عصر خودرو

تحلیلگر کارگزاری آگاه؛

امسال کامودیتی ها سرنوشت بازار را رقم می زنند

عصر بازار- بازار سرمایه در سال جدید شروعی منطقی خواهد داشت و شرایط کلی اقتصاد کشور تعیین کننده روند آتی آن خواهد بود.

امسال کامودیتی ها سرنوشت بازار را رقم می زنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد منتظری، تحلیلگر کارگزاری آگاه با بیان مطلب فوق چشم انداز بورس در سال جدید را ترسیم کرد و گفت: در ظاهر انتخابات ریاست جمهوری پیش روی کشور و همچنین مسئله اجرای برجام دو عامل مهم موثر بر بازار سرمایه محسوب می شوند که به نحوی از انحا موجب رشد یا ثبات بورس خواهند بود. 

    وی ادامه داد: در ابتدا انتظارات غیر منطقی از برجام وجود داشت که امروز منطقی شده است و به نظر می رسد انتظاری که می توان از برجام داشت همین حالت فعلی است. از یکسو نه می توان انتظار غیر منطقی از برجام داشت و از سوی دیگر  بعید به نظر می رسد که شرایط و یا سیاست های ایالات متحده اجرای برجام را سخت تر کند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد قرار داد های منعقد شده محصول برجام، همچنان پا برجا خواهد بود و همچنین لغو آن نیز دور از منطق به نظر می رسد و در نتیجه از این پس فرآیند آن تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

    تحلیلگر کارگزاری آگاه ادامه داد: بزرگترین رویداد سال جاری برگزاری انتخابات است که در انتهای اردیبهشت ماه برگزار می شود و به همین خاطر بازار در چند ماه اول سال ممکن است با نوسان روبرو باشد که پس از انتخابات مسیر خود را پیدا می کند و به شرایط عادی باز خواهد گشت.

    وی افزود: بعد از انتخابات می توان انتظارات بهتری از بازار داشت؛ به خصوص اگر دولت فعلی تداوم فعالیت پیدا کند انتظار داریم که از اواسط تابستان تا انتهای سال، بازار رفتار طبیعی و بهتری داشته باشد.

    منتظری ضمن ترسیم چشم انداز بازار سرمایه در سال 96 عوامل موثر بر بازار را بر شمرد و گفت: حدودا 50 درصد بازار ما را شرکت های کالایی تشکیل داده و در واقع  50 درصد ارزش بازار ما متاثر از کامودیتی هاست.

    وی با بیان اینکه طبعا وقتی بحث کامودیتی ها مطرح می شود باید به قیمت های جهانی مراجعه و همچنین به تفاوت نرخ پول ملی و ارز از جمله دلار توجه کرد، گفت: برای آنکه بخواهیم تحلیل منطقی از بازار سرمایه کشور ارائه کنیم باید قیمت جهانی کامودیتی ها و تفاوت های نرخ ارز را در نظر بگیریم و بی شک دو عامل مهم قیمت جهانی و همچنین ارزش پول ملی یکی از اساسی ترین محرک های بازار سرمایه در سال جاری خواهد بود.

    این کارشناس بازار  ادامه داد: نکته دیگری که همیشه بر بازار تاثیر دارد نرخ سود بانکی و سود بدون ریسک است که ضروری است در سال جاری از روندی منطقی و عقلانی پیروی کند و در صورتی که فرآیند آن اصلاح نشود می تواند به بازار سرمایه آسیب بزند.

    تحلیلگر کارگزاری آگاه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال جاری از نرخ ارز یا ارزش پول ملی، نرخ جهانی کالاها و نرخ سود بانکی متاثر خواهد بود گفت: نرخ دلار و همچنین میزان سود بانکی متاثر از متغیر های سیاست داخلی و اقتصاد کلان کشور است و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است، انتظار می رود در سه ماه ابتدایی سال، نرخ دلار بدون تغییر بماند.

    وی در خصوص نرخ سود بانکی نیز گفت: معمولا فروردین ماه سود بانک ها یک یا دو درصد کاهش پیدا می کند اما به نظر نمی رسد سود بانکی به زیر 19 درصد برسد و در واقع همان مبلغ سال گذشته است.

    منتظری با بیان اینکه در سال جاری تغییر جدی در نرخ ارز و همچنین نرخ سود بانکی را شاهد نخواهیم بود گفت: با توجه به ثبات دو متغیر اول به نظر می رسد آنچه بیش از همه بازار سرمایه ما در سال جاری را متاثر خواهد کرد قیمت جهانی کامودیتی ها است. 

    وی افزود: در حال حاضر قیمت های جهانی طی یک سال گذشته با رشد روبرو بوده و خیلی از کالاها از جمله نفت ، محصولات کشاورزی و پتروشیمی حدودا از 50 درصد تا 100 درصد رشد داشته اند و به نظر می رسد از این پس باید شاهد رشد با شیب کم آنها باشیم. 

    وی در پایان گفت: محرک های اصلی شامل نرخ ارز، نرخ سود بانکی در سه ماه ابتدایی سال تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نخواهد داشت اما قیمت جهانی کالاها ممکن است در سه ماه اول سال تغییراتی در بازار سرمایه ایجاد کند.

    برچسب ها