عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بازار سرمایه الگوی مناسب برای بهبود تولید و اشتغال

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه بر ورود بانک مرکزی به عنوان بازارگردان بازار بانکی تاکید کرد و گفت: نیاز به متغیرهایی از جمله ورود سرمایه‌گذار خارجی و تزریق پول جدید به اقتصاد به دلیل شرایط خاص و برای تحرک اقتصادی وجود دارد.

بازار سرمایه الگوی مناسب برای بهبود تولید و اشتغال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بهروز خدارحمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: به نظر می‌رسد، به جای بررسی نقش بازار سرمایه در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باید گفت، بازار سرمایه چطور می‌تواند الگویی برای تحقق تولید و اشتغال باشد.

    وی افزود: اتفاقی که در جامعه ایرانی و اقتصاد افتاده اینکه به مدت زیادی بجای اینکه افراد به بخش مولد اقتصاد اهمیت بدهند و به بخشی که قرار است، در بلند مدت تولید را پشتیبانی و موجب اشتغال شود، به بخش‌های دلالی و فعالیت‌های بازرگانی و واردات و صادرات اهمیت بیشتری داده شده است.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، دلیل اینکه بازار سرمایه ایران تاکنون سهم قابل توجهی در اقتصاد پیدا نکرده، این است که عنوان می‌شود، شفافیت در بازار سرمایه در برخی بخش‌ها بیش از اندازه شده و در عین حال به دلیل اندازه و سهم ناچیز در اقتصاد، نمی‌تواند محرک رونق اقتصادی شود.

    خدارحمی با بیان این که بخشی از کارکرد بازار سرمایه مورد توجه قرار نگرفته و موجب تضعیف این بخش شده، گفت: بازار سرمایه به عنوان بخش شفاف اقتصاد است که می‌تواند آرمان‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید و توجه به اشتغال را محقق کند.

    وی افزود: اندازه بازار سرمایه امروزه در حدی نیست که به عنوان محرک عمل کند، اما به عنوان یک الگو می‌تواند مطرح شود، به طوری که می‌توان از این الگو به منظور شفاف سازی اقتصاد و امکان تامین مالی همه بخش‌ها در یک بازار رقابتی استفاده کرد.

    به باور این مقام مسئول، اگر بازار پول کشور، سازمان امور مالیاتی ،گمرک و مابقی نهادهای اقتصادی می‌خواهند به تحقق شعار امسال کمک کنند، بهترین الگوی آنها فعالیت شرکت های بازار سرمایه است که هیچ ابهامی در مورد اطلاع رسانی فعالیت آنها نیست و می‌توان همواره بودجه و یا اطلاعات مختلفی از آنها مبنی بر اینکه کدام بخش تولید و یا اشتغال را می‌توانند محقق کنند، در خواست کرد.

    وی گفت: چنانچه به یک بنگاه معدنی امتیازی از جنس تسهیلات ارزان داده می شود، متقابلاً باید از آن بنگاه خواست که به همان میزان نیز اشتغال ایجاد کند، تا وضعیت تولید سامان یابد، چرا که این بنگاه تنها بخشی است که می‌تواند به اقتصاد تعهد دهد.

    خدارحمی در برابر این پرسش که وضعیت سیاست‌های پولی و بانکی در سال جاری با توجه به تداوم رکود و عدم گردش نقدینگی با توجه به وابستگی تولید و صنعت کشور به بانک‌ها چگونه خواهد بود؛ گفت: مهم‌ترین اصلاح و تجدید ساختاری که بازار پول ناگزیر به عمل کردن به آن در سال جاری است، ساماندهی بازارهای غیر متشکل و موسسات غیر مجاز است، زیرا بزرگ ترین بخشی که از سیاست های بانک مرکزی تبعیت نمی کند، وجود موسسات غیر مجاز پولی و اعتباری است .

    وی گفت: امروز در حالی عدم کاهش نرخ سود بانکی با انتقاد سرمایه گذاران مواجه شده که نتیجه هرگونه کاهش سود ، خروج پول از بانک های خوشنام و منضبط و ورود به موسسات غیر مجاز را در پی خواهد داشت که با هر نرخ دلخواهی سود موهوم پرداخت می‌کنند.

    خدا رحمی بر ورود بانک مرکزی به عنوان بازار گردان در بازار بین بانکی و تعدیل نرخ های لجام گسیخته اوراق بدهی تاکید کرد و گفت: به دلیل شرایط نقدینگی خاص کشور و حجم مطالبات مشکوک الوصول، به نظر می‌رسد به متغیرهای بیرونی از جمله سرمایه‌گذار خارجی و تزریق پول جدید در اقتصاد کشور به منظور تحرک اقتصاد به عنوان یک ضرورت مورد نیاز است.

    برچسب ها