ایجاد رقابت سالم در فضای کسب و کار را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با جلو گیری از رانت های مالی و اطلاعاتی، بازار سرمایه می تواند نقش بی بدیلی ایفا کند.

نقش بورس کالا در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مالک رحمتی، استاد دانشگاه با اشاره به شعار امسال گفت: در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال یکی از اثر گذارترین نهادها برای تحقق عملی این استراتژی نظام بازار سرمایه کشور است که می تواند به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور عمل کند.

    وی ادامه داد: هر چند که بازار سرمایه دماسنج اقتصاد واقعی است ولی با نقش آفرینی که این بازار به ویژه در بورس کالا در شرایط  فعلی اقتصاد ایران می‌تواند انجام بدهد نتایج آن به رشد جهشی اقتصاد و رونق تولید ملی منجر خواهد شد .

    مالک رحمتی با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال باید هدف گذاری دو برابر شدن حجم بازارسرمایه یک اولویت اساسی باشد، گفت: همه بازیگران و دست اندرکاران اقتصادی کشور باید به تحقق این مهم کمک کنند تا یکباره شاهد جهشی واقعی در مردمی کردن اقتصاد کشور باشیم. یعنی بسیاری از شرکت های دولتی در سال جاری واقعا باید خصوصی سازی شده و به مردم واگذار شود . وقتی شرکتی واگذار می‌شود و مردم سهامدار می‌شوند آثار مثبتی را به همراه دارد که از جمله آن می توان تعلق خاطر مردم برای استفاده از تولید و محصول آن بنگاه اقتصادی اشاره کرد.

    وی افرود: این موضوع در حالی منجر به رونق تولید ملی و ایرانی خواهد شد که از محل درآمد حاصل از این واگذاری ها دولت می تواند بسیاری از پروژه های نیمه تمام و یا توسعه ای خود را اجرا کند و به نوعی تامین مالی ارزان انجام پذیرد. همچنین این موضوع شفافیت در عملکرد را نیز به همراه خواهد داشت که بهترین و آسان ترین راه برای مبارزه و جلوگیری از فسادهای مالی و رانتی است .

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه عنوان کرد: بخش خصوصی و سایر نهاد های غیر دولتی و عمومی باید امسال در عرضه شرکت های خود در بازار سرمایه اقدام اساسی و اثر گذار انجام دهند تا ضمن استفاده از مزایای یاد شده در معرفی محصولات خود نقش اثر گذاری ایفا کنند؛ زیرا وقتی سهام شرکتی در بازار عرضه می شود بدلیل وجود بیش از هفت میلیون کد معاملاتی حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه ایران ،بهترین معرفی و تبلیغات برای آن شرکت و محصولات تولیدی آن به وجود می آید.

    وی با اشاره به اینکه این شناخت در رونق تولید ملی و داخلی نقش بسزایی دارد، تاکید کرد: وقتی تولید داخلی رونق می‌گیرید به تبع آن اشتغال پایدار هم محقق می شود بنابراین یکی از اثر بخش ترین راهکارها برای فعال سازی شرکت ها و رونق تولید داخل  و ایجاد و تقویت اشتغال پایدار سوق دادن شرکت ها و مردم به سمت بازار سرمایه است.

    رحمتی معتقد است اگر در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال بتوان تعداد شرکت های حاضر در بورس و فرا بورس و حجم معاملات بورس کالا و انرژی را دو برابر کرد بطور حتم در مقوله رونق تولید داخلی، رفع بیکاری و رشد اقتصادی نتایج  قابل توجهی خواهیم داشت.

    وی افزود: یکی دیگر از راه هایی که به اشتغال و تولید کمک شایانی انجام می دهد ارتباط اثر گذار بین صنعت و دانشگاه است که چندین دهه است در این زمینه صحبت و برنامه ارایه می شود ولی آنطوری که باید تحول ایجاد کند محقق نشده که با راه اندازی  و تقویت نقش بورس ،ایده و نواوری این مهم زودتر به نتیجه می‌رسد .

    به باور این استاد دانشگاه باید در سال جاری بسیاری از  این ایده ها و خلاقیت ها و نو آوری های جوانان این مرزو بوم با سرعت قابل توجهی از طریق بورس به صنعت و تولید وصل شود تا ضمن بهره مندی مردم از نتایج این ابتکارات ،منجر به ایجاد اشتغال نیز بشود چرا که این راهی است که در افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی موثر بوده و کشور را از بسیاری از واردات می‌تواند بی‌نیاز کند .

    وی ادامه داد: از ثروت‌های بزرگ این کشور به غیر از نفت و گاز و معدن ، نیروی انسانی تحصیل‌کرده آماده به کار است که امروزه از آن غافل هستیم. این حجم نیروی انسانی با روحیه کاری و خلاقیت، تحولی می توانند در اقتصاد به وجود آورند که در این میان بورس  و بازار سرمایه می تواند به عنوان پلی بین نخبگان دانشگاهی  و صنعت عمل کند و با عرضه و وصل ایده ها و اختراعات و نوآوری،  این نخبگان به تولید و سرمایه گذاری رشد و جهشی را در اقتصاد ملی شاهد خواهیم بود  .

    رحمتی ایجاد رقابت سالم در فضای کسب و کار را یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با جلوگیری از رانت های مالی و اطلاعاتی بازار سرمایه می تواند نقش بی‌بدیلی ایفا کند به عنوان مثال بورس کالا می تواند این فضای رقابت سالم در عرضه کالای ایرانی را به وجود آورد تا جلوی واردات بی رویه گرفته شود .

    وی افزود: بورس کالا باید در راستای تحقق شعار سال، برنامه جامعی را برای رساندن کالای تولید داخل به دست مصرف کننده با رعایت تمامی استاندارهای کیفیت ارایه نماید از این طریق می شود به تولید با کیفیت تولید کننده داخلی کمک کرد و محصول ایرانی را با کیفیت خوب و قیمتی مناسب ،به مصرف کننده رساند.

    رحمتی ابراز امیدواری کرد: با هم افزایی  و همفکری بین همه مسئولان دولت و فعالان بخش خصوصی ،دولتی و غیردولتی سال پیش رو سال توسعه و رشد بازار سرمایه کشورمان باشد، هر چند برای تسریع در این رشد نیازمند برخی اصلاحات اساسی در نظام بانکی کشور به ویژه در کاهش نرخ تسهیلات و سود سپرده های بانکی  و برخی قوانین مالیاتی و تامین احتماعی هستیم .

    وی در خاتمه با پیش بینی روند بازار سهام تا انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازار در سه ماهه اول در حالت تعادل بوده  و هر کاهش و افزایشی بیشتر هیجانی و ناشی از فضای  حاکم بر انتخابات  خواهد بود  اما در کل سال ٩٦با فعالیت هایی که دولت و بخش خصوصی در راستای حمایت از بازارسرمایه در مسیر اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال  از جمله اصلاح نظام بانکی و ارایه بسته حمایتی از تولید داخلی ،انجام خواهند داد سال همراه با رشد بازار سرمایه خواهد بود.

    برچسب ها