عصر خودرو

نماد معاملاتی ۳۳ شرکت پشت درهای بورس تهران متوقف مانده است

عصر بازار- با آغاز سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تا تاریخ ۹ فروردین‌ماه ۹۶ نماد معاملاتی ۳۳ شرکت و بنگاه اقتصادی در تابلوی معاملات بورس تهران متوقف مانده است، با احتساب ۴۴ نماد معاملاتی متوقف در فرابورس این تعداد به ۷۷ نماد می‌رسد.

نماد معاملاتی ۳۳ شرکت پشت درهای بورس تهران متوقف مانده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سال 1396 در حالی به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده که یکی از الزام‌های تحقق این شعار در شرایط سخت اقتصادی امسال حمایت از سرمایه‌گذاری و جایگزین کردن ابزارهای ایجابی به جای اقدام های سلبی به منظور جذب و به کارگیری سرمایه گذاری مولد اقتصادی است.

    بدون شک یکی از این اقدام‌ها، تلاش برای افزایش شفافیت اطلاعاتی و نحقق بازار کارآمد با فراهم کردن بستر آزاد ورود و خروج معامله گران در بازار سرمایه است که افزایش نقدشوندگی دارایی های مالی از جمله سهام را می تواند در بر داشته باشد.

    این در حالی است که طولانی شدن زمان توقف نماد معاملاتی شرکت ها و بنگاههای اقتصادی به عنوان تنها ابزار سلبی متولیان بازار سرمایه برای استخراج و دریافت اطلاعات دقیق یا گزارش های مالی ناشران بورسی و غیر بورسی نه تنها با تئوری بازار کارآمد در تناقض است، بلکه به فراری دادن سرمایه گذار خرد و حتی کلان با سرکوب تقاضا و تحمیل ریسک‌های پر مخاطره بدون امکان محاسبه و اندازه گیری در دوره های دستکم میان مدت سرمایه گذاری می انجامد.

    از سوی دیگر توقف طولانی مدت و نا معلوم نماد معاملاتی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که هدف از سهامی عام شدن آنها حداکثر سازی ثروت سهامداران با ارتقای ارزش ذاتی سهام است، به تبع حبس نقدینگی و عدم گردش آن در دوره توقف نماد مغایر با اصول شرعی و حتی قانون بازار سرمایه مبنی بر عدم تضییع حقوق صاحبان سهام خواهد بود.

    به این موضوع می بایست افزایش ریسک انتشار اطلاعات موهوم و سوق دادن ناشر به سمت تبانی و یا حساب سازی را افزود که توقف طولانی مدت نماد معاملاتی سبب فراهم شدن زمینه آن است.

    بر اساس این گزارش، دلایل عمده توقف نماد شرکت‌های بورسی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران شامل؛ برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام، برگزاری جلسه هیئت مدیره در مورد تغییر سرمایه، سررسید پرداخت سود علی‌الحساب و سررسید نهایی اوراق مشارکت ، تغییر طبقه‌بندی اوراق بهادار از تابلو یا تالاری که در آن فعال است ، عدم رعایت ضوابط اطلاع‌رسانی مطابق مقررات ، اظهار نظر "مردود" یا "عدم اظهار نظر" حسابرس و بازرس قانونی نسبت به صورتهای مالی یا حساب‌های اوراق بهادار و در نهایت مظنون شدن به استفاده از اطلاعات ‌نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادار است.

    در مجموع بر اساس قانون بازار سرمایه می‌توان دوره توقف نماد معاملاتی را حداکثر 72 ساعت تا 5 روز معاملاتی تعیین کرد. هر چند که بر اساس همین قانون دوره توقف نماد قابل تمدید است، اما مطابق با دستورالعمل‌های اجرایی قانون بازار سرمایه مصوب اول آذر ماه 1384 مجلس شورای اسلامی ، سازمان بورس می‌تواند پس از گذشت دوره‌های توقف فوق با انتشار مستقیم گزارش شفاف سازی، امکان بازگشایی نماد معاملاتی را برای عموم سهامداران فراهم کند.

    جدای از توقف 44 نماد معاملاتی مختلف در تابلوی معاملات فرابورس ایران ؛ هم اکنون در بورس اوراق بهادار تهران تا تاریخ 9 فروردین ماه 1396 تعداد 33 نماد معاملاتی شرکت‌های مختلف متوقف هستند که طولانی ترین دوره توقف نماد به شرکت آلومینیوم ایران تعلق دارد. نماد معاملاتی این شرکت از تاریخ سوم آبانماه 1394 یعنی از حدود یک سال و نیم پیش به دلیل آنچه که «تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم » از سوی ناظر بازار اعلام شده متوقف مانده است.

    همچنین نماد معاملاتی شرکت کاشی نیلو از تاریخ 28 دی ماه 1394 تا کنون به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم در بورس تهران متوقف شده است. نماد معاملاتی بانک صادرات اما از تاریخ 29 تیرماه 1395 به دلیل برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران تا کنون متوقف مانده است.

    همچنین نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی به دلیل «تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم» از تاریخ 13 مرداد ماه 1395 تا کنون با توقف منجر شده است. نماد معاملاتی کنتور سازی ایران نیز به دلیل آنچه که از سوی ناظر بازار سهام «سایر موارد» اعلام شده از تاریخ 13 شهرویور ماه 95 تا به امروز همچنان متوقف شده است.

    در این میان نماد معاملاتی دوده صنعتی پارس به دلیل آنچه که « سایر موارد» از سوی ناظر بازار سهام عنوان شده همچنان با توقف روبرو است. نماد معاملاتی سیمان کارون اما از تاریخ 4 آبانماه 1395 تا به امروز به دلیل برگزاری مجمع عادی بطور فوق العاده در بورس تهران متوقف است.

    بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی چینی ایران از 10 آبانماه 1395 و کاشی و سرامیک حافظ از 29 آبانماه 1395 به دلیل آنچه که از سوی ناظر بازار سهام «سایر موارد » عنوان شده همچنان با توقف نماد معاملاتی مواجه است. در این دوره زمانی نماد معاملاتی بانک پارسیان نیز به همین علت از تاریخ 15 آبانماه 1395 تا به امروز در تابلوی بورس تهران متوقف می باشد.

    در آذر ماه 1395 اما نماد معاملاتی بانک پاسارگاد، ذغال سنگ نگین طبس و سازه پویش به ترتیب به دلیل «سایر موارد» تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم و برگزاری مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده همچنان از سوی ناظربازار سهام متوقف هستند. در 29 دی ماه پارسال نیز نماد معاملاتی پارس پامچال در بورس تهران به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده که تا به امروز ادامه دارد.

    اما در بهمن ماه سال گذشته نماد معاملاتی سهام شرکت های سیمان صوفیان،کشت و صنعت پیاذر،بهنوش ایران،معدنی دماوند و پارس الکتریک متوقف شدند که تا به امروز همچنان برای سهامداران این شرکت ها غیر قابل معامله هستند.

    در نهایت طی اسفند ماه سال 1395 نماد معاملاتی شرکت های کمک فنر ایندامین،دارو سازی زاگرس فارمد پارس،سیمان تهران،سیمان دورورد،خوراک دام پارس،قند شیرین خراسان،قند اصفهان،قند نقش جهان،تامین ماسه ریخته گری،هلدینگ سرمایه گذاری توکا فولاد، توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری نیرو متوقف شده اند.

    با آغاز معاملات بورس تهران در سال 1396 نیز در نخستین روز معاملاتی این بازار نماد معاملاتی بانک سینا به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم تا کنون متوقف است و آخرین نماد معاملاتی این بازار نماد شرکت سایپا آذین است که به دلیل جلسه هیات مدیره در مورد تغییر سرمایه از تاریخ 9 فروردین ماه 1396 با توقف نماد از سوی ناظر بازار سهام مواجه می باشد.

    بر اساس این گزارش، توقف نماد معاملات (Trading Halt) به وضعیتی در بازار سهام اطلاق می شود که معامله بر روی یک سهام خاص برای مدت معینی توسط سازمان بورس اوراق بهادار متوقف شود. 

    مطابق با مادۀ 19 فصل ششم دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های  ثبت شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار؛"سازمان می‌تواند مکاتبات فیمابین خود و ناشر را حسب مورد جهت اطلاع، به عموم اعلام نماید."

    در قانون بازار اوراق بهادار  مصوب آذر ماه 1384 مجلس شورای اسلامی آمده است: دریافت نامه یا پیام الکترونیکی اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان در مورد اطلاع از رویدادهای با اهمیت در شرکت، در صورتی‌که معاملات مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت یا وجود اخبار با اهمیت در بازار سهم باشد، مدیرعامل بورس و یا سازمان می‌توانند دستور توقف نماد را صادر کند. در این حالت سازمان بورس بلافاصله پس از دریافت دستور نسبت به توقف نماد اقدام و موارد را تا رفع توقف نماد پیگیری می کند.

    در موارد زیر بورس رأساً نسبت به توقف نماد اقدام می‌کند:

    1- تغییر در طبقه‌بندی تابلو یا صنعت

    2- توقف نماد حق تقدم پس از اتمام مهلت قانونی پذیره‌نویسی

    3- وجود اشکالات فنی

    4- توقف نماد حق تقدم پس از فروش تمام حق تقدم‌های استفاده نشده و پاره سهام ناشی از افزایش سرمایه

    همچنین سازمان بورس جهت پیگیری موارد مشکوک در بازار می‌تواند نماد یک شرکت را حداکثر به مدت 30 دقیقه متوقف کند و موضوع را از مراجع ذی‌ربط استعلام کند. بدیهی است، ادامه توقف نماد منوط به نظر مدیرعامل بورس خواهد بود.

    در صورتی که نمادها با نامه یا پیام الکترونیکی اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان متوقف شود، بازگشایی نماد پس از انتشار اطلاعات جدید توسط اداره ناشران بورسی سازمان و ارسال نامه یا پیام الکترونیکی به بورس صورت خواهد پذیرفت. این گشایش حداکثر یک روز پس از دریافت پیام یا نامه اداره مذکور انجام خواهد شد.

    بازگشایی نمادهایی که به علت مظنون بودن به استفاده از اطلاعات نهانی، دستکاری بازار یا وجود اخبار با اهمیت در بازار متوقف شده است، با دستور مقام متوقف‌کننده حداکثر ظرف 3 روز کاری پس از زمان توقف، بازگشایی خواهد شد.

    همچنین بازگشایی نمادهایی که جهت تغییر طبقه‌بندی متوقف‌ شده‌اند حداکثر 2 روز پس از توقف نماد صورت می‌گیرد.

    برچسب ها